عمومی | دانشگاه شیراز

کسب رتبه برتر دانشگاه شیراز در جشنواره روابط عمومی‌های برتر دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و فناوری کشور

در اختتامیه ی جشنواره ی روابط عمومی های برتر دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم که روز ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی، با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران ستادی و جمعی از استادان حوزه ارتباطات برگزار شد، دانشگاه شیراز در حوزه ی «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» رتبه ی دوم را در میان دانشگاه های کشور کسب کرد.
لوح تقدیر و نشان جشنواره، از سوی دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دکتر جواد تشخوریان، مدیر حوزه ریاست و راوبط عمومی دانشگاه شیراز دانشگاه شیراز اهدا شد.
وزیر علوم؛ یکی از وظایف روابط عمومی ها، اطلاع رسانی دستاوردهای علمی و فناوری کشور در عرصه بین المللی است
در این مراسم دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «روابط عمومی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جدا متحول شده اند، حتماً این تحول در مقطع زمانی کنونی در آغاز راه قرار دارد و باید با استفاده از فناوری اطلاعات و دانش روز به بهترین وجه ممکن استمرار یابد».
وی با بیان اینکه علاقه و انگیزه در کار محور اصلی موفقیت ها است و باید آن را تقویت کرد، افزود: «محیط های آکادمیک ویژگی های خاص خود را دارد و معمولاً استادان و محققان برای تبلیغ و نمایش آنچه به دست آورده اند، علاقه زیادی ندارند و مشغله کاری آنها به این صورت است که مستمر در حال کارهای جدید هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: «روابط عمومی ها، بازوی دانشگاه ها هستند. یکی از وظایف روابط عمومی ها اطلاع رسانی دستاوردهای علمی و فناوری کشور در عرصه بین المللی است و برای کسب اطلاع از این دستاوردها باید به سراغ مجموعه های علمی برویم و اطلاعات جدید را بگیریم و در اختیار عموم قرار دهیم. این اقدام موجب خرسندی استادان و محققان خواهد شد، هر چند انتظار این کار را نداشته باشند.
دکتر غلامی، در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: «مدت زیادی است که فناوری ارتباطات در جهان شکل گرفته و جمع کثیری از آن بهره گرفته اند، شیوع بیماری کرونا ما را بیشتر به سمت فناوری سوق داد و توانستیم از مجموعه دستاوردهای بشری در این خصوص استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه در دانشگاه ها نیز برای جلوگیری از آسیب دیدن، به اجبار به سوی فناوری اطلاعات روی آوردیم، اظهارکرد: روابط عمومی ها همیشه نقش تاثیرگذار داشته اند، به ویژه در دوران کرونایی که حضور دانشجویان در دانشگاه ها کم رنگ شده و این نکته القا می شود که در دانشگاه ها هیچ خبر خاصی نیست. در اینجا نقش عملکرد روابط عمومی پر اهمیت است تا با اطلاع رسانی فعالیت های انجام گرفته در دانشگاه ها در این ایام، خبر تعطیلی دانشگاه ها را بی اثر و خنثی کند. در دوران شیوع کرونا دانشگاه ها باز بوده و به فعالیت ادامه می دادند و تنها شکل آموزش از آموزش حضوری به آموزش مجازی و الکترونیک تغییر یافت و این به معنای تعطیلی دانشگاه نیست».
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به شعار جشنواره مبنی بر «دانشگاه سبز، روابط عمومی سبز» روابط عمومی ها را بازوی تحقق مدیریت سبز در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برشمرد و عنوان کرد: «اثرگذاری روابط عمومی ها به صورت فردی و جمعی قابل احصاء و قابل انتظار است. البته ستاد وزارت علوم، پشتیبانی برنامه های کلان را در پیش دارد و اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، باید خانواده آموزش عالی را همانند یک نخ تسبیح کنار هم نگه دارد. همچنین با توجه به اینکه زمان از بین رفتن ویروس کرونا مشخص نیست، ما با تمام توان آماده پیشبرد امور دراین شرایط هستیم».
دکتر غلامی، برگزاری جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم را اقدامی خوب و مناسب توصیف کرد و گفت: «استفاده از فضای مجازی صرفه جویی در وقت و هزینه ها را در پی دارد که باید در فضای جدید بیش از گذشته در دستور کار روابط عمومی ها در مجموعه آموزش عالی کشور قرار گیرد».
دکتر علیرضا عبداللهی نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت عتف، دکتر نظرپور، معاون اداری، مالی وزارت عتف؛ دکتر هادی خانیکی، استاد برجسته ی علم ارتباطات از دیگر سخنرانان این مراسم بودند.
در پایان این مراسم، بیانیه ی نهایی هیات داوران جشنواره روابط عمومی های برتر دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، فناوری و موسسات تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از سوی دکتر حسین افخمی، استاد گروه روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس هیات داوران جشنواره قرائت شد.
گفتنی است این جشنواره شامل سه محور عمومی «طلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها»، «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» و «روابط عمومی الکترونیک» و دو محور ویژه¬ی «مدیریت سبز و مصرف بهینه منابع» و «مسئولیت اجتماعی» بود که در مجموع ۱۰۲ دانشگاه و مراکز پژوهشی و فناوری در این جشنواره شرکت کردند و ۵هزار اثر در قالب فایل الکترونیکی به وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شده است. آثار برگزیده¬ی ارسالی روابط عمومی ها از دستاوردها و عملکردهای آن¬ها، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان مهرماه ۱۳۹۸ در این محورهای پنج گانه ارزیابی شد که در این جشنواره، دانشگاه شیراز موفق به کسب رتبه ی دوم در حوزه ی «تبلیغات و انتشارات در راستای اجرای مدیریت سبز» گردید.