عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا با جمعی از اصحاب رسانه شهرستان با موضوع بحث و تبادل نظر و پرسش و پاسخ پیرامون وضعیت بیماری کرونا در شهرستان

دکتر علی اصغر خالقی در نشست با جمعی از اصحاب رسانه شهرستان با ارایه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا در شهرستان و اقدامات انجام گرفته و بیان درخواست ها از مردم و اصحاب رسانه و فعالان اجتماعی، به  سوالات  مطرح شده خبرنگاران پاسخ گفتند.

به گزارش وب دا فسا؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا ضمن قدردانی از همراهی رسانه ها در آگاهی بخشی به مردم گفت: برخلاف پیش بینی ها با گرم شدن هوا، متاسفانه فعالیت و شیوع این ویروس عجیب با کاهش حساسیت های مردم و توجه کمتر به رعایت هشدارها و توصیه های بهداشتی، افزایش و شیوع چشمگیری پیدا کرده است که به شدت جان هموطنان و همشهریان عزیز را تهدید می کند که بسیار ناراحت کننده و دردآور است .

وی با تشکر از همراهی بسیاری از همشهریان در رعایت پروتکل های بهداشتی، از برخی مردم که با عدم رعایت توصیه ها و برپایی مراسمهای عروسی و ترحیم با جمعیت بالا، باعث افزایش و جهش آمار مبتلایان به کرونا شده اند گلایه کرد.

دکتر خالقی با بیان اینکه حساسیت و رعایت مردم از ۸۵ درصد در فروردین ماه به درصدهای پاین تر کاهش یافته است، افزود: این امر می تواند تشدید کننده ویروس باشد و نیاز است رسانه ها و فعالان اجتماعی با بهره گیری از شیوه های نوآورانه و خلاقیت و ابتکارات جدید در قالب انیمیشن و روشهای مختلف یا به طرق دیگر نسبت به حساس سازی و آگاهی بخشی به مردم فعالیت بیشتری داشته باشند و از همشهریان انتظار این است که به یک بلوغ اجتماعی برسند که بتوانند رفتار خود را مدیریت کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در بیرون از منزل و شستن مکرر دستها برای مقابله با این ویروس منحوس به یاری مدافعان سلامت بشتابند .

وی اضافه کرد: افراد هنجار شکن در جامعه متاسفانه اصلا باور به وجود ویروس منحوس کرونا ندارند که بسیار کار را برای مهار بیماری مشکل می کند .

در ادامه این نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی فسا در پاسخ به سوال خبرنگار فسامهر در خصوص پیشنهاد بازگشایی تالارها و برگزاری مراسم های عروسی با تعداد جمعیت کم گفت: با نظر متخصصین و مسوولین علمی کشور پروتکل های بهداشتی تدوین و کلاسه بندی شده است و برای وضعیت قرمز قوانینی در نظر گرفته شده است که چون رنگ شهرستان فسا از زرد به قرمز تغییر یافت، تالارهای عروسی علی رغم اینکه قرار بود در صورت زرد ماندن وضعیت شهرستان، اول تیرماه با نصف ظرفیت فعال گردند، با تغییر وضعیت شهرستان به قرمز بسته ماندند.

دکتر خالقی افزود: در زمان وضعیت قرمز، با هر گونه تجمعی مخالفیم و به خاطر شرایط کم‌نظیری که در دنیا حاکم‌است مجبور به تغییر روش زندگی خود هستیم .

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فسانما در مورد کمبود ماسک و هزینه های زیاد آن در سبد خانوار اقشار کم درآمد و کارگران بیان کرد: متولی تولید ماسک وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد . من هم خواستار تولید انبوه و قیمت پایین هستم و امیدواریم با تولید انبوه و قیمت گذاری مناسب این مشکل حل گردد .

رییس دانشگاه تاکید کرد: مردم برای حفظ سلامت خود می بایست ماسک را مانند سایر اقلام ضروری در سبد خانوار خود قرار دهند .

دکتر خالقی گفت: گروههای جهادی شهرستان از اوایل شیوع کرونا پای کار آمدند و روزانه بالغ بر ۲۰ هزار ماسک تولید می کنند و از هفته گذشته با قرمز شدن وضعیت، گروههای جهادی بیشتری با تلاش و پیگیری های سرهنگ دستان دبیر ستاد مقابله با کرونای شهرستان برای تولید ماسک پا به عرصه کار جهادی گذاشتند که این گروهها با کمبود پارچه مخصوص تولید ماسک روبه رو هستند که در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم .

رییس دانشگاه از خیرین و متمولین شهرستان برای کمک در تهیه اقلام حفاظتی و ماسک برای اقشار کم درآمد و بخش های درمانی درخواست کمک کرد .

دانشگاه در تامین اقلام حفاظتی و ماسک برای بخش های بهداشتی و درمانی با مشکل مواجه است، گفت: با شیوع ویروس کرونا، درامدهای اختصاصی بیمارستانها به شدت کاهش یافته است .

دکتر خالقی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری صحرارودی ها در خصوص شناسایی بیماران بدون علامت گفت: امروز با ترافیک مبتلایان‌ علامت دار مواجه هستیم و آزمایشگاه کووید۱۹ ما توان انجام آزمایشات بیشتر را ندارد. از مردم می خواهیم در صورت ارتباط داشتن با موارد مشکوک و یا برخورد مستقیم با فرد مبتلا اقدام‌ به خود قرنطینگی کنند . از مردم ‌می خواهیم که رعایت تمام ‌موارد بهداشتی را نمایند .

وی بیان کرد: از اصحاب رسانه و فعالان اجتماعی و مردم درخواست می کنیم با فعالیت بیشتر در ستاد کرونای محلات با محوریت مساجد و ائمه جماعات و معتمدین محلی به این ستادها ماهیت دهند و در بیماریابی و کنترل مبتلایان و کمک به نیازمندان و تامین افراد مبتلا و خانواده هایشان یاری نمایند تا نیاز به تردد در بیرون از منزل نداشته باشند.

رییس دانشگاه افزود: متاسفانه برخی روستاها به دلیل عدم رعایت و گرفتن مراسمات وضعیت بدی دارند و از مردم باز هم می خواهیم برای حفظ سلامتی خود تمامی پروتکلهای پهداشتی را رعایت نمایند .

رییس دانشگاه در پاسخ به سوال فعال بخش رسانه ای میانشهر در مورد واکسن کرونا گفت: به ظاهر تلاش ها در کشور کوبا برای ساخت واکسن کرونا با کمک یک شرکت آمریکایی موفق تر بوده است و در کشورهای دیگر و کشور خودمان تلاش های خوبی در حال انجام است اما برای ساخت واکسن مراحلی دارد که زمان بر می باشد و پس از ساخت واکسن مناسب ممکن است آن واکسن ایمنی کامل در برابر ویروس کرونا ایجاد نکند. پس کماکان بهترین و موثرترین واکسن، واکسن اجتماعی است .

دکتر خالقی تاکید کرد: شاکله مردم توصیه ها و هشدارها را رعایت می کنند ولی متاسفانه هنجارشکنان که تعدادشان اندک است موجب مشکلات شده اند که نیاز است خود مردم به آنها تذکر دهند .

رییس دانشگاه بیان کرد: اگر هر نهاد به وظیفه خود عمل نماید و در مساله کرونا کمک کند، مشکلات بر طرف خواهد شد. ما دست نیروهای بسیج را می بوسیم که در کنترل شهر و تذکر لسانی و با احترام به مردم کمک ‌می نمایند و امیدواریم با رعایت مردم هر چه زودتر شرایط عادی شود و سایر فعالیتها به حالت عادی برگردد.

وی گفت: در این شرایط سخت، اینکه همه مطالبات از دانشگاه علوم پزشکی باشد، اشتباه است و مشکلات مربوط به هر حوزه باید از ادارات و سازمانهای مرتبط با آن موضوع مطالبه گردد .