عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

۲۵ تیرماه، روز ملی طب سنتی ایرانی گرامی باد


رهبر معظم انقلاب: دغدغه قلبی امروز من طب ایرانی اسلامی است، به آن بپردازید.

طب  ایرانی (Persian Medicine) ، یک مکتب طبی کامل و پویا است که ریشه‌های آن به بیش از ۱۰۰۰۰ سال قبل می‌رسد. به عقیده مورخین پزشکی، طب ایرانی قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول طب یونانی را به یونانیان تعلیم داده‌اند. این مکتب کارایی خود را در حفظ سلامتی و بسیاری از مسائل پزشکی به عنوان روش برتر حفظ کرده و می‌تواند به عنوان همراهی مناسب در کنار سایر مکاتب نوین طب مفید واقع شود .

بر اساس مکتب طب ایرانی همواره "حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌ها" بر "بازگرداندن سلامتی" مقدم  می‌باشد. مبنای "حفظ سلامتی" در طب ایرانی بر پایه شش اصل ضروری برای زندگی استوار است.

این شش اصل عبارتند از: آب و هوای سالم، حرکت و سکون (فعالیت بدنی) کافی، خواب و بیداری مناسب، استفاده صحیح از خوردنیها و آشامیدنیها، حفظ و دفع مناسب مواد ضروری و غیر ضروری بدن، مدیریت صحیح حالات روحی و روانی .

طب ایرانی نیز همچون بسیاری از مکاتب طب سنتی و مکمل در تاکید بر تغذیه، فعالیت بدنی، تاثیرات محیط نظیر آلودگی هوا بر سلامت و کاربرد وسیع گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی به عنوان بخشی از رویکرد سلامت، به مراتب از طب نوین پیشتر است. ازسایر مزیت‌های طب ایرانی می‌توان به دسترسی آسان‌تر، صرفه اقتصادی و برخورداری ازمواهب اخلاق پزشکی  اشاره نمود .

با وجود مزایای ذکر شده در خصوص طب ایرانی، قطعا حمایت جوامع علمی برای پیوستن طب ایرانی به مجموعه خدمات بهداشتی و درمانی و استفاده از نتایج مبتنی بر شواهد علمی در زمینه طب ایرانی ضروری می‌باشد .

مبارزه با انواع تقلب، توجه به کیفیت در طب سنتی، پرهیز از تقابل با طب مدرن برای حفظ این طب اصیلضروری است و محققان معتقدند که طب سنتی، طب موثر و مورد اعتماد مردم و نیاز امروز است بنابراین باید احیا شود .

در اجرای بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاست های کلی نظام سلامت و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص افزایش فرآورده های طبیعی و داروهای طب ایرانی، مدیران ارشد وزارت بهداشت درمان، آموزش پزشکی حمایت و افزایش تولید و مصرف منطقی و بهینه فرآورده های مذکور را جزء اولویت های برنامه و فعالیت های خود قرار دادند .

فعالیت های وزارت بهداشت درمان، آموزش پزشکی در حوزه فرآورده های گیاهی با تشکیل گروه کارشناسی فرآورده های گیاهی در سال ۱۳۶۰، همزمان با شروع فعالیت واحدهای تولیدی گیاهی آغاز شد و در سال ۱۳۷۶ با تشکیل اداره داروهای گیاهی در چارت سازمانی اداره کل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر قرار گرفت.

با افزایش تنوع و به منظور تمرکز بیشتر بر روی فرآورده های طبیعی و داروهای طب سنتی ایران در دی ماه ۱۳۸۵ اداره داروهای گیاهی به اداره داروهای طبیعی تغییر نام یافت و سال ها بعد به دلایل افزایش مصرف فرآورده های طبیعی و اشتیاق مردم به کسب آگاهی در این حوزه، افزایش تولید داروهای با منشاء گیاهی و افزایش توان کشور در وارد شدن به بازار تجارت جهانی به دلیل پتانسیل بالقوه کاشت گیاهان دارویی و شرایط آب و هوایی منحصر به فرد و همچنین تنوع اقلیمی، در تاریخ ۲۷ مهر ۹۲ ساختار نظارتی و کنترلی توسعه یافته‌ای در حوزه فرآورده‌های طبیعی و داروهای طب ایرانی تشکیل و تحت عنوان اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل فعالیت های خود را در سطح گسترده تری تاکنون ادامه داده است.

در همین راستا ادارات متناظر با اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در سال ۱۳۹۵ در اکثر معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور تشکیل شد تا نظارت بر تولید و عرضه فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در راستای امور تفویض شده از سوی سازمان غذا و دارو در سطح گسترده‌تری انجام شود. / ب