عمومی | دانشگاه سلمان فارسی کازرون

خانه فرهنگ دانشگاه سلمان فارسی کازرون، به نام میرزا صالح کازرونی نامگذاری شد

خانه فرهنگ دانشگاه سلمان فارسی کازرون که محل فعالیت انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی این دانشگاه است، به نام میرزا صالح کازرونی که یکی از برجسته‌ترین مشاهیر تاریخی کازرون در حوزه علم و فرهنگ محسوب می‌شود، نامگذاری شد.

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دکتر مهدی رضایی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، ضمن اعلام این مطلب، هدف از این نامگذاری را زمینه‌سازی برای شناخت بیشتر مشاهیر شهرستان کازرون برشمرد و خاطر نشان نمود: شهرستان تاریخی کازرون دارای سابقه‌ی بسیار طولانی در تاریخ است و طی دوره‌های مختلف، چهره‌های سرشناسی از این منطقه تاریخی معرفی شده‌اند که ضرورت دارد، نسل جوان و دانشجویان کشور با آنها بیشتر آشنا شوند.
وی همچنین افزود: بنا به دلایل متعدد، بسیاری از این چهره‌ها برای عموم مردم و نسل جوان ناآشنا باقی مانده‌اند و همین مسئله آسیب‌های معمول خود را نیز به دنبال داشته است و بنابراین بایستی تلاش نمود تا از تمامی ظرفیت‌های ممکن برای احیا نام و معرفی خدمات آنها به جامعه استفاده گردد.
دکتر رضایی با اشاره به دلایل انتخاب نام میرزا صالح کازرونی برای نامگذاری خانه فرهنگ دانشگاه سلمان فارسی، خاطر نشان نمود: از بین اسامی متعدد چهره‌های بنام و تاریخی کازرون، میرزا صالح کازرونی که با نام میرزا صالح شیرازی نیز شناخته می‌شود، انتخاب گردید. چراکه وی از یک سو به عنوان سرگروه دومین گروه دانشجویان ایرانی اعزامی به اروپا در دوره‌ی قاجار بوده و از این منظر نسبت پررنگی با مقوله علم و آکادمی دارد و از سوی دیگر به واسطه‌ی پایه‌گذاری مطبوعات در ایران با چاپ و انتشار نخستین روزنامه کشور در سال ۱۲۱۶ خورشیدی، نسبت واضحی با فعالیت‌های فرهنگی دارد. مجموع این دو باعث شد که نام ایشان برای نامگذاری بر خانه فرهنگ دانشگاه سلمان فارسی انتخاب گردد.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه سلمان فارسی کازرون همچنین یادآور شد: پیش از این نیز برخی دیگر از ساختمان‌ها و فضاهای مختلف دانشگاه به نام سایر مشاهیر این شهرستان نامگذاری شده بود که از جمله آنها می‌توان به سالن اجتماعات استاد علی دوانی و کتابخانه آیت‌الله اسدالله ایمانی اشاره کرد.
دکتر رضایی در پایان ابراز امیدواری نمود: امیدواریم این نامگذاری‌های در کنار سایر فعالیت‌های منسجم علمی در جهت شناخت دقیق‌تر ظرفیت‌های تاریخی دیگری از این دست، موجب شود که نسل جوان کشور، به ویژه قشر دانشجو با بازکاوی و نگاهی اصولی به آنها، ضمن افزایش اعتماد به نفس، بتوانند همچون این مشاهیر گام‌های بلندی را در جهت رشد و اعتلای ایران اسلامی بردارند.
گفتنی است خانه فرهنگ دانشگاه سلمان فارسی کازرون، دارای ده اتاق جداگانه است که علاوه بر استقرار کارشناس‌های فرهنگی دانشگاه، محلی برای برگزاری نشست‌ها و برنامه‌ریزی‌های شوراهای مرکزی ۱۹ کانون فرهنگی، ۱۲ انجمن علمی دانشجوی، یک تشکل مستقل و هیئت تحریریه‌های بالغ بر ۳۰ نشریه چاپی، دیجیتال و صفحه‌های رسمی دانشجویی در فضاهای مجازی است.
شایان ذکر است میرزا صالح کازرونی، اولین روزنامه‌نگار ایرانی بود. وی نخستین نشریه ایران را در سال ۱۲۱۶ خورشیدی (۱۸۳۷ میلادی) منتشر کرد. میرزاصالح، سرگروه جمع پنج نفری بود که در قالب گروه دوم اعزامی از جوان‌های مستعد کشور، در دوره قاجار و از سوی عباس میرزا (که در آن زمان نایب‌السلطنه فتحعلی‌شاه بود)، راهی اروپا شدند. این روزنامه‌نگار ایرانی پس نزدیک به چهار سال تحصیل در لندن، زبان‌های انگلیسی، فرانسه و لاتین را فراگرفت و با علوم طبیعی و تاریخ آشنا شد و فنون روزنامه‌نگاری و چاپ را نیز یاد گرفت. میرزاصالح پس از بازگشت به ایران، با وارد کردن اولین دستگاه چاپ به کشور، نخستین روزنامه ایران را با عنوان «کاغذ اخبار» منتشر نمود.