عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

پیشگیری هوشمند، استفاده از ماسک در تمام سطوح جامعه توسط شهروندان است

دکتر علیرضا مهرعلیان، رییس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین در نشست دور سخنی شورای سلامت شهرستان قزوین اظهار کرد: در شرایط کنونی پیشگیری هوشمند، استفاده از ماسک در تمام سطوح جامعه توسط شهروندان است.

وی با توجه به عادی انگاشتن شرایط موجود توسط مردم  و رفتار اجتماعی مردم مبنی بر رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، اظهار کرد: بسیار سخت است که شرایط را به سمت قرنطینه برگردانیم و باید توجه کرد که فعالیت های عادی نباید منجر به این شود که رعایت نکردن اصول بهداشتی به صورت عادی دیده شود.

وی با توجه به ظرفیت های محدود در حوزه سلامت چه در بخش پیشگیری و چه در بخش درمان، خستگی مزمن کادر بهداشتی و درمانی را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: مجموعه ادارات و دستگاه های شهرستان ضمن رعایت وظایف سازمانی، نظارت بر پروتکل های بهداشتی در مجموعه خود را به صورت موازی در نظر داشته تا کمتر متوجه آسیب شویم.

از ارایه خدمت به افراد بدون ماسک خودداری شود

عباس افلاطونی، معاون امنیتی و سیاسی فرمانداری شهرستان قزوین هم ضمن دعوت از اتاق اصناف برای تشدید نظارت بر اصناف و کسبه فعال در سطح شهر در راستای استفاده از ماسک توسط اصناف و مشتریان آنان، مجموعه ادارات و سازمان ها را نیز ملزم کرد تا از ارایه خدمات عمومی به ارباب رجوعی که بدون ماسک هستند، خودداری کنند.

افلاطونی، موضوع ازدحام جمعیت در آرامستان ها برای برگزاری مراسم ترحیم را به شهرداران سوق داد و افزود: با توجه به عدم برگزاری اینگونه مراسم در مساجد، سیل برگزاری مراسم یاد بود عزیزان به آرامستان ها معطوف شده است که لازم است سازمان شهرداری ها نسبت به ساماندهی و جلوگیری از ایجاد هر گونه ازدحام جمعیت، رویکرد خود را اصلاح کنند.

این مقام مسوول نظارت جدی تر تیم های بازرسی در سطح شهر را از مصوبات این جلسه اعلام کرد و گفت: هنوز برخی از فعالان اقتصادی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت می کنند و این موضوع باعث شده تا شهروندان به صورت عادی، روند تجمعات و دورهمی های خود را پیش ببرند و این امر افزایش موارد ابتلا به کرونا و بحران را به دنبال خواهد داشت.

افلاطونی خاطر نشان کرد که در روستاها، دهیاری ها موظف هستند تا از برگزاری هر گونه جشن در روستاها جلوگیری کنند و با متولی برگزاری مراسم برخورد شود.

این نشست، روز ۱۵ تیر ۹۹، برگزار و مهندس حمید گلناری، مسوول دبیرخانه شورای سلامت شهرستان، کارشناسان مرکز بهداشت و نمایندگان ادارات و سازمان های شهرستان قزوین حضور داشتند.