عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان

جلسه کارگروه یاوران تولید در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان برگزار گردید

جلسه کارگروه استانی یاوران تولید با حضور دکتر حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، دکتر سپهوند رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، معاونت های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیریت هماهنگی ترویج ، مدیرکل منابع طبیعی لرستان و سایر اعضای کارگروه، روز دوشنبه ۲۳ تیرماه سال جاری در محل سالن جلسات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان برگزار گردید.
دکتر سپهوند ضمن خوش آمدگوی به حاضرین هدف طرح یاوران تولید را بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت اعضای هیات علمی،محققان موسسات مراکز تحقیقاتی و پژوهشی وکارشناسان تحقیقاتی برای تسهیل انتقال دانش به عرصه‌های تولیدی کشاورزی در استان عنوان کرد و افزود: در این طرح مسائل و برنامه‌های اولویت‌دار بخش کشاورزی هر منطقه مشخص‌شده و برای آن راهکار ارائه می‌شود.

سپهوند تصریح کرد: مسائل و مشکلات در پنج محور اصلی زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و منابع طبیعی بررسی و راهکارهای لازم برنامه ریزی می شود.
دکتر سپهوند گفت: هدف مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی این است که از ظرفیت‌های پژوهشی کشور ، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها حداکثر کمک گرفته شود تا بتوانیم واقعیت تولید ، مسائل و مشکلات بخش کشاورزی در صحنه عمل را شناسایی کرده و مشکلات سریعتر برطرف شده و گامی در راستای جهش تولید برداریم.
دکتر حسنی‌مقدم با تاکید بر این نکته که با علم و دانش روز در حوزه کشاورزی باید میزان بهره وری در تولید را بالا ببریم اظهار کرد: طرح یاوران تولید یکی از سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است که سبب می‌شود دانش به تمامی زیربخش‌های کشاورزی ورود پیدا کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد : در تولید محصولات زراعی بین تولید کننده برتر و متوسط تولید حدود ۴ برابر و در تولید محصولات باغی رقمی حدود ۷ برابر اختلاف وجود دارد.
وی ادامه داد: در راستای طرح یاوران تولید و با استفاده از علم ، تخصص و دانش و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی به دنبال این هستیم تا بتوانیم بهره‌برداری را ارتقا داده و به تبع آن حجم تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم.
دکتر حسنی مقدم ادامه داد: چنانچه ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش دهیم به موازات آن تولید را افزایش داده ایم.
وی در پایان گفت: در جلسات بعدی اولویت های مهم در حوزه‌های زراعت، باغبانی ، دام و طیور ، شیلات و منابع طبیعی که در استان ظرفیت آنها وجود دارد مشخص نموده و برای هر کدام و بر اساس این اولویت بندی راه حل را نیز ارائه خواهیم داد.
همچنین مقرر شد که محقق ، مروج و کارشناس بخش اجراء همراه هم در مزارع حضور یافته و به حل مسائل و مشکلات کشاورزان بپردازند.

روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان