عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

مدیرکل دفتر برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فنی و حرفه‌ای: وقف دانشگاهی یکی از نیازهای آموزش عالی کشور است

سمنان- مدیرکل دفتر برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه وقف حوزه‌های علمی و دانشگاهی یکی از اولویت‌ها است، گفت: باید از ظرفیت وقف به خوبی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار مهر ، مهدی دستگردی ظهر پنج شنبه در دومین وبینار سراسری دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در سال ۹۹ با حضور مدیرکل اوقاف و خیریه استان سمنان و مسئولان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهرهای مختلف استان با بیان اینکه استان سمنان از پایه‌های غنی فرهنگ و ادب کشور است، بیان کرد: یکی از مهمترین پایه‌های فرهنگ دینی ما وقف است که باید آن را به سمت مسائل علمی و آموزشی سوق دهیم.

وی با بیان اینکه نقش اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در ترویج فرهنگ وقف‌های علمی و به خصوص اشتغال‌زایی بسزا است، گفت: وقف فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها ضرورت دارد همچنین می‌بایست ایجاد وقف کارآفرینی و مشارکت خیران و واقفان استان به سمت اشتغال در دستورکار قرار گیرد.

ضرورت تبدیل سمنان به شاه‌راه فرهنگی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به پتانسیل عظیم استان در زمینه فرهنگ غنی، تاکید کرد: تبدیل استان سمنان به شاه‌راه فرهنگی می‌بایست تحقق یابد چرا که این استان علاوه بر ظرفیت‌های فرهنگی دارای سه هزار شهید والامقام است و این امر به غنای فرهنگی استان می‌افزاید.

دستگردی با اشاره به اقدامات دانشگاه فنی و حرفه‌ای با محوریت معرفی شهدا و نشر زندگینامه آنان برای دانشجویان به عنوان الگوهای نمونه در سال ۹۹ اشاره کرد و تاکید داشت: انجام فعالیت‌های فرهنگی به صورت اشتراکی لازم و ضروری است و باید از کمک و همکاری متقابل دستگاه‌های اجرایی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی متعدد بهره گرفت.

توجه به مسائل فرهنگی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان نیز در این نشست با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر علم و پژوهش، معنویت و اخلاق و نیروی انسانی مستعد و کارآمد، گفت: وظیفه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کارآمد کردن دانشجویان با حرفه آموزی به نسل جوان است.

حجت‌الاسلام اسماعیل تدینی بر گسترش روابط اداره کل اوقاف و امور خیریه با دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ابعاد مختلف تاکید داشت و افزود: تشریح کار فرهنگی در ابعاد مختلف و لزوم توجه ویژه به فرهنگ زمینه‌هایی است که باید بیشتر در آن‌ها کارهای اجرایی کرد.

وی گفت: اوقاف با داشتن ظرفیت‌های گوناگون و بسیار تاثیرگذار آمادگی دارد با انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان زمینه‌های لازم در راستای رونق و جهش تولید را در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده، فراهم کند.

فعالیت برای اشتغال زایی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز در این وبینار با بیان اینکه تمدن سازی بدون تولید علم، فرهنگ، فکر و اندیشه امکان پذیر نخواهد بود و انجام تمدن سازی قطعاً در قالب بستر دانشگاه برای نسل جوان بسیار مهم و کلیدی است، گفت: این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهارتی و تاثیرگذار استان در ارائه خدمات اجتماعی پیشگام و فعال است.

رضا نقدی با بیان اینکه دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شاهرود اقدام به تولید ماسک بهداشتی، گان و ژل ضدعفونی در زمان شیوع ویروس کرونا کرده‌است، تاکید داشت: از زمان شیوع کرونا، به دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای و کشاورزی استان اعلام‌شده تا هماهنگی و همکاری لازم را با فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی داشته و در راه خدمت رسانی به مردم از هر تلاشی دریغ نورزند.

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان در حال حاضر با داشتن بیش از چهار هزار دانشجو و چهار دانشکده در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان در ۳۸ رشته کاردانی و ۲۰ رشته کارشناسی به عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان است که با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متناسب با فرصت‌های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیازهای بازار کار در حوزه‌های مهارتی و تکنولوژی و همچنین افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری فعالیت دارد.