عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

کارمندان بدون ماسک غیبت بخورند/ ادارات دولتی به مردمی که ماسک نزدند خدمات ارائه ندهند

رییس جمهور:

رئیس جمهور: ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمات ارائه دهند، مردم باید از ماسک استفاده کنند و اگر کسی از ماسک استفاده نکرد خدمت ارائه ندهند، این قانون باید ابلاغ شود .

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور پیش از ظهر امروز(شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در پدیده بسیاری از مسائل در هم تنیده است و نظیر آن را در طول قرن گذشته نداشته‌ایم که اینقدر پیچیدگی داشته باشد و امروز در جوامع مختلف در سایه این پدیده خطرناکی که به وجود آمده، این ویروس با مسائل بسیار متعددی روبرو شده است. .

روحانی با تاکید بر اینکه کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار برای خود تلقی کند و وقتی نتیجه مثبت شد به آزمایشگاه نگوید که به کسی نگو،‌گفت: این بیماری مثل همه بیماری‌هاست و هرکسی ممکن است به دلایلی مبتلا شود و وقتی مبتلا شد، وظیفه شرعی ماست برای حفظ جان مردم و اطرافیان‌مان به خانواده و محل کار بگوییم که من مبتلا هستم و برود خود را قرنطینه کند. این کار در جامعه ما از لحاظ فرهنگی به معضل تبدیل شده و فرد نمی‌گوید که من مبتلا هستم.

هرکس که مبتلا شد، وظیفه اش این است که بگوید و خود را ایزوله کند

رئیس‌جمهور ادامه داد: با موردی مواجه شدم که درست روز قبل از امتحانش نتیجه آزمایش مثبت شده و گفته نمی‌گویم تا امتحانم را بدهم. فردی می‌خواسته که امتحان آموزش رانندگی بدهد و شب قبل علی‌رغم اینکه مثبت شده، گفته که فردا اول امتحان بدهم و بعد بگویم. اینها مواردی است که به ما گزارش شده و باید این فرهنگ را بالا ببریم و هرکس که مبتلا شد، وظیفه اش این است که بگوید و خود را ایزوله کند. آزمایشگاه‌های ما موظف هستند که بگویند و پزشکان و بیمارستان‌های ما همه موظف هستند وگرنه نمی‌شود با کسی که آلوده است و همه را آلوده می‌کند همکاری کرد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم به فردی نزدیک شویم، مبنا را باید بر این بگذاریم که این فرد مبتلا به ویروس کرونا است. یا باید فاصله داشته باشیم و یا ماسک داشته باشیم.

وارد اجتماعات بزرگ نشویم

روحانی با تاکید بر اینکه وارد اجتماعات بزرگ نشویم،‌ گفت: در اجتماعات بزرگی که همگی در کنار هم غذا صرف می‌کنند و در مراسماتی چون عروسی‌ها وارد نشویم. الان شنیدیم در خوزستان علت اینکه این بیماری یک مرتبه اوج گرفت این است که در ایام عید فطر مراسم‌هایی در آنجا وجود دارد که طوائف همه دور هم جمع می‌شوند. آمادگی مردم اگر کاهش پیدا کند، ما در این بیماری دچار گرفتاری می‌شویم و این گرفتاری به ضرر همه کشور است.

خدمات منوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی است

وی با بیان اینکه مسئولین مربوطه هر کدام مسئولیتی دارند، گفت: ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمت بدهند، من از کمیته امنیتی و اجتماعی و بهداشتی‌‌مان خواهش می‌کنم که ابلاغ کنند اگر کسی می‌خواهد وارد یک اداره یا جایی که شلوغ است بشود، باید از ماسک استفاده کند و اگر استفاده نکرد به او خدمت ندهند. این باید ابلاغ شود که خدمات منوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی است.

راجع به آنهایی که بیماری را مخفی می‌کنند فکری شود

روحانی خطاب به کمیته بهداشتی و کمیته اجتماعی و امنیتی اظهار داشت: راجع به آنهایی که بیماری را مخفی می‌کنند فکری بکنند و طرحی بیاورند تا در این جلسه تصویب کنیم. مخفی کردن بیماری یک نوع تجاوز به حقوق دیگران است. من که مخفی می‌کنم و نمی‌گویم و به خانواده همکار و دوست خودم نزدیک می‌شوم و با او حرف می‌زنم و لااقل ماسک هم نمی‌زنم.

اجرای دستورالعمل ها نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد

رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه این فرهنگ را باید جا بیندازیم که فرد بیمار خودش بگوید و اگر کسی هم اطلاع داشت این را اعلام کند تا اینکه بتوانیم از این مشکل عبور کنیم گفت:‌ اجرای این دستورالعمل ها نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد. در ادارات شاید آسان‌تر است و می‌توانیم با یک مصوبه جلوی خدمت دادن را بگیریم. در مترو و اتوبوس آقای وزیر کشور انشاءالله تلاش خود را به کار می گیرد و شهرداری ها و همه کشور تلاششان را به کار می‌گیرند و هر جا لازم بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده شود. از فردا الزامی است که وقتی در یک مکان سرپوشیده جمع وارد می‌شویم از ماسک استفاده کنیم، بنابراین نباید به کسی که دارای ماسک نیست خدمت بدهیم.

وی افزود: در همه جاهایی که گفته شده ماسک الزامی است، همه باید مراعات کنیم و همه باید همدیگر را کمک کنیم. امروز هم در این جلسه گفته شد که یکی از موثرترین اقدامات ماسک است، بنابراین این اقدام موثری را باید مورد توجه قرار دهیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: می خواهم از همه محققین که برای یافتن دارو و واکسن برای این ویروس که هر دوی اینها مهم است تلاش و کار می کنند تشکر کنم انشالله امیدواریم این کوشش ها ادامه پیدا کند و به نتیجه مثبتی برسد.