عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

اولویت کرونا، نباید مانع ارایه خدمت استاندارد به بیماران سکته مغزی باشد

در زمان شیوع کرونا باید اطمینان خاطر برای مراجعه مردم به بیمارستانها و دریافت خدمات اورژانسی مانند خدمات درمان سکته قلبی و مغزی وجود داشته باشد و اولویت کرونا، نباید مانع ارایه خدمت استاندارد به بیماران سکته مغزی باشد.

دکتر امیرمحمد کاظمی‌فر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان این موضوع در نشست بررسی روند اجرای برنامه مدیریت درمان سکته‌های مغزی (برنامه ۷۲۴)، تصریح کرد: هراس از ابتلا به کرونا و عدم مراجعه به ‌موقع بیماران اورژانسی به بیمارستانها و مراکز درمانی، عوارض و ناتوانی‌های جبران‌ناپذیری را در فرد مبتلا به سکته قلبی یا مغزی ایجاد خواهد نمود، در صورتی که بخش‌های درمانی مبتلایان به کرونا از سایر بخش‌های درمانی بیمارستانها جداست و مراقبتهای لازم برای حفظ امنیت سایر بیماران و کارکنان از الویتهای کاری مراکز درمانی است.

این نشست روز ۲۳ تیر ۹۹ در سالن جلسات معاونت درمان برگزار شد و دکتر کاظمی فر از مسوول استانی برنامه  ۷۲۴  در مرکز آموزشی و درمانی بوعلی سینا و  مرکز فوریت‌های پزشکی خواست تا نسبت به افزایش ارایه خدمات استاندارد به بیماران دچار سکته مغزی بکوشند و رفع موانع ارایه خدمت را در اولویت کاری قرار دهند.

به گفته معاون درمان دانشگاه، احساس بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در صورت ، بازو یا پا بویژه در یک طرف بدن، مشکل ناگهانی در دید یک یا هر دوچشم، مشکل ناگهانی در درک مفاهیم یا صحبت کردن با فرد دیگر. احساس سرگیجه یا عدم تعادل ناگهانی. احساس سردرد بسیار شدید و ناگهانی بدون علت مشخص از علامت‌های سکته مغزی هستند و در صورت بروز ناگهانی علایم فوق، اولین و بهترین راه، تماس فوری با شماره  ۱۱۵ (اورژانس) است.

این پزشک متخصص با تاکید به اینکه زمان طلایی در درمان سکته حاد مغزی را نباید از دست بدهیم و صدای سکته مغزی را در دوران کرونا، بلندتر بشنویم ؛ گفت: زمان شروع علایم بسیار مهم است، زیرا اگر حداکثر تا چهار ساعت از آغاز علایم، داروهای ضروری تجویز شوند، می‌توان ناتوانی بلند مدت ناشی از سکته مغزی را به میزان قابل ملاحظه‌ای، کاهش داد .

گفتنی است، سکته مغزی زمانی رخ می دهد که یک رگ خونی تغذیه کننده مغز، دچار پارگی یا انسداد گردد. بنابر این آن قسمت از مغز که توسط رگ پاره شده یا مسدود شده، خون‌رسانی می‌شده و همچنین بخش هایی از بدن که توسط آن قسمت از مغز کنترل می‌شدند، دچار ناتوانی میشوند. پُرفشاری خون کنترل نشده، کلسترول بالای خون، استعمال سیگار و دخانیات، چاقی، تحرک ناکافی، مصرف نمک فراوان و بیماری قلبی، افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سکته مغزی قرار می‌دهند.