مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

گذری بر زندگی مرحوم دکتر سعیدی؛ از دارالفنون تا ماساچوست

به گزارش روابط‌ عمومی، او که زاده تهران، در بهمن ۱۳۲۳ بود؛ تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون پی گرفت و در سال ۱۳۴۲ با دیپلم ریاضی از این مدرسه فارغ التحصیل شد و پس از آن پا به دنیای شیمی گذاشت.
مرحوم سعیدی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران پی گرفت و در سال ۱۳۴۵ مدرک کارشناسی خود را در رشته شیمی از این دانشگاه کسب کرد و مقطع کارشناسی ارشد را هم در رشته شیمی دانشگاه تهران به پایان رساند.
وی پس از آن به آمریکا رفت و در دانشگاه ماساچوست در رشته شیمی(آلی) ادامه تحصیل داد و با مدرک دکتری در سال ۱۳۵۳ فارغ التحصیل شد.
پس از گذراندن یک دوره پسادکتری در دانشگاه برندایس - بوستون، به ایران بازگشت و در سال های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف شد. در ادامه به اصفهان رفت و طی سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۸ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان بود. سپس مجدد به دانشگاه صنعتی شریف بازگشت و در این دانشگاه مشغول فعالیت بود تا اینکه در نهایت در سال ۹۴ با درجه استاد تمامی بازنشسته شد.
دکتر محمدرضا سعیدی در طول فعالیت علمی خود جزو افراد مورد وثوق این حوزه بود تا جایی که در سال ۹۱ نام او در میان دانشمندانی قرار گرفت که در رشته خود جزو یک درصد پراستنادترین محققان در طول یک دهه بودند. او همچنین در طول مدت فعالیت خود بیش از ۱۵۰ مقاله علمی در مجلات معتبر منتشر کرد و بیش از ۱۰ کتاب تالیفی و ترجمه در حوزه فعالیت خود به چاپ رساند تا جایی که یکی از کتاب‌های ترجمه شده وی توسط وزارت ارشاد وقت، به عنوان کتاب سال ۱۳۸۸ انتخاب شد.
او در سال ۱۳۷۶ به عنوان استاد نمونه کشوری برگزیده شد و در سال ۱۳۷۸ هم جایزه خوارزمی را دریافت کرد. همچنین در جشنواره پژوهشی معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز برگزیده شد. وی در سال ۱۳۹۸ به عنوان استاد سرآمد آموزشی کشور انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت.