عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس

فارس حائز رتبه سوم شد

در هفدهمین گردهمایی سالانه موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی:

فارس حایز رتبه سوم شد.

هفدهمین گردهمایی موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی به صورت مجازی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۹ با حضور اعضای هیات علمی ستاد و مراکز برگزار شد .

دکتر فریبرز عباسی، رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در ابتدا گزارشی از عملکرد موسسه در سال ۱۳۹۸ در قالب پروژه های جاری، دستاوردهای شاخص، رویکردهای سال آتی، اقدامات و فعالیت های موسسه و همچنین ارزیابی عملکرد بخش های مراکز و ارائه نمود و گفت: در خصوص پروژه های موسسه، حدود ۸۰ درصد از این پروژه ها به صورت سفارشی بودند.

رویکرد آتی موسسه اجرای طرح‌های کلان در کاهش ضایعات، هوشمندسازی و بهره‌وری آب، تعامل با دستگاه های اجرایی، استمرار برنامه‌های تولید محتوا، فروش و انتقال دانش فنی، حضور همکاران در عرصه های تولید در قالب طرح یاوران تولید و همچنین ارتقای ارتباطات ملی و بین المللی است.

دکتر کامبیز بازرگان معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز، ضمن تقدیر از فعالیت های موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی انتخاب سه دستاورد برتر سازمان در سال گذشته از این موسسه را قابل تقدیر دانست و بیان داشت: وجود سه زمینه ماشین آلات، آبیاری و صنایع غذایی سبب کارایی بالای انرژی و دانش فنی در این موسسه شده است. وی رویکرد جدید سازمان را تصویب پروژه ها مساله محور اعلام کرد و بیان داشت که نگاه سازمان به سمت تحقق طرح های کلان و مگا پروژه ها می باشد و امروزه باید بیش از پیش به تصویب خروجی‌های پروژه ها دقت داشت . دکتر بازرگان ادامه داد: از آنجا که سازمان دارای وظایف متفاوتی می باشد باید نتیجه خروجی پروژه‌ها را تا دیده شدن اثر آن در عرصه بهره بردار دنبال کرد. وی تاکید داشت که موسسه باید در هوشمندسازی و اجرایی کردن طرح های سفارشی نقش بیشتری داشته باشد.

در ادامه دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان، در خصوص میزان مشارکت همکاران در طرح های کلان و اهمیت و مزیت های آن صحبت نمود و گفت: امسال باید به بحث فناوری پرداخته شود، باید بر اساس شرایط بخش ها برنامه ریزی کنیم و بر اساس وظایف و خصوصیات حاکمیتی هر بخش و همچنین امکانات نرم افزاری، فعالیت سخت افزاری داشته باشیم .

دکتر مویدی معاون سازمان و رییس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی نیز اعلام کرد که موسسه فنی و مهندسی، جزو موسسات کاربردی و با کارایی بالا است. داشتن طرح های سفارشی بالا افتخاری برای سازمان است. طرح یاوران تولید مشکل انتقال یافته های تحقیقاتی پروژه ها را حل می کند و این همان پیوند بین تحقیقات با آموزش و ترویج است. وی  از تاسیس و راه اندازی واحد آموزش و ترویج موسسه فنی و مهندسی نیز خبر داد .

در پایان این گردهمایی، روسای بخش های ستادی موسسه و مراکز،  برنامه های خود را ارائه نمودند. همچنین سه نفر به نمایندگی از همه همکاران مشکلات قسمت های مختلف آبیاری، صنایع غذایی و ماشین آلات را به ریاست موسسه منتقل نمودند. دکترعباسی نیز، به سوالات همکاران پاسخ داد.

در ارزیابی بخش های تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مراکز در سال ۱۳۹۸، استان های همدان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب با امتیازات ۸۳، ۹/۷۵ و ۵/۷۵ ، رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند .