عمومی | بنیاد ملی نخبگان

سخنوری، قدرتی مسئولیت‌آور در حوزه‌های اخلاقی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه مجازی فن بیان و اصول سخنرانی به همت بنیاد نخبگان خوزستان به صورت مجازی برگزار شد.

در این کارگاه، افضلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران به سه راه برقراری ارتباط مثبت اشاره کرد و گفت: ارتباط چشمی، لبخند و همسان‌سازی از اصول اولیه سخنرانی است.

وی افزود: انتخاب موضوع، تجزیه و تحلیل موقعیتی شنونده، تجزیه و تحلیل مردم‌شناسی شنونده، تعیین هدف کلّی سخنوری از جمله: آگاه ساختن، متقاعد کردن، سرگرم ساختن و همچنین مدت زمان سخن گفتن، از دیگر مواردی است که یک سخنران خوب به آنها نیاز دارد.

عضو هیئت‌علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران ادامه داد: سخنوری نوعی قدرت است و به همین دلیل مسئولیت اخلاقی سنگینی را به همراه دارد.

افضلی اضافه کرد: سه راه برقراری ارتباط مثبت شامل ارتباط چشمی به عنوان مهمترین راه در برقراری ارتباط، لبخند به عنوان سریع‌ترین راه برقراری ارتباط و همسان‌سازی به عنوان یافتن شباهت‌های موجود با مخاطب، باید در کنار موضوعاتی مانند راه‌های مقابله با اضطراب سخنرانی، دانسته و تمرین شوند.

در ادامه این کارگاه، تمرین‌هایی از قبیل انتخاب موضوع سخنرانی، معرفی خود و پیام‌های کلامی و غیرکلامی ارائه شد.

لازم به ذکر است، با توجه به اهمیت رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، بنیاد نخبگان استان خوزستان کارگاه‌های متعددی را در بستر فضای مجازی برنامه‌ریزی و به صورت غیرحضوری برگزار می‌کند.