عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

بررسی اپیدمی کووید ۱۹ در کلان منطقه ۳ آمایشی و استان همدان


رییس دانشگاه با بررسی اپیدمی کووید ۱۹ در کلان منطقه ۳ آمایشی و استان همدان گزارشی از اقدامات انجام شده برای عبور از این بحران ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر حیدری‌مقدم در نشست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هیات رییسه دانشگاه حضور دکتر حق‌دوست و همراهانش را در استان همدان موجب دلگرمی و رفع کننده دغدغه‌های علمی و ذهنی در مورد کووید ۱۹ دانست و با بیان اینکه در کلان منطقه ۳ استان های همدان، کرمانشاه،کردستان، ایلام و دانشکده اسداباد وجود دارد، اظهار کرد: استانهای کرمانشاه، ایلام، کردستان در وضعیت  قرمز و استان همدان در مرز هشدار قرار دارد و روند مرگ و میر افزایشی است.

وی همچنین در مورد وضعیت نمونه‌گیری، مبتلا شدن و فوت بر حسب ماه در سال ۹۸ و ۹۹، ویژگی‌های پایه بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ یادآور شد که شمال استان همدان از نظر کرونا وضعیت بهتری دارد و شهرستان‌های همدان، نهاوند، ملایر و تویسرکان در وضعیت قرمز هستند.

*روند افزایشی بستری ها

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه روند بستری و افزایش تخت‌ها افزایشی است، خاطر‌نشان کرد که تعداد ۲۵ مرکز غربالگری در استان وجود دارد، تاکنون تعداد ۸ هزار و ۵ نمونه‌گیری انجام شده است و بیشترین آمار مرگ و میر در جمعیت بالای ۶۰ سال است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه بروز مرگ در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی همدان وجود نداشته است، گفت: مراکز ۱۶ ساعته در سراسر استان خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند.

دکتر حیدری‌مقدم بازگشایی‌ها، گردش غیرمعقول جمعیت و تردد خارج استانی به داخل استان را از عوامل افزایش آمار مبتلایان به کرونا عنوان کرد و گفت: همدان از نظر ثبت اطلاعات صنوف در سامانه وضعیت خوبی دارد.

وی با ارائه گزارشی از تجهیزات  و ملزومات فردی تحویل داده شده در حوزه معاونان بهداشتی از تلاش شبانه‌روزی همه کارکنان حوزه سلامت از هیات رئیسه دانشگاه تا بهورزان برای اقدامات انجام شده از اسفندماه تاکنون قدردانی کرد.

* تاثیرگذاری اقدامات آزمایشگاهی همدان در روند کنترل کرونا

رییس دانشگاه با یادآوری اینکه همدان دومین استان بود که بعد از انسیتوپاستور اقدامات آزمایشگاهی کرونا را انجام داد، در مورد  تاثیرگذاری این اقدامات در روند کنترل بیماری صحبت کرد.

وی با اشاره به روند افزایشی در بیماران از نیمه اول تیرماه، اظهار داشت: شرایط به نسبت ماههای قبل تغییر کرد و تعداد بستری و فوتی‌ها افزایش یافت.

دکتر حیدری‌مقدم با بیان اینکه در بخش خصوصی و دولتی حدود ۳ هزار و ۲۰۰ تخت وجود دارد، گفت: از روزهای آغازین مواجهه با کرونا در استان برنامه‌ریزی برای ۷۰۰ تخت در مرحله اول، یک هزار و ۵۰۰ تخت در مرحله دوم و ۲ هزار و ۴۰۰  تخت در مرحله سوم در نظر گرفته شد که هنوز از برنامه اول عبور نکردیم.

*اقدامات حوزه فناوری در زمان بروز کرونا

وی در خصوص اقدامات حوزه فناوری کارهای مهم انجام شده برای ایجاد خط تولید ماسک سه لایه و تولید روزانه ۶۰ هزار عدد ماسک، ایجاد خط تولید ماسک n۹۵ تولید روزانه ۴۰ هزار عدد، تولید دستگاه اولتراسونیک به منظور تولید انواع ماسک و تولید دستگاه الکتروریسی برای تولید الیاف نانو، ایجاد خط تولید لباس های محافظتی و تولید ماسک های نانو را برشمرد.

*ثبت ۸۴ مورد طرح تحقیقاتی در زمینه کووید ۱۹

رییس دانشگاه با بیان اینکه ۸۴ مورد طرح تحقیقاتی در زمینه کووید ۱۹ در سامانه پژوهشی دانشگاه ثبت شده است، از جاپ ۱۲ مقاله در زمینه کووید ۱۹ خبر داد.

وی با اشاره به برنامه ریزی کارگاههای آموزشی برای اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان به صورت مجازی گقت: سایت آموزش الکترونیک حوزه تحقیقات و فناوری به منظور اجرای کارگاههای مجازی ایجاد شده است.

دکتر حیدری‌مقدم در خصوص اقدامات حوزه غذا و دارو در زمان بروز کرونا به موضوعاتی همچون تامین داروهای مورد نیاز، فهرست داروهای خریداری شده و استفاده شده، صدور مجوز موقت تولید ژل و ضدعفونی کننده و تامین الکل مورد نیاز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۱۸ هزار لیتر ذخیره الکل در داخل استان وجود دارد همچنین از نظر ماسک نیز مشکلی وجود ندارد.

وی از راه اندازی هشت واحد فعال لباس و دو واحد فعال تولید عینک خبر داد و گزارشی از تعداد ماسکهای n۹۵ توزیع شده به دیگر استان‌ها ارائه کرد.

*خرید یک دستگاه اکسیژن ساز دیگر در راستای رفع مشکلات استان

رییس دانشگاه از خریداری دستگاه اکسیژن‌ساز برای مرکز آموزشی درمانی فرشچیان سینا خبر داد و گفت: با خریداری سه دستگاه اکسیژن‌ساز دیگر دغدغه‌ای در این خصوص نداریم.

وی با تاکید بر برنامه ریزی برای جلوگیری از فرسودگی نیروها، یکی از سیاستهای دانشگاه علوم پزشکی همدان را جابجایی بهینه نیرو‌‎ها به منظور پیشگیری از این موضوع عنوان کرد.

دکتر حیدری‌مقدم با قدردانی از ارتباط خوب خیرین با دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:  ۳.۵ میلیارد تجهیزات و امکانات از طریق مدیریت مشارکتهای مردمی دانشگاه جذب شده است.

وی همچنین توضیحاتی در مورد برگزاری جلسه کنفرانس معاونان آموزشی و فرهنگی و دانشجویی با دبیر شورای صنفی، اقدامات بهداشتی در خوابگاهها و سلف دانشجویی و برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی ازجمله مسابقه سفیران سلامت به همراه دوره آموزشی برای دانشجویان علاقمند به همکاری با ستاد دانشجویی مبارزه با کرونا و تهیه پوستر، کلیپ، پادکست و مصاحبه در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه بیان داشت.

رییس دانشگاه، کاهش درآمد بیمارستان‌ها را یکی از مهمترین چالشهای آینده دانشگاههای علوم پزشکی دانست و ابراز امیدواری کرد که وزارت بهداشت با استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای مشکل کمبود منابع چاره اندیشی کند.

* قدردانی از اقدامات زیرساختی وزیر بهداشت پیشین

وی تجهیز دانشگاهها از نظر سخت‌افزاری خصوصا از نظر ونتیلاتور و تجهیزات ICU را خواستار شد و از اقدامات جهادی و زیرساخت‌های ایجاد شده در دوران دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزارت پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قدردانی کرد و گفت: در صورت فراهم نشدن این زیرساخت‌ها استان همدان توان پاسخگویی در برابر شرایط پیش آمده در بروز کرونا را نداشت./ع