عمومی | دانشگاه تهران

مراسم تودیع و معارفه رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از موسسه لغت‌نامه دهخدا ، در این مراسم که با حضور دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، کارکنان، مدرسان و اعضای شورای تالیف موسسه، چهارم تیر ۱۳۹۹ برگزار شد، دکتر محمود بی‌جن‌خان، به‌عنوان رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی معرفی و از زحمات دکتر علی درزی، در زمان تصدی این سمت تقدیر به‌عمل آمد.
دکتر محمدباقر قهرمانی، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، در این مراسم با بیان مطالبی در خصوص اهمیت زبان فارسی، موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی را به‌عنوان پرچم‌دار فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه تهران، توصیف کرد.
معاون بین‌الملل دانشگاه تهران، در ادامه ضمن تقدیر از اقدامات ارزشمند دکتر درزی، طی دوره مدیریت موسسه و مرکز، لوح سپاس رئیس دانشگاه تهران را به ایشان اعطا کرد.
دکتر قهرمانی، همچنین با برشمردن ویژگی‌های علمی و توانمندی دکتر محمود بی‌جن‌خان، حکم ایشان را از طرف رئیس دانشگاه تهران به‌عنوان رئیس جدید موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، ابلاغ کرد.
در ابتدای این مراسم دکتر علی درزی، رئیس پیشین لغت‌نامه دهخدا، ضمن ارائه گزارش عملکرد، فقدان اساسنامه به‌روز، عدم وجود سامانه اینترنتی پذیرش زبان‌آموز، کمبود امکانات فنی، دیداری و شنیداری، مشکلات استخدامی مدرسان، نبود پیکره دیجیتال و کمبود نیروی متخصص و شرایط نامناسب مالی را به‌عنوان مشکلاتی برشمرد که ساماندهی آنها همواره در اولویت برنامه‌ها قرار داشته است.
وی تصریح کرد: «جهت افزایش درآمدهای موسسه، سیاست کلی بر پایه جذب بیشتر زبان‌آموز بین‌المللی و پذیرش آنلاین زبان‌آموز بنا گذاشته شد. البته در کنار آن درآمدزایی از طریق اجاره فضاهای فیزیکی موسسه و تاسیس بنیاد حامیان راه‌هایی دیگر بود که در نهایت موجب افزایش ۴۵ درصدی زبان‌آموزان و افزایش ۲۵۰ درصدی درآمدهای موسسه در مقایسه با دوره پیشین شده است».
دکتر درزی، همچنین چاپ و انتشار شش مجلد از لغت‌‌نامه بزرگ فارسی و آماده‌‌سازی هشت مجلد دیگر از این لغت‌نامه، بهر‌ه‌برداری از نرم‌‌افزار گنجینه لغت‌‌نامه دهخدا (پیکره کامپیوتری لغت‌‌نامه بزرگ فارسی)، برگزاری مراسم‌های سالیانه بزرگداشت علامه علی‌اکبر دهخدا و همکاران وی، انتشار کتاب فرهنگ فارسی‌‌آموز دهخدا، کتاب فارسی دهخدا، کتاب شعر معاصر، آماده‌سازی وب‌سایت سه‌زبانه موسسه و مرکز و راه‌‌اندازی دوره‌های آموزش آزاد در زمینه‌های زبان و ادبیات فارسی، موسیقی ایرانی، هنرهای تجسمی، ایران شناسی را بخشی از اقدامات پژوهشی و آموزشی موسسه و مرکز برشمرد.
رئیس پیشین موسسه لغت‌نامه دهخدا، مشکلات حقوقی میان دانشگاه و موقوفات، کندی روند انجام امور در دانشگاه، عدم توجه به ضرورت حضور موسسه در مجامع بین‌المللی مربوط به زبان فارسی، عدم صدور به موقع ویزا برای زبان‌آموزان، شتابزدگی در افزایش مراکز آموزش زبان فارسی و مشکلات مربوط به طراحی جدید سایت موسسه را به‌عنوان مسائل جاری نام برد و در پایان ضمن بیان خصوصیات علمی و توانمندی‌های دکتر بی‌جان خان، برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر بی‌جن‌خان، رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا، ضمن تکریم و تقدیر از زحمات دکتر درزی، با تاکید بر گسترش آموزش مجازی زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، رئوس کلی برنامه‌های خود را در موضوعات آموزشی و پژوهشی موسسه و مرکز بیان کرد.
وی خاطرنشان کرد: «با توجه به نیاز فارسی‌‌آموزان ایجاد بسترهای لازم برای آموزش مجازی زبان فارسی شکل خواهد گرفت و به‌تدریج در وب‌گاه جدید موسسه راه‌‌اندازی خواهد شد. از جمله این فعالیت‌‌ها رفع مشکلات شیوه همزمان در سامانه LMS با هدف آموزش زنده و برگزاری آزمون‌های برخط برای تعیین سطح و دوره‌های نه‌‌گانه، تولید محتوای چندرسانه‌ای ناهمزمان بر اساس دوره‌های مجازی مرکز و پیاده‌سازی آنها، تولید محتوای چندرسانه‌ای ناهمزمان برای آموزش زبان‌های تخصصی در بعضی از رشته‌های دانشگاه، تولید محتوای چندرسانه‌ای ناهمزمان موقعیت‌محور و تولید پیکره فارسی‌آموز دهخدا برای استاندارد کردن ساخت آزمون‌‌ها است».
موسسه لغت‌نامه دهخدا به‌عنوان نخستین سازمان در ایران برای تالیف فرهنگ لغت یا واژه‌نامه در سال ۱۳۲۴ و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی به‌عنوان نخستین نهاد دانشگاهی با هدف گسترش و ترویج زبان و ادبیات فارسی در سال ۱۳۶۸ زیر نظر دانشگاه تهران تاسیس شدند. از مدیران این دو مجموعه می‌توان از علامه علی‌اکبر دهخدا، دکتر محمد معین و علامه سیدجعفری شهیدی نام برد.