عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

ماسک بر صورت بوعلی سینا نماد مبارزه با کرونا خواهد بود/در نظارت‌ها با هیچ فرد، گروه و جریانی مصالحه نمی‌کنیم


رییس دانشگاه علوم پزشکی همدان با قدردانی از اصحاب رسانه که با احساس مسئولیت و تلاش شبانه‌روزی دانشگاه را در کنترل کرونا یاری کردند، اظهار کرد: شرایط دنیا در مواجهه با کرونا با شرایط ابتدایی به طور کامل متفاوت است و احتمال شعله‌ور شدن آتش اپیدمی در استان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر رشید حیدری‌مقدم با بیان اینکه استان همدان در چهار ماه و نیم گذشته عملکرد مطلوبی در همه بخش‌های استان وجود داشته است، گفت: شاخص بروز تجمعی در کشور ۳۰۰ نفر و در استان همدان ۱۱۰ نفر است و اگرچه بیماری در حد قابل قبولی کنترل شده اما شرایط شکننده است .

وی با بیان اینکه تعداد بیماران بستری که تست کرونای آنان مثبت ۲ هزار و ۳۴ مورد بوده است، یادآور شد که حدود ۲۰۰ فوتی تا دیشب گزارش شده همچنین از ۷ هزار و ۵۰۰ نمونه در مراکز ۱۶ ساعته تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مثبت اعلام شدند.
رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه در خصوص ۳۰ درصد از افراد علامت‌دار که به مراکز مراجعه کردند نگرانی وجود دارد، یادآور شد که ۴۶ درصد کسانیکه تست کرونای آن‌ها مثبت بوده خانمهای خانه‌دار بودند.
رییس دانشگاه با بیان اینکه در عطسه با دهان باز ۲۰۰ میلیون ذره ویروسی بیرون می‌ریزد و یک دویستم یک سرفه می‌تواند فرد را آلوده کند، اظهار کرد: هم‌اکنون آلودگی به سمت جمعیت روستایی در حال افزایش است و نگرانی در خصوص خانم‌های خانه‌دار و دورهمی‌های خانوادگی، مراسمهای عروسی و کارکنان دستگاههای اجرایی وجود دارد.
وی توجه هر چه بیشتر دستگاههای اجرایی دارای تجمع جمعیتی را خواستار شد و گفت: ما در قبال خود و خانواده مسئولیت اجتماعی داریم و به این منظور کارکنان دولت به هیچ عنوان نمی‌توانند در محل کار ماسک نداشته باشند و در صورت نبود ماسک به افراد خدمت‌رسانی نمی‌شود.
دکتر حیدری‌مقدم با یادآوری اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی کنترل کرونا را بیشتر از ماسک، کنترل اجتماعی و شستشوی دست به مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیاز دارد، خاطر نشان کرد که  این موضوع در برخی کشورها نتیجه مثبت داشته است.
وی، کرونا را یک اتفاق جهانی دانست و گفت: ابتلای کرونا انگ اجتماعی نیست و هر فرد می‌تواند در معرض ویروس قرار بگیرد همچنین بخشی از افراد آلوده شده به کرونا با ورود به اماکن عمومی افراد متعددی را آلوده می کنند.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت شهرستان‌های استان اظهار کرد: هم‌اکنون وضعیت نهاوند، ملایر و تویسرکان قرمز و شهرستان بهار نارنجی و شهرستانهای رزن، کبودرهنگ‌ و فامنین جزو شهرستانهای زرد هستند و مجموع استان زرد نزدیک به قرمز است.

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه کمتر از ۳ هزار و ۲۰۰ تخت در بخش دولتی وجود دارد تاکید کرد که اگر ۵ درصد شهر همدان به ویروس کرونا آلوده شود ما به ۳۵ هزار تخت بستری نیاز داریم و این در حالیست که اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیمار اضافه شود تخت بیمارستانی وجود دارد.

وی از خریداری یک دستگاه اکسیژن ساز خبر داد و گفت: اکسیژن سازهای بیمارستانها در صورت افزایش جمعیت مورد نیاز به دستگاه با مشکل مواجه می‌شوند.
دکتر حیدری‌مقدم با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۴۰ مریض با علائم حاد تنفسی در استان داریم، تصریح کرد: از اوایل اردیبهشت تا پایان خردادماه حدود ۲۰۰ مریض کرونایی وجود داشت که هم اکنون جمعیت افراد  آلوده سه برابر شده و  به ۵۴۰ رسیده و ۳۲ نفر زیر دستگاه هستند.
وی با یادآوری اینکه پروتکل‌های ملی و استانی صد در صد انجام شده است، خاطر‌نشان کرد که بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌تواند مشکل را رفع کند چنانکه  ۲۵ درصد سلامت در حوزه بهداشت و درمان است و ۷۵ درصد به عهده بقیه بخش‌ها است.

*نگرانی از فرسودگی شغلی نیروها در طول زمان
رییس دانشگاه با تاکید بر اینکه در استان با تمام توان ایستادگی خواهیم کرد، با اعلام نگرانی از فرسودگی شغلی نیرو ها در طول زمان گفت: پوشش کادر درمان به سختی قابل تحمل است و یکی از مهمترین دلایل آلودگی کارکنان خستگی است.

وی با تشکر از نیروهای مردمی برای تامین ماسک، لباس، اطلاع رسانی در شرایط بروز کرونا به این موضوع تاکید کرد که مهمترین اتفاق برای امدادگر حفظ خودش است.
*بازدیدهای نظارتی با جدیت در دستورکار است
دکتر حیدری مقدم تصریح کرد: کوچکترین کم کاری در اقدامات مجموعه بهداشت و درمان وجود نداشته اما بقیه روند نیاز به کمک‌مردم، رعایت ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست و پرهیز از حضور افراد کرونا مثبت در اجتماعات است.

وی با تاکید بر اینکه در نظارت‌ها به هیچ عنوان با هیچ فرد گروه و جریانی نه مذاکره و نه مصالحه، گفت: بازدیدهای نظارتی با جدیت برای حفظ سلامت مردم در دستورکار است زیرا معیشت مردم در شرایط کرونا به معنی فشار بر کادر درمان و بی توجهی برخی دیگر دارد.
*قدردانی از همراهی سپاه انصارالحسین همدان
رییس دانشگاه از خدمات ارزشمند سپاه برای در اختیار قرار دادن تمام امکانات قدردانی کرد و یادآور شد که از روز شنبه بازرسی‌ها در سطح استان انجام شده است و انتظار می‌رود که رسانه‌ها با ادبیات تاثیرگذار حساسیت مردم را به رعایت مسایل بهداشتی در شرایط کرونا بالا ببرند.

وی با بیان اینکه وضع فعلی کشور جنگی به مراتب سخت تر، پیچیده‌تر از دفاع مقدس است لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در صنوف و دستگاههای اجرایی و ترغیب مردم برای خرید اینترنتی و پرهیز از تجمع غیر قانونی ارائه خدمات بانکداری الکترونیک با استفاده از سیستم‌نوبت دهی، افزایش غرفه‌ها و مراکز عرصه ماسک و گندزدایی طبق پروتکلهای اعلام شده توسط دانشگاه و تلاش برای حساس سازی بیشتر را بسیار مهم عنوان کرد.

*ماسک بر صورت بوعلی سینا نماد مبارزه با کرونا خواهد بود

وی از نصب ماسک بر روی مجسمه بوعلی سینا حکیم هزاره ها خبر داد و گفت: نصب زدن بوعلی سینا به عنوان نماد طب دنیا انجام خواهد شد و با تلاش رسانه‌ها این اقدام می‌تواند در معرفی همدان به عنوان نماد ملی توسط سازمان بهدات جهانی مطرح شود./ع