عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

برگزاری جلسه وبینار ملی تحت عنوان «مدل و دستورالعمل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی»

برگزاری جلسه وبینار ملی تحت عنوان «مدل و دستورالعمل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی»

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، وبینار آموزشی تحت عنوان «مدل و دستورالعمل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی» توسط آقای دکتر بهروز حسن پور ، پژوهشگر بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، در روز یکشنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹، متعاقب برنامه ریزی های انجام شده توسط دفتر امور اقتصادی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در قالب وبینارهای آموزشی که در سطح ملی با مشارکت آقای دکتر نیکویی، مدیر کل دفتر امور اقتصادی سازمان، دکتر رحمانی رییس گروه تحقیقات اقتصادی و اجتماعی سازمان و جمعی از همکاران محقق بخشهای اقتصادی، اجتماعی و ترویجی مراکز و موسسات تحقیقاتی از سراسر کشور، برگزار شد .

در مقدمه این برنامه، دقایقی جناب آقای دکتر محمد خالدی مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سرمایه گذاری وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت تشکیل زنجیره های ارزش در بخش کشاورزی کشور که به تبع آن موجب کارآمد شدن بازار محصولات کشاورزی، تعادل عرضه و تقاضا، اشتغال و‌ افزایش بهره وری می شود،  سخنانی ایراد فرمودند. سپس آقای دکتر بهروز حسن پور به عنوان سخنران وبینار، ضمن تبیین مفاهیم زنجیره ارزش محصولات کشاورزی (Agricultural Value Chain) و تفاوت آن با زنجیره عرضه یا تولید (Supply Chain) ، یک مدل و دستورالعمل اجرایی بر اساس مدل زنجیره ارزش پورتر (Porter's Value Chain Model) در بخش محصولات باغبانی برای مخاطبان با شرکت تعداد ۳۵ نفر از همکاران ستاد سازمان و جمعی از محققان بخش تحقیقاتی اقتصادی، اجتماعی مراکز تحقیقاتی استانها در سراسر کشور مطالبی را بیان کردند. ایشان ضمن تشریح مدل زنجیره ارزش محصولات باغبانی که از پنج حلقه اصلی و یک حلقه پشتیبان تشکیل شده است اهداف و بازیگران این حلقه ها را کاملا تشریح نمودند. همچنین اذعان داشتند که تشکیل زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی که حدود دو دهه در دنیا شکل گرفته است، می تواند راهکاری برای بهبود فرآیند بازار محصولات کشاورزی در کشور، افزایش بهره وری، افزایش ارزش افزوده، کاهش ضایعات، تعادل عرضه و تقاضا، تعادل ریسک قیمتی در بین عوامل بازار، کاهش نقش دلالان و واسطه های سودجو در بازار، پایداری صادرات، افزایش ضریب نفوذ دانش، افزایش سرمایه گذاری و توسعه مشارکت عمومی و خصوصی شود و در نهایت با خلق ارزش در حلقه های به هم پیوسته زنجیره، رضایت تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و سایر عوامل بازار را در پی خواهد داشت .

در ادامه وبینار، هر یک از شرکت کنندگان به بیان دیدگاههای خود پیرامون موضوع برنامه پرداخته و مطالبی را بیان کردند. گفتنی است این وبینار به صورت ویدئو کنفرانس از طریق سامانه یکپارچه سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی بر اساس جدول زمان بندی شده برگزار شد .