عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران

از پروژه پایاب سد خداآفرین ، عملیات اجرایی گلخانه هوشمند و نسل جدید ۵۰ هکتاری در پارس‌آباد مغان بازدید کرد

دکتر کاظم خاوازی وزیر محترم جهاد کشاورزی در سفر به استان اردبیل از چندین طرح و پروژه کشاورزی در استان بازدید کرد

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ، دکتر کاظم خاوازی وزیر محترم جهاد کشاورزی در جریان سفر ۲ روزه به استان اردبیل به همراه استاندار و مجمع نمایندگان استان اردبیل، از چند واحد تولیدی حوزه کشاورزی، گلخانه، طرح آبیاری پایاب سد گیوی، پروژه پایاب سد خداآفرین، آغاز عملیات اجرایی گلخانه هوشمند و نسل جدید ۵۰ هکتاری در پارس‌آباد بازدید کرد.

دکتر کاظم خاوازی  در طی این  این سفر از نهالستان در شهرستان مشکین‌شهر بازدید نمود  و در طی این  بازدید ،  دکتر حسین کربلائی خیاوی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل، مواردی چون : نظارت، ثبت و گواهی بذر و نهال را جزو وظایف حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و  اظهار داشت که در حال حاضر ۵ نهالستان در سطح استان تحت نظارت بخش ثبت و گواهی بذر و نهال فعالیت می نمایند و سالانه بیش از ۱۰۰ هراز اصله نهال در استان تولید شده و در اختیار باغداران قرار می‌گیرد.

وی همچنین در رابطه با شرکت دانش بنیان کشت بافت و تولید پایه‌های رویشی مستقر در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل توضیحاتی را به استحضار  مقام عالی وزارت رساند.

دکتر کاظم خاوازی پس از بازدید از پروژه ۴۲ هزار هکتاری پایاب سد خداآفرین در پارس‌آباد مغان ، طی سخنانی اظهار داشت :  در این پروژه بیش از  ۱۲۰۰ سنتر پیوت نصب می‌شود  و با بهره‌برداری از آن تحول بزرگی در کشاورزی منطقه به وجود خواهد آمد. وی با بیان اینکه  ۷۵ درصد از اراضی مطالعه شده در این طرح دیم بوده و تبدیل به زراعت آبی می‌شود، بیان کرد: بهره‌برداری از این طرح بزرگ موجب افزایش  ۳ تا ۴ برابری  عملکرد تولید خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هشت هزار هکتار زمین زراعی و ۲ هزار هکتار باغ در اجرای مرحله اول این طرح  با اختصاص آب در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته و تا پایان سال جاری نیز هفت هزار هکتار دیگر به کشاورزان واگذار خواهد شد.

دکتر خاوازی تصریح کرد : این طرح سیمای اقتصادی منطقه مغان را کاملاً تغییر داده و با ایجاد حلقه‌های فراوری، بسته‌بندی، لجستیک، حمل و نقل و صادرات محصول،  به برندی برای استان اردبیل تبدیل خواهد شد.

وی افزود : این طرح بزرگ هدیه مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و مجموعه مدیران وزارت جهاد کشاورزی و وزارت  نیرو به مردم منطقه مغان و استان اردبیل می‌باشد و موجب سه تا چهار برابر شدن تولید محصولات کشاورزی این منطقه خواهد شد.

شایان ذکر است که طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین با درخواست رئیس‌جمهور و تائید مقام معظم رهبری و اختصاص بخشی از یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی استان اردبیل از سال ۱۳۹۲  اجرایی شده است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره قیمت پایین محصولات تولیدی کشاورزی  و متضرر شدن کشاورزان در هنگام برداشت محصول گفت: با ابلاغ الگوی کشت و تنظیم بازار در پاییز، تلاش می‌شود تا این مشکل به حداقل برسد.