عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

مهم ترین عامل در قطع زنجیره بیماری کرونا، مشارکت مردم است

دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین در نشست ستاد مبارزه با کووید ۱۹ شهرستان قزوین، ضمن ارایه گزارشی از وضعیت بیماری کرونا و آمارهای بستری، درمان سرپائی و فوتی های مربوط به کووید ۱۹ گفت: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، همکاری بین بخشی نهادها و از همه مهم‌تر، مشارکت مردم می‌تواند موجب قطع زنجیره انتقال و کنترل بیماری شود .

دکتر مهرعلیان، استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد و داوطلبان سلامت خصوصاً خانه مشارکت مردم در سلامت، در راستای اجرا و رعایت پروتکل های بهداشتی مانند فاصله گذاری اجتماعی در اماکن عمومی و مراسم را بسیار موثر دانست و گفت: در حوزه درمان، تخت های بیمارستانی، ظرفیت پذیرش و درمان بیماران سرپایی، محدود است و آموزش و فرهنگ سازی، رعایت دستورات بهداشتی و پیشگیری، راه های مبارزه با این بیماری هستند. وی افزود که مسوولان و مشاوران سلامت ادارات با تشکیل شورای ارتقای سلامت، مسایل بهداشتی کارکنان و دستگاه را پیگیری و به مرحله اجرا برسانند .

تصویب دستگاه های اجرایی در اطلاع رسانی و اجرای پروتکل های بهداشتی

در ادامه و پس از آن که مهندس حمید گلناری، مسوول دبیرخانه شورای سیاست گذاری سلامت مرکز بهداشت شهرستان قزوین درخواست همکاری دستگاه ها برای حساس سازی مردم در رعایت اصول فاصله گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی را داشت، مصوب شد تا کلیه دستگاه ها در این زمینه و اطلاع رسانی و ایجاد فرهنگ سلامت اقدام کنند.

مُتخلفین موارد رعایتی کووید ۱۹، در انتظار برخورد قانونی باشند

عباس افلاطونی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان قزوین نیز به اهمیت نظارت ها و اقدامات بازدارنده اشاره کرد و گفت: تیم های نظارتی دستگاه ها مجدداً با شدت و به صورت مستمر باید بر رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری نظارت و با مُتخلفان برخورد کنند.

این مقام مسوول با گفتن اینکه مدیران دستگاه ها لازم است بستر حضور در نشست های دور سخنی را ایجاد کنند؛ اظهار کرد: غیبت مسوولان در این نشست ها از طریق ادارات کل استان پیگیری خواهد شد.

افلاطونی از نمایندگان دستگاه ها خواست که اقدامات سازمان خود در این زمینه را به صورت مستمر به فرمانداری و مرکز بهداشت گزارش کنند تا امکان برنامه ریزی و پیگیری لازم فراهم شود.

این نشست، روز ۹ تیر ۹۹ برگزار شد و مهندس محمدتقی سلیمانی، کارشناس مسوول واحد بهداشت محیط و حسن خوبان، کارشناس مسوول واحد بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین، به همراه نمایندگان ادارات و سازمان ها برگزار شد.