عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

تغذیه صحیح و دوری از استرس، دو عامل مهم در تقویت سیستم ایمنی

وبدا؛ رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تغذیه صحیح و دوری از استرس، دو عامل مهم در تقویت سیستم ایمنی به ویژه در ایام شیوع کرونا هستند.
به گزارش وبدا؛ عنایت‌الله کلیج افزود: افراد می‌توانند هر روز از سبزی یا سالاد همراه با آب لیمو ترش یا آب نارنج تازه استفاده کنند، همچنین استفاده از هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه و مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C با غذا توصیه می‌شود.
رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین باید اجتناب شود، ادامه داد: استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی هم، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، عنوان کرد: لازم است از منابع غذایی این دو ریز مغذی مثل حبوبات به‌عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر، لبنیات، سبزی‌های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.
کلیج با تاکید بر اینکه از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده (مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند، باید خودداری شود، خاطرنشان کرد: همچنین از خوردن غذا و مایعات در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند پرهیز شود.
رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
وی بیان کرد: استفاده از میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت و ... توصیه می‌شود.
کلیج تاکید کرد: مردم بخاطر داشته باشند رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری ازابتلا به بیماری‌ها ازجمله ویروس کرونا دارد.
رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد، یادآور شد: کمبود دریافت غذایی و کمبود ویتامین‌هایی مثل A.C.D باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
وی تصریح کرد: مصرف روزانه منابع غذایی حاوی ویتامین C شامل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه‌هایی مانند پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی‌های دارای ویتامین C شامل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه‌ای، جعفری، پیازچه، شاهی و گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.
کلیج تاکید کرد: مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، همچنین هویج، کدوحلوایی و سبزی‌های سبز تیره شامل اسفناج، برگ چغندر و برگ‌های تیره رنگ و کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند، به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه ۳ واحد از گروه سبزی‌ها " بجز سبزی‌های نشاسته‌ای" و حداقل دو واحد میوه توصیه می‌شود.
رئیس گروه تغذیه و بهبود جامعه مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: استفاده روزانه سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه، هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا بخصوص پیاز بنفش، استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مانند حبوبات یا تخم مرغ، جوانه‌های گندم، ماش در رژیم غذایی روزانه و میوه‌های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار، پرتقال‌های تو سرخ، گریپ فروت از دیگر مواردی است که استفاده از آن در تغذیه روزانه بسیار مفید و مهم است.
وی با اشاره به اینکه باید به یاد داشته باشیم زردچوبه و زعفران در این روزها بیشتر مصرف و معمولا آخر غذا به غذا اضافه شود، گفت: استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود پس از استرس دوری کنید.
کلیج اظهار داشت: روی، منیزیم و سلنیوم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که در شیر، تخم مرغ ، گوشت و حبوبات بخصوص لوبیا سفید و همچنین در مغزها مثل گردو، فندق و ... به وفور یافت می‌شود.