عمومی | بنیاد ملی نخبگان

کارآفرینان و متخصصان ایرانی غیرمقیم؛ ۱۳۹ شرکت نوپا در حوزه فناوری‌های پیشرفته تاسیس شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ این شرکت‌ها در قالب شرکت‌های نوپا در مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، پارک‌های فناوری و دانشگاه‌ها  ایجاد شده‌اند و پس از کسب حمایت‌های مادی و معنوی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سرمایه‌گذاران خطر پذیر، رشد کرده‌اند. این شرکت‌ها با هدف فراهم کردن شرایط مناسب برای توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور ایجاد شده‌اند.

«تسهیل ارتباطات با مراکز و سازمان‌های پژوهشی و صنعتی ذیربط»، «تامین محل استقرار توسط پایگاه تخصصی همکار در صورت درخواست متقاضی و ارائه خدمات مشاوره توسعه کسب‌وکار»، «تامین تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی» و «سرمایه‌گذاری به صورت توافقی توسط پایگاه تخصصی همکار» از جمله حمایت‌های مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به متقاضیان است.

این برنامه، متخصصان ایرانی خارج از کشور که دارای سابقه فعالیت در شرکت‌های فناور در دیگر کشورها دارند را هدف گرفته است. کسانی که به عنوان کارشناس، مشاور، محقق بخش تحقیق و توسعه ( R&D ) و مدیر یکی از موسسات یا شرکت‌های شاخص علمی، فناوری، پژوهشی و صنعتی خارج از کشور فعالیت می‌کنند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. البته افرادی که دارای تجربه راه اندازی کسب‌وکار هستند هم شامل این طرح می‌شوند.

انتخاب نهایی از بین داوطلبان حائز شرایط، با توجه به پیشینه، توانایی‌ها و بر اساس طرح کسب‌وکار فناورانه توسط پایگاه تخصصی همکار انجام می‌شود.

این برنامه با هدف «استفاده از ظرفیت علمی و حرفه‌ای متخصصان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی کشور»، «ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای پایگاه تخصصی همکار»، «فراهم کردن شرایط مناسب برای توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور» و «ایجاد شرایط انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل» اجرایی می‌شود.