عمومی | دانشگاه محقق اردبیلی

خرید تجهیزات آزمایشگاهی به مبلغ ۲۷ میلیارد ریال برای دانشکده فنی و مهندسی در سالجاری

رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تجهیزات آزمایشگاهی به مبلغ ۲۷ میلیارد ریال برای دانشکده فنی و مهندسی در سالجاری خبر داد.
دکتر امین قلی زاد در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه با اعلام این خبر افزود: در مجموع حدود ۲۷ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات از طریق استعلام بها و درج مناقصه در سامانه معاملات دولتی یا خرید از نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل هزینه شده است که علاوه بر کسب کمترین بها از تامین کنندگان، بالغ بر یک میلیارد ریال تخفیف از طریق مذاکره با فروشندگان اخذ شده است.
وی اضافه کرد: در چهار ماه گذشته با عنایت و پیگیری رئیس دانشگاه در تامین تسهیلات مالی بالغ بر ۳۲ دستگاهِ عمده برای تجهیز آزمایشگاه­ های دانشکده فنی خریداری ­شده که از این تعداد، ۱۲ دستگاه برای گروه مهندسی برق­ و کامپیوتر شامل چندین سرور و پردازشگر و کامپیوترهای ویژه برای تجهیز مرکز محاسبات و آزمایشگاه سخت­ افزار و همچنین بردها و ست­ های آزمایشگاهی برای آزمایشگاه ­های قدرت و الکترونیک و بازوی ربات آموزشی و پژوهشی و پرینتر سه ­بعدی بوده است.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: ۱۰ دستگاه آزمایشگاهی در مجموعه مهندسی مکانیک و مواد شامل آنالیزور گاز، دستگاه تست خستگی و سایش و پتانسیواستات و دستگاه آنالیز مودال بوده‌ است و خرید یک دستگاه سی ‌ان ‌سی به ارزش نزدیک به ۱۰ میلیلارد ریال مد نظر می ‌باشد که بودجه خرید آن از محل اعتبارات ارزی وزارت علوم تامین شده و قرارداد خرید آن در دست تهیه است.
قلی زاد اضافه کرد: ۵ دستگاه برای آزمایشگاه­ های گروه مهندسی عمران شامل سرعت­ سنج سه ­بعدیِ جریان سیالات و مجموعه تست ارتعاشات و دستگاه تراکم ­سنج بتن و دستگاه تحکیم خاک بوده و در گروه مهندسی معماری ۳ دستگاه شاخص شامل صداسنج و دوربین حرارتی و آنالیزور رنگ خریداری شده ‌است.
به گفته رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی، برای آزمایشگاه گروه مهندسی شیمی یک دستگاه شاخص بنام پلاروگراف به قیمت ۵ میلیارد ریال خریداری شده که دستگاهی با تکنولوژی بالا و بسیار کاربردی می ‌باشد.
قلی زاد با بیان اینکه این تجهیزات علاوه بر کاربردهای آموزشی و پژوهشی و به روز­رسانی آزمایشگاه های دانشکده که امکان ارائه تحقیقات موثر و  مفید به وسیله دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری را فراهم می‌کنند، افزود: همچنین می‌توانند در راه‌ اندازی و تجهیز آزمایشگاه مرجع محیط­ زیست در استان و ارائه خدمات به واحدهای متقاضی از خارج دانشگاه مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
وی ادامه داد: بیشتر این تجهیزات در استان نایاب یا کمیاب هستند و از این میان دستگاه پلاروگراف برای انالیز فلزات و مخصوصاً فلزات سنگین به ارزش پس از ۵ میلیارد ریال و دستگاه سرعت ­سنج سه ­بعدی جریان سیالات به ارزش ۳.۵ میلیارد ریال خریداری شده است.
رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: ۱۷ درصد از این بودجه به صورت مستقیم برای خرید از نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل و با بهره­ مندی از تخفیفات نمایشگاهی و حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری هزینه شده و حداقل ۱۰ درصد دیگر اقلام به صورت مستقیم از تجهیزات ساخت داخل فراهم­ شده‌ا ست و برای بقیه موارد که جزو تجهیزات نوین بدون نمونه مشابه داخلی هستند از تولیدات خارجی خرید شده است.