مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

عضویت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف در شبکه جهانی راه‌حل‌های توسعه پایدار (SDSN)

به گزارش روابط عمومی، پژوهشکده سیاست‌گذاری در راستای فعالیت‌های یک دهه اخیر خود در زمینه‌ مسائل و چالش‌های توسعه پایدار محلی و منطقه‌ای، عضو شبکه جهانی راه‌حل‌های توسعه پایدار (SDSN: Sustainable Development Solutions Network) شده است. عضویت در این شبکه سبب خواهد شد تا پژوهشکده سیاست‌گذاری بتواند با نهادهای علمی بین‌المللی در زمینه مطالعه روش‌ها و چگونگی فراهم‌سازی راهکارهای علمی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار در ایران و جهان، تبادل‌نظر و همکاری نزدیکی داشته باشد.
شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار در سال ۲۰۱۲ با اعلامیه «بان کی مون» رئیس سازمان ملل متحد و با هدف یکپارچه کردن و استفاده هدفمند از تخصص‌های علمی و تکنولوژیکی جهان در راستای رسیدن و گام برداشتن در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار ایجاد شد. شبکه مذکور در تلاش است تا با برگزاری مطالعات جهانی در بین نهادهای علمی و بین‌المللی مرتبط و بهره‌گیری از دانش و تجارب آن‌ها و البته اشتراک دانش بین آنان، راه‌حل‌های جامع و بین‌المللی را برای بزرگ‌ترین چالش‌های که جهان هم‌اکنون با آن روبرو است (چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی) ارائه دهد.
تا سال ۲۰۱۶، دبیرخانه SDSN در موسسه زمین دانشگاه کلمبیا قرار داشت. از ژوئن همین سال دبیرخانه این نهاد به همراه آکادمی SDG (اهداف توسعه پایدار) به انجمن SDSN و شهرهای نیویورک و پاریس، منتقل شد. هم‌اکنون بسیاری از فعالیت‌های این شبکه توسط زیرمجموعه‌های آن (۳۸ دبیرخانه ملی و منطقه‌ای) در مناطق مختلف جهان پیگیری می‌شود، به‌طوری‌که این شبکه هم‌اکنون بیش از ۱۲۰۰ عضو دارد (که غالب آن‌ها نهادهای دانشگاهی هستند) که توسط دبیرخانه‌های منطقه‌ای و ملی سازمان‌دهی می‌شوند.
طبق اطلاعات موجود در سایت شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار، در ایران قبل از پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف، چهار نهاد دیگر به این شبکه ملحق شده‌اند که عبارت‌اند از: دفتر توسعه پایدار (وابسته به دانشگاه امیرکبیر)، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی (مشهد)، پژوهشکده محیط‌ زیست و توسعه پایدار (وابسته به سازمان حفاظت محیط‌ زیست) و جهاد دانشگاهی