عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: واکسیناسیون سرخک در زمان شیوع بیماری کرونا فراموش نشود

دکتر محمدمهدی خواجه ئیان در گفت‌وگو با روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: بی‌توجهی به واکسن سرخک در زمان شیوع کرونا می‌تواند باعث بازگشت این بیماری به کشورمان شود.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو در منطقه و جهان در موضوع برنامه ایمن‌سازی بیماری است و در منطقه مدیترانه شرقی نیز جزو سه کشوری است که در سال جاری میلادی یعنی یک سال زودتر از هدف‌گذاری اعلام‌شده (سال ۲۰۲۰) موفق به دریافت تاییدیه حذف بیماری سرخک از سازمان جهانی بهداشت شده است.
دکتر خواجه ئیان در توضیح این موفقیت اظهار داشت: حذف سرخک بدین معناست که حداقل به مدت ۱۲ ماه هیچ موردی از بیماری ناشی از ویروس بومی سرخک رخ ندهد، چنانچه کشوری بتواند این وضعیت را حداقل برای سه سال متوالی ادامه دهد در صورتی که شاخص‌های مراقبت بیماری منطبق با ضوابط و استانداردهای بین‌المللی باشد، می‌تواند موفق به دریافت تاییدیه حذف این بیماری‌ها شود.
وی افزود: تنها سه کشور ایران، بحرین و عمان در منطقه مدیترانه شرقی موفق به دریافت تاییدیه موردنظر شده‌اند و مقایسه جمعیت و وسعت کشورمان با دو کشور دیگر در کنار مرزهای زمینی گسترده کشورمان با افغانستان و پاکستان و عراق، نشان‌دهنده اهمیت مضاعف این موفقیت در کشورمان نسبت به دو کشور دیگر است.
این مقام مسئول بهداشتی بابیان اینکه این دستاورد شیرین، بار مسئولیت را بر دوش همه ما بیشتر می‌کند افزود: باید همه فعالیت‌های واکسیناسیون و نظام مراقبت بایستی در سطح بالاتری ادامه یابد تا بتوانیم وضعیت حذف را در کشور حفظ نماییم.
وی با تاکید بر اینکه که حذف بیماری سرخک و یا سرخجه به معنی این نیست که ما دیگر در کشور این بیماری‌ها را نخواهیم داشت بلکه با توجه به هم‌جواری ما با افغانستان، پاکستان و شیوع این بیماری‌ها در این کشورها، بیماری‌های سرخک و سرخجه می‌تواند به راحتی با سفرهای بین‌المللی به کشور وارد می‌شوند.
دکتر خواجه ئیان اضافه کرد: برای حفظ سلامت جامعه ضروری است که پوشش واکسیناسیون همواره در بالاترین سطح ممکن برقرار باشد و نظام مراقبت بیماری نیز با دقت و حساسیت روزافزون در جستجوی موارد احتمالی وارده به کشور باشد تا در اسرع وقت اقدامات کنترلی به منظور جلوگیری از گسترش بیماری و استقرار مجدد آن در کشور، انجام گردد.
سرخک یک بیماری ویروسی کشنده و یکی از مسری‌ترین بیماری‌های عفونی است؛ علائم اولیه این بیماری تب، آبریزش از بینی، تورم ملتحمه چشم، سرفه و متعاقب آن‌ها بروز بثورات پوستی (غیر چرکی) است که بیش از ۹۰ درصد افراد حساس (غیر ایمن) در تماس نزدیک با بیمار، آلوده می‌شوند.
انتقال بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات ریز تنفسی و یا به وسیله تماس مستقیم با ترشحات بینی و گلوی فرد بیمار صورت می‌پذیرد. افراد مبتلا به بیماری از دو تا چهار روز قبل از شروع بثورات تا ۹-۴ روز بعدازآن آلوده‌کننده می‌باشند.
بیماری سرخک به‌شدت آلوده‌کننده بوده و بیماری به راحتی در مناطقی که نوزادان و کودکان باهم دیگر می‌باشند ازجمله در مهدکودک‌ها و مدارس، منتشر می‌شود.
عوارض این بیماری شامل عفونت گوش میانی، پنومونی (عفونت ریه)، اسهال، تشنج ناشی از تب، نابینایی و آنسفالیت (التهاب مغزی) و مرگ است.
توصیه اکید می‌شود، والدین گرامی ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، واکسیناسیون کودکان را به‌موقع و طبق برنامه جهت حفظ ایمنی کودکان علیه بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسن انجام دهند.
انتهای پیام/ م.ب ۲۰۲۰