عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

موضوع کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ در چهارمحال و بختیاری دارای نکات مثبت ارزشمند و قابل تقدیری است

وبدا؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: موضوع کنترل شیوع بیماری کووید ۱۹ در استان، دارای نکات مثبت ارزشمند و قابل تقدیری است.
به گزارش وبدا؛ دکتر مجید شیرانی با حضور در برنامه زنده "شب های بام ایران" در هفتمین روز از تیرماه ۹۹ با توجه به ابراز برخی نگرانی ها در خصوص افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ اظهار داشت: در کنار مسائل مهم و نگران کننده نقاط قوت و مثبت ارزنده ای وجود دارد که همگی به همت مردم فهیم استان حاصل شده است.
وی تصریح کرد: چهارمحال و بختیاری از جمله استان هایی بود که کمتر گرفتار شیوع بیماری کرونا شد و این حاصل نمی شد مگر با رعایت موازین بهداشتی از سوی عده کثیری از هم استانیان.
وی ادامه داد: در این میان هستند عده قلیلی که نسبت به رعایت نکات بهداشتی بی تفاوت و سهل انگار هستند.
وی اضافه کرد: نباید از حمایت و پشتیبانی مسئولین از برنامه های مداخله ای برای کنترل بیماری کرونا طی این مدت غافل ماند.
دکتر شیرانی خاطر نشان کرد: حتی استان هایی که کمتر گرفتار شیوع بیماری کووید ۱۹ شده اند، احتمال اینکه به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی با پیک شدید بیماری مواجه بشوند وجود دارد.
وی گفت: نباید زحمات تمامی کسانی که طی این مدت نسبت به اجرا نکات بهداشتی متعهدانه عمل نموده اند با سهل انگاری عده کمی به هدر برود، لذا از مسئولین انتظار می رود ضمن برخورد قاطع با افراد خاطی و الزام آنها به رعایت پروتکل های بهداشتی، مراکز تجمعی که فعالیتشان غیر ضروری است را تعطیل نمایند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه اعمال محدودیت ها در ابتدای اپیدمی ها باید در اسرع وقت اعمال شود و تا زمان رسیدن به وضعیت ثبات، پایدار بماند افزود: در شرایط کنونی، توان و تاب آوری سیستم درمان کشور و استان خط قرمز و ضرورت ایجاد محدودیت ها را تعیین می کند.
وی مهمانی ها، برگزاری محافل دورهمی، جشن ها، مراسم ترحیم درگذشتگان ، حضور در اماکن تفریحی و ... را از امور غیر ضروری دانست که باید این روزها تعطیل شود.
وی تاکید کرد: همه ارگان ها و نهاد های حاکمیتی،‌ اجرایی و نظارتی باید دست به دست هم دهند تا فعالیت های غیر ضروری تشدید کننده شیوع بیماری کرونا تعطیل شود.
وی با اشاره به آثار مثبت استفاده همگانی از ماسک به عنوان ضرورت این روزهای جامعه، عدم استفاده از آن را نشانه سهل انگاری و عدم پایبندی افراد به تعهدات اجتماعی و عامل تهدید کننده سلامت دیگران برشمرد و افزود: باید از ارائه خدمات غیر ضروری به این افراد در تمامی ادارات و مراکز بهداشتی و درمانی خودداری شود.
وی زدن ماسک را نشانه شجاعت، مسئولیت اجتماعی بالای افراد دانست و ابراز امیدواری کرد: چهارمحال و بختیاری در این زمینه نیز بعنوان استان پیشگام در ترویج فرهنگ استفاده همگانی از ماسک باشد.
وی با بیان اینکه هیچ کسی از زمان اتمام شیوع بیماری کووید ۱۹ مطلع نیست افزود: در حال حاضر استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و خودداری از حضور در مجامع عمومی و تجمعی در موارد غیر ضروری مهترین و موثرترین راه مقابله با کرونا بشمار می رود.