عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

تشریح کم و کیف چگونگی برگزاری امتحانات مجازی در دانشگاه علوم پزشکی

وبدا؛ در نشست مشترک نمایندگان دانشجویان علوم پزشکی شهرکرد با مسئولان فرهنگی و آموزشی دانشگاه، کم و کیف چگونگی برگزاری امتحانات مجازی تشریح شد.
به گزارش وبدا؛ نشست نمایندگان دانشجویان علوم پزشکی شهرکرد با مسئولان فرهنگی و آموزشی دانشگاه برگزار شد.
در این نشست که به صورت LIVE از طریق اینستاگرام پخش شد، دکتر جعفر مقدسی، مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی و دکتر شهرام طهماسبیان؛ سرپرست معاونت فرهنگی و امور دانشجویی و مدیر آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد حضور داشتند و درخصوص فرآیند برگزاری مجازی امتحانات پایان ترم این دانشگاه به سوالات پاسخ گفتند.
در ابتدای این نشست دکتر جعفر مقدسی گفت: به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها به صورت بسیار ناگهانی مجبور به استفاده از سیستم آموزشی مجازی شدیم، این در حالی بود که هیچ آمادگی برای این کار در کشور وجود نداشت.
مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کشور ازجمله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد سابقه برگزاری آزمون‌های الکترونیک آن هم در سطح وسیع را نداشتند، افزود: ۵۰ درصد ترم آینده دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به صورت مجازی برگزار خواهد شد، به طبع آزمون‌های ترم آینده نیز باید به صورت مجازی برگزار شود، لذا تلاش شد زیرساخت‌های لازم برای این موارد تامین شود.
وی ادامه داد: در نهایت با بررسی کلیه جهات مقرر شد از سامانه فرادید جهت برگزاری امتحانات دانشجویان استفاده شود، خوشبختانه حدود ۹۵ درصد آموزش اساتید و دیگر موارد مربوط به آن‌ها انجام شده است، اصراری بر استفاده از سامانه فرادید وجود ندارد و با صلاحدید و مسوولیت اساتید امتحانات بر بستر LMS هم قابل برگزاری است.
مقدسی با بیان اینکه آموزش مجازی در گروه‌های پایه تا پایان خردادماه به پایان رسید و برای تکمیل مطالب ارائه شده مجددا فرصت ۱۵ تیرماه معیین شد، عنوان کرد: در دانشکده‌های پزشکی و دندان پزشکی بحث‌هایی غیر از مباحث پایه هم وجود دارد که برگزاری این کلاس‌ها به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود و می‌تواند تا شهریور و حتی بعد از آن هم ادامه داشته باشد، لذا آموزش در برخی دروس می‌تواند ادامه داشته باشد و زمان امتحانات نیز می‌تواند تغییر پیدا کند.
مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: آموزش در دانشگاه با آموزش در سایر سیستم‌های آموزشی تفاوت دارد، به هر حال محتوی آموزشی ارائه شده در دانشگاه با زمان اختصاص داده شده به آن همخوانی ندارد، اما کیفیت و کمیت تدریس نباید آسیب ببیند.
وی تاکید کرد: معاونت آموزشی در جزییات آزمون هیچ نقشی ندارد، ارائه درس، جزییات و مدیریت آزمون و... همه در اختیار استاد مربوطه است.
مقدسی با بیان اینکه نحوه تخصیص زمان برای امتحانات از اختیارات استاد است، اضافه کرد: بسته به کیفیت و نوع امتحان سه تا پنج دقیقه برای سوالات تشریحی در نظر گرفته می‌شود.
مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه دانشجویان باید سر ساعت وارد سامانه امتحان شوند، خاطرنشان کرد: به صورت متوسط برای هر تست ۴۰ ثانیه وقت در نظر گرفته شده است.
وی گفت: این قابلیت در نظر گرفته شده است که اساتید همه سوالات را یکباره برای دانشجویان ارائه دهند یا به صورت تک‌تک سوالات امتحانی نمایش داده شود.
مقدسی با تاکید بر اینکه مدیریت آزمون به صورت کامل در اختیار استاد است، یادآور شد: نمره امتحان نیز در اختیار استاد است.
مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ادامه داد: آن دست از دانشجویانی که ترم آخر بوده و نمرات دروس خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند برای فارغ التحصیلی اقدام کنند.
وی با بیان اینکه دانشجویانی که کارآموزی داشتند و کنسل شده است، می‌توانند با هماهنگی استاد مربوطه و معاون آموزشی کارآموزی خود را در ترم بعد ادامه دهند، عنوان کرد: کارآموزی‌ها در دوران امتحان برگزار می‌شوند.
مقدسی بیان کرد: دانشجویان پس از پایان پاسخگویی به تست‌ها باید گزینه ثبت یا سیو را بزنند و اگر به تست‌های پایانی نرسند و وقت آزمون تمام شود پاسخ تست‌های قبلی برای آن‌ها ثبت نهایی می‌شود.
دکتر شهرام طهماسبیان نیز در این نشست گفت: اواخر سال ۹۴ سامانه LMS و Adobe connect را در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد راه اندازی کردیم، سامانه LMS برای آموزش ترکیبی و ادوب کانکت برای آموزش لایو بهره‌برداری شد.
سرپرست معاونت فرهنگی و امور دانشجویی و مدیر آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های دانشگاه با تصمیم مدیران ارشد دانشگاه مباحث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، آموزش اساتید، تولید نرم‌افزارهای جانبی و... نیر توسعه داده شد، افزود: امید است تا همانگونه که بحث آموزش در بستر فضای مجازی پیش رفت بحث آزمون‌ها نیز به خوبی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: یک ساعت قبل از برگزاری آزمون کلیه وسایل و زیرساخت‌ها باید چک شود و هیچ توجیهی مثل قطع برق و... پذیرفتنی نیست.
طهماسبیان اضافه کرد: همچنان در ایام امتحانات خوابگاه در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می‌گیرد.