عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه: ساحل‌نشینان باید زنجیره بقا در غرق‌شدگی را بشناسند

هاجر عوض پور در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: واژه غرق‌شدگی اصولاً به حالتی گفته می‌شود که فرد برای مدتی قادر به انجام روند تنفس نبوده و یا با قطع تنفس روبرو می‌شود.
وی تصریح کرد: غرق‌شدگی یکی از شایع‌ترین حوادث در اماکن آبی است، در این نوع حادثه شخص غرق‌شده گاهی با عوارض غیرقابل برگشتی روبرو می‌شود.
این کارشناس افزود: وسعت دامنه این عوارض از احساس بی‌حالی، تکرار سرفه، تنگی نفس شدید، تنفس سریع و سطحی، تنفس غیرطبیعی و صدادار تا کاهش سطح هوشیاری، بیهوشی، قطع کامل تنفس، ضربان قلب و یا هر دو آن‌ها (تنفس و ضربان قلب) متغیر است.
عوض پور بیان داشت: با توجه به عوارض احتمالی که ممکن است به دلیل بلعیدن مقدار زیادی آب پس از شنا در این اماکن اتفاق بیفتد، ضمن رعایت نکات ایمنی، آموزش و آگاهی افراد در این خصوص ضروری به نظر می‌رسد.
وی اضافه کرد: بیش‌ترین خطر در فصل تابستان مربوط به نوجوانانی است که با اصول صحیح شنا و شیرجه اطلاعی ندارند و در آب‌های رودخانه و دریا و بدون مراقبت اقدام به شنا می‌کنند
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه در معرفی پنج حلقه زنجیره بقا در غرق‌شدگی اظهار داشت: حلقه اول شامل پیشگیری آموزش شنا، آموزش کمک‌های اولیه، شنا در مناطق مجاز است. حلقه دوم شامل درخواست کمک و تماس با ۱۱۵ و حلقه سوم شامل جلوگیری از فرورفتن قربانی در آب است. حلقه چهارم شامل نجات‌غریق و حلقه پنجم خروج غریق از آب و آغاز عملیات احیا است.
عوض پور بیان داشت: اگر شخص در حال غرق شدن را از آب بیرون کشیدید. آرامش خود را حفظ کنید. این‌گونه افراد به علت نرسیدن اکسیژن به اندام‌های حیاتی‌شان دچار بیهوشی و غش می‌شوند. در این موارد باید سر فرد غرق‌شده پایین‌تر از بقیه اعضا قرار دهید تا آب از مجاری تنفسی او خارج شود.

راه‌های پیشگیری از غرق‌شدگی را بشناسیم


کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه اظهار داشت: آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است. اولین نکته در این زمینه شنا کردن در محیط‌های امن است. عوض پور بیان داشت: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، چراکه شیرجه در آب‌های کم‌عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.
وی افزود: بررسی دمای آب نیز ضروری است، به‌عنوان‌مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی اس، به هیچ‌وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات‌غریق وجود ندارد، شنا نکنید و از شوخی‌های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.
عوض پور تاکید کرد: پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید و همچنین توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک‌سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به‌طور کامل آشنا بوده‌اند.
وی توصیه کرد: در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات‌غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید. برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.
کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه خاطرنشان کرد: شهرستان گناوه در سال ۹۸ یک مورد غرق‌شدگی در دریا داشته است، این در حالی است که در سه‌ماهه اول سال ۹۹ یک مورد غرق‌شدگی در سواحل شهرستان گزارش‌شده است و الزام یادگیری زنجیره بقا در غرق‌شدگی را یادآوری می‌کند.

انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰