عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

وظیفه هر فرد در جامعه تذکر پیرامون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به دیگران است

وبدا؛ معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: هر کدام از افراد جامعه در این شرایط پیش آمده باید یک بازرس کرونا باشند و خود به افرادی که فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند تذکر داده و درصورت تکرار، موارد را به مراجع ذی‌صلاح انتقال دهند.
به گزارش وبدا؛ دکتر اکبر سلیمانی در برنامه شب‌های بام ایران مورخ یازدهم تیرماه سال ۹۹ افزود: اینکه گفته می‌شود موج دوم بیماری کرونا شیوع پیدا کرده، اشتباه است، این وضعیت همچنان ادامه موج اول بیماری است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه به دلیل برداشته شدن محدودیت‌ها و اینکه مردم از رعایت موارد بهداشتی خسته شدند وضعیت موجود بوجود آمده است، ادامه داد: از مردم استان چهارمحال و بختیاری تقاضا دارم همنطور که در ابتدای شیوع بیماری به خوبی دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کردند، خسته نشوند و به توصیه‌های سیستم بهداشت و درمان با جدیت عمل کنند.
وی عنوان کرد: متاسفانه با نگاهی به مراکز درمانی مشاهده می‌شود روز به روز تعداد بیماران مراجعه کننده، موارد بستری و مرگ و میر در استان در حال افزایش است و اگر به توصیه‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های مطرح توجه نکنیم ممکن است به سرنوشت استان‌هایی همچون خوزستان، تهران و... دچار شویم.
سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند همکاری و همراهی مستمر و دقیق مردم داریم تا بتوانیم مقابل شدت بیماری یا همان کشندگی آن را بگیریم، خاطرنشان کرد: به هر حال ابتلا به موارد خفیف بیماری وجود دارد ، هنرمان باید این باشد گه با کمک مردم شدت بیماری، تعداد موارد بستری و... را کم کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به لزوم استفاده مردم از ماسک اشاره و اظهار کرد: باید در مراجعات حضوری و هر جایی که چندین نفر در تماس تنفسی با یکدیگر قرار دارند از ماسک استفاده شود.
وی بیان کرد: شدت بیماری کرونا و گستردگی آن زمانی است که ریه را درگیر می‌کند، در این مرحله مشخص نیست بیماری تا چه مرحله‌ای پیش می‌رود آیا سیستم ایمنی بدن را شکست می‌دهد یا خیر.
سلیمانی با اشاره به اینکه کرونا به چند بخش خفیف که معمولا بی علامت و ملایم است، متوسط، شدید و متوسط تا شدید تقسیم می‌شود، گفت: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان دچار موارد خفیف بیماری می‌شوند و ۱۵ تا ۲۰ درصد نیز به حالت متوسط یا شدید آن دچار می‌شوند که تنها ۵ تا ۶ درصد بیماران دچار وضعیت بحرانی می‌شوند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: وقتی بیماری کرونا ریه را درگیر می‌کند فرد دچار تنگی نفس می‌شود و احساس می‌کند دم و بازدم وی به سختی انجام می‌شود، این حالت یک علامت خطر است و لازم است فرد در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند.
وی به مردم توصیه کرد در صورت داشتن علائم بیماری کرونا از مراجعه‌های غیرضرور به مراکز درمانی جدا خودداری کنند مگر زمانی که وضعیت بیماریشان در حال بدتر شدن باشد.
سلیمانی تاکید کرد: جدا از مردم تقاضا می‌شود تا اطلاع ثانوی در مراسم‌های پرتجمع مثل مراسم‌های عزاداری و جشن‌های عقد و عروسی شرکت نکنند.