عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

توضیحات دانشیار فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی فسا در خصوص مجوز اتحادیه اروپا به داروی Remdesivir برای استفاده در درمان مبتلایان به کرونا

دکتر سید امین کوهپایه با استخراج گزارشی از مقالات مختلف علمی بین المللی در مورد اثربخشی، عوارض، نحوه مصرف، انتخاب بیمار، طول دوره درمان و ... توضیحاتی ارایه کرد .

به گزارش وب دا فسا؛ دانشیار فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی فسا با بیان اینکه داروی remdesivir به عنوان اولین داروی درمان بیماری کووید۱۹ از اتحادیه اروپا مجوز توزیع مشروط، دریافت کرد، گفت: در نگاه اول خبر بسیار خوبی به نظر می رسد اما لازم است به چند نکته بسیار مهم در سطوح مختلف مانند سیاستگذاری کلان کشوری، منطقه ای، محلی و تجویز فردی در کادر پزشکی، توجه شود تا بتوان بهترین بهره را از این دارو برد و در عین حال مشکلات قابل پیش بینی از این خبر را کنترل نمود.

دکتر کوهپایه افزود: این نکات در مورد اثربخشی، عوارض، نحوه مصرف، انتخاب بیمار، طول دوره درمان و ... خواهد بود. سعی می کنیم به طور خلاصه این موارد را بر اساس مقالات، به اطلاع دوستان برسانیم.

۱-   این دارو به صورت کاملا اورژانسی و با توجه به شرایط پاندمیک و بدون طی کردن تمامی موارد لازم برای کسب مجوزورود به بازار، مورد تایید قرار گرفته است یعنی conditional marketing و با تبصره rolling review ، پس کادر درمان باید تمامی عوارض احتمالی بیمار را تحت عنوان ADR ثبت نمایند.

۲-   اثر بخشی:

الف - دوره درمانی ۱۰ روزه با این دارو در بیماران مبتلا به بیماری شدید( بیمار نیاز به بستری شدن و اکسیژن درمانی ) می تواند زمان recovery (بهبودی) بیمار را نسبت به گروه کنترل کاهش دهد( ۱۱ روز درگروه دریافت کننده remdesivir و ۱۵ روز در گروه دریافت کننده پلاسبو)

ب- این دارو در بیمارانی که مبتلا به حالت ضعیف تا متوسط بیماری هستند، هیچ تاثیری در کاهش زمان بهبودی ندارد( در هر دو گروه دریافت کننده دارو و گروه دریافت کننده پلاسبو زمان بهبودی ۵ روز بود). این نکته در مورد توجه عمومی به دارو بسیار مهم است و لازم است کادر درمانی به این نکته عنایت کامل داشته باشند.

۳-   عوارض دارو:

مطالعات تا این لحظه نشان می دهد که در بیماران شدید، اثرات مفید دارو از عوارض آن بیشتر است .

۴-   انتخاب بیمار:

الف- بیماران بالای ۱۲ سال مبتلا به پنومونی که نیاز به بستری شدن و دریافت اکسیژن دارند.

انتخاب بیماران زیر بر اساس مطالعات، نادرست خواهد بود:

ب- در بیماران بدحالی که از قبل برای آنها mechanical ventilation یا ECMO (extracorporeal membrane oxygenation) شروع شده است، تاثیری از لحاظ کاهش مدت زمان بهبودی، دیده نشده است.

ج- بیماران مبتلا به حالت ضعیف تا متوسط بیماری( نیاز به بستری شدن و دریافت اکسیژن ندارند) هیچ تاثیری ندارد.

۵-   نحوه مصرف:

الف- این دارو به صورت انفوزیون داخل وریدی و فقط در مراکز پزشکی مجهز به

امکانات لازم برای مونیتورینگ (پایش) دقیق بیمار انجام شود.

ب- مقدار و مدت مصرف:

این دارو در روز اول به مقدار ۲۰۰ میلی گرم به صورت داخل وریدی و در روزهای بعد به مقدار ۱۰۰ میلی گرم برای حداقل ۴ روز و حداکثر ۹ روز تجویز شود.

۶-   مراقبتهای طول دوره درمان دارویی :

عملکرد کبد و کلیه باید قبل از شروع درمان و در طول دوره دریافت دارو بررسی شود .