عمومی | دانشگاه علم و صنعت ایران

برگزاری نشست چهارجانبه دانشگاه، وزارت صمت، صنایع خودروساز و مجلس در خصوص جهش تولید در حوزه خودرو

برگزاری نشست چهارجانبه دانشگاه، وزارت صمت، صنایع خودروساز و مجلس در خصوص جهش تولید در حوزه خودرو

نشست راهبردی "جهش تولید علم وصنعت درگام دوم انقلاب"، دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ با حضور سردار امیرعلی حاجی زاده (فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و دکتر حسین مدرس خیابانی (سرپرست وزارت صمت)، در سالن جلسات ریاست دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد.

در این نشست که با همکاری سازمان بسیج دانشجویی کشور انجام شد، دو تن از اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، مدیران عامل شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو و معاونان آنها، معاونان وزارت صمت، اعضای هیات رییسه دانشگاه، رییس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو شرکت داشتند. در ابتدای این نشست دکتر جبارعلی ذاکری (رییس دانشگاه)، با تبریک دهه کرامت و خیرمقدم گویی به مهمانان، گفت: امروز، روز با برکتی برای دانشگاه علم و صنعت ایران است و امیدوارم به میمنت حضور شما عزیزان، شاهد تعاملات بیشتر دانشگاه و صنعت باشیم.
رییس دانشگاه با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران اولین دانشگاهی است که برنامه راهبردی خود را تدوین نموده، گفت: در سال آخر چهارمین برنامه راهبردی پنجساله دانشگاه و در حال تدوین برنامه پنجم راهبردی هستیم و در این مسیر، توانسته ایم موفقیت های خوبی کسب کنیم.
دکتر ذاکری در ادامه تصریح کرد: زیست بوم دانشگاه را تغییر داده ایم و امیدواریم بتوانیم گام های خوبی را به کمک سازمان های اجرایی و مسئولان و از جمله مسئولان صنعت خودرو، در جهت حل مشکلات کشور برداریم.

معرفی پلتفرم ملی خودروی طراحی شده توسط دانشگاه علم و صنعت ایران
پس از آن دکتر محمدحسن شجاعی فرد (رییس پژوهشکده و دانشکده مهندسی خودرو)، به معرفی طرح کلان پلتفرم ملی پرداخت. پروژه طراحی پلتفرم ملی خودرو در راستای ارتقای ارتباط دانشگاه و صنعت خودروسازی کشور و با هدف بومی سازی طراحی پلتفرم خودرو به کنسرسیوم دانشگاهی متشکل از دانشگاه های علم و صنعت ایران، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی و تهران ابلاغ شده بود. دستیابی به دانش ملی طراحی پلتفرم خودرو، ایجاد ساختار مناسب برای طراحی پلتفرم، ساخت نمونه های اولیه پلتفرم طراحی شده، دستیابی به تکنولوژی روز و قابل صدور، محدود کردن هزینه های محصول در حدود تعیین شده، تربیت نیروهای متخصص، مناسب سازی فرایند طراحی خودرو و نهایتا جهانی شدن صنعت خودرو کشور، از اهداف اصلی این پروژه بوده است.
دکتر شجاعی فرد با تبیین مراحل پیشرفت و تحقق طراحی و ساخت پلتفرم ملی کلاس B در دانشگاه علم و صنعت ایران، گفت: برای این طراحی چهار فاز تعریف کردیم و یکی از کارهایی که در فاز نخست انجام شد، بررسی ۲۷۰ ویژگی ۳۰۰ خودروی مدل ۲۰۱۳ و انتخاب بهترین حالت هر یک از آنها بوده است.
رییس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو توضیح داد که یکی از دستاوردهای طراحی و ساخت پلتفرم ملی، طراحی پلتفرم برقی کوچکی با نام خودروی یاس بوده که در سالروز میلاد حضرت فاطمه (س)، رونمایی شد. این خودروی دو نفره با توان پیمایش ۱۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ و حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت، دارای سازه فضایی سبک است.


تاکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه و به حداقل رساندن وابستگی
دکتر فرشاد مقیمی (مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو)، سخنران بعدی این نشست راهبردی بود. وی با تشکر از دانشگاه علم و صنعت ایران و هیات رییسه دانشگاه گفت: خوشحالم که امروز این جلسه تشکیل شده که زمینه های همکاری مراکز تحقیقاتی و صنعتی را بیش از پیش فراهم می کند. وی افزود: با دستور دکتر مدرس خیابانی، جلسه ای با حضور رییس دانشگاه علم و صنعت ایران داشتیم که در آن، تمامی نیازمندی های جاری و آینده صنعت خودروسازی کشور در زمینه های مختلف را مطرح و معرفی کردیم تا در قالب برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت برای رفع آنها اقدام شود. همزمان کمیته مشترکی نیز شکل گرفت که در آن، معاون تحقیقات و مدیر استراتژیک ایران خودرو را مستقیما با دانشگاه مرتبط کردیم که در دو زمینه نرم افزاری (ایجاد پیوند میان داشته های دانشگاه با نیازمندی های صنعت خودروسازی) و قوای محرکه و ساخت داخل همکاری مشترک صورت پذیرد.
مدیرعامل ایران خودرو با ابراز امیدواری در مورد استفاده از ظرفیت های دانشگاه برای تولید داخلی و به حداقل رساندن وابستگی به خارج از کشور در این صنعت گفت: در بحث توسعه پلتفرم اعلام آمادگی کرده ایم و بنا شد ادامه بحث ها در مرکز تحقیقات انجام شود. وی با تذکر این مطلب که باید بین همه نیازمندی ها و عقب ماندگی ها، مهم ترین ها را انتخاب کرد، گفت: در حوزه قوای محرکه، ۲.۷ درصد، در حوزه شاسی، ۴.۹ درصد و در الکتریکال صفر درصد وابستگی خارجی داریم و امیدواریم هر چه زودتر به نقطه ای برسیم که هیچ وابستگی موثر در تولید نداشته باشیم و هرگاه خودمان خواستیم تولید را بالا یا پایین ببریم.
دکتر مقیمی در پایان خاطر نشان کرد: ایران خودرو در حوزه گیربکس، ۱۴ قطعه اصلی خودرو را در قالب پروژه های کلان، هدف گذاری کرده و اخیرا نیز تفاهم نامه ای با بانک تجارت برای کمک مالی به امضا رسانده است. وی ابراز امیدواری کرد به زودی جشن تولید انبوه پلتفرم ملی را برگزار کنیم.

دانشگاه علم و صنعت ایران در زمینه طراحی پلتفرم ملی خودرو، کار اساسی انجام داده
پس از آن مهندس سیدجواد سلیمانی (مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا)، در سخنانی ضمن تقدیر از دانشگاه برای برگزاری این نشست، گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از دانشگاه های معتبر کشور است و خوشحالم که توفیق مجدد داشته ام در حضور عزیزان این دانشگاه باشم. وی با اشاره به برگزاری نشست دو روز قبل خود با دکتر شجاعی فرد، گفت: گزارشی که دانشگاه علم و صنعت ایران از اقدامات خود در زمینه پلتفرم ملی خودرو ارایه کرد، نشان می دهد زحمات سنگینی کشیده شده و انصافا کار اساسی صورت گرفته است ولی اینکه چرا این کار به نتیجه نرسیده، جای سوال است. قرار بود با مشارکت دانشگاه ها، پروژه سال ۱۳۹۵ انجام شود و الان در سال ۱۳۹۹ هنوز از گیربکس، خبری نیست. این نشان می دهد استراتژی، مبنای درستی نداشته و ادامه پروژه، متوازن پیشرفت نکرده است. دانشگاه علم و صنعت ایران، خوب عمل کرده ولی بقیه دانشگاه ها نتوانستند سهم خود را انجام دهند.
مدیرعامل سایپا با اشاره به اقدامات نرم افزاری انجام شده در خصوص خودروی ال ۹۰، گفت: این اقدامات نرم افزاری باید لزوما صنعتی شوند و برای صنعتی شدن، تشکیل کارگروه ویژه ارتباط سایپا و دانشگاه نیاز است. وی افزود: با دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص چند زمینه همکاری صحبت شده است. یکی استفاده از امکانات تست موجود در این دانشگاه است. موضوع دیگر استفاده از نیروهای نخبه دانشگاه در سایت ها بوده است. قرار شد دفتر مشترکی هم در سایپا و هم در دانشگاه تاسیس کنیم تا از نیروهای نخبه ای که دانش آموخته می شوند، در حوزه های مختلف طراحی، تولید، صنایع و... در شرکت ها و خود سایپا استفاده کنیم.
مهندس سلیمانی تاکید کرد: دفتر توسعه همکاری های دانشگاه و سایپا به زودی تشکیل می شود تا بتوانیم موارد مذکور را عملیاتی کنیم. وی ابراز امیدواری کرد پروژه پلتفرم ملی خودرو در سازمان گسترش نهایی و به زودی عملیاتی شود.


گفتمان " ما می توانیم " منجر به طراحی پلتفرم ملی خودرو می شود
سخنران بعدی این مراسم، دکتر نادری (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی)، بود. وی با تاکید بر اینکه اگر از جهش تولید و توجه به امکانات بومی صحبت می کنیم ، باید دو رویکرد را که مکمل هم هستند مورد توجه قرار داد، گفت: تولید، دو بعد ذهنی و عینی دارد. در بعد ذهنی اتفاقی که می افتد این است که اول باید باور کنیم که می توانیم. تا در ذهن به این باور نرسیم که می توانیم و باید کاری انجام دهیم، این کار محقق نمی شود.
وی در ادامه به تبیین دو گفتمان ما می توانیم و ما نمی توانیم پرداخت و گفت: بعد از انقلاب، بچه هایی که جنگ را اداره کردند، در جهاد سازندگی ما می توانیم را دنبال کردند و اکنون این گفتمان به جایی رسیده که ماهواره و موشک نقطه زن تولید کرده و در لبه دانش دنیا حرکت می کند.
دکتر نادری در پایان با آرزوی موفقیت در جهت تولید ملی پلتفرم خودرو، گفت: مجلس آماده ارایه هر کمکی در این زمینه است.

امروز دانشگاه علم و صنعت ایران، خط شکن محاصره علمی و صنعتی کشور است
در ادامه نشست، دکتر محمدجواد عسکری (عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی)، در سخنانی ضمن تشکر از میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران، تاکید کرد: می توانیم بگوییم امروز دانشگاه علم و صنعت ایران، خط شکن محاصره علمی و صنعتی کشور است.
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که ما می توانیم، دیگر یک شعار نیست، گفت: ما از یک طرف شرکت‌ های دانش ‌بنیانی داریم که در مرز دانش حرکت می ‌کنند و از آن طرف تولیدی‌ هایی داریم که برای مواد اولیه خود وابسته به خارج از کشور هستند . وی ادامه داد: ما باید سامانه ‌هایی طراحی کنیم که دانشگاه ها، دانشجویان، شرکت های دانش ‌بنیان و تولیدی ‌ها را به هم متصل کند و یکی از لوازم جهش تولید، طراحی همین سامانه است .
نمایند داراب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اتصال صنعت و دانشگاه باید از حالت سلیقه‌ ای خارج شود، گفت: در یک شهرک صنعتی شرکت‌ هایی هستند که از تولیدات یکدیگر خبر ندارند. ما در کمیسیون‌ های آموزش و صنعت مجلس، این موضوع را دنبال می‌کنیم تا اتصال بین صنعت و دانشگاه را به صورت ساختاری حل کنیم و به یک مدل برسیم .
دکتر عسکری در پایان افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس این آمادگی را داریم که با همکاری بخش ‌های مختلف کشور، جهش تولید محقق شود.
ارتباط صنعت و دانشگاه به رشد و استقلال کشور در حوزه تولید کمک می کند
دکتر امیر بیات (سرپرست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)، نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: یکی از ویژگی های کشور های توسعه یافته، ارتباط بین صنعت و دانشگاه است و این ارتباط موجب تعمیق  و هم افزایی در علم و صنعت می شود .
بیات موضوع ساخت داخل را یکی از محورهای برنامه های  وزارت صمت و ایدرو  برشمرد و گفت: پروژه k۱۳۲ ایران خودرو  با ۹۲ درصد ساخت داخل،  آن هم در مدت کوتاه نشان داد  کشور  به چه میزان پتانسیل خوبی در عرصه تولید و عمل دارد .
رئیس هیات عامل ایدرو  با بیان اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت می تواند به رشد و استقلال کشور کمک کند، تصریح کرد: استقلال کشور در حوزه تولید، اولویت کلیدی است که مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته بر آن تاکید داشته اند و در سال های اخیر با توجه به تحریم های ظالمانه، ظرفیت و توان ساخت داخل کشور کمک رسان صنعت بوده است . وی افزود: اقتصاد مقاومتی دو ویژگی دارد؛ اول اینکه باید درونزا باشد که برای این کار، تحقیق و توسعه و بهبود هست و دوم بحث برون نگری آن است که محصول باید استاندارد جهانی داشته و قابل رقابت در عرصه جهانی بوده، بتواند سهم بازار مناسبی پیدا کند.
دکتر بیات گفت: ایدرو  اولین سازمان توسعه یافته کشور است که می تواند توسعه یافتگی در صنعت ایجاد کند و همچنان کمک به صنعت و انتقال دانش از محیط مراکز علمی پژوهشی و واحدهای دانش بنیان به عرصه تولید را به جد در دستور کار خود دارد تا از طریق دانش و دانشگاه، بهبود مستمر ایجاد کند.
آخرین سخنران این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی نژاد (مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه) بود که با ابراز خوشحالی از برگزاری این جلسه برای نخستین بار، گفت: سالیان سال است مقام معظم رهبری ارتباط دانشگاه و صنعت را مطرح می کنند و این نشست، ارتباط عینی و واقعی دانشگاه و صنعت است که امیدواریم به بهترین تصمیمات منتهی شود و شاهد نتایج عملی آن در آینده نه چندان دور باشیم.
آلبوم تصاویر
Sapp.ir/iust_iran