عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی

سالمندان در دوران کرونا آسیب های عاطفی، تغذیه ای و اجتماعی بیشتری را متحمل می شوند

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سالمندان بیش از دیگر گروه ها در معرض آسیب های عاطفی، تغذیه ای و اجتماعی قرار دارند و فرزندان و بستگان باید با این افراد بیش از پیش، ارتباط تلفنی برقرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، نسرین علیزاده اظهار کرد: فاصله گذاری اجتماعی به معنی قطع ارتباط حضوری و چهره به چهره، عدم رفت و آمد با اعضای فامیل و دوستان، محدودیت و حتی قطع تردد در محله، منطقه و شهر، محدودیت در خرید مایحتاج روزمره زندگی بویژه مواد غذایی است.
وی بابیان اینکه سالمندان بیش از دیگر گروه ها در معرض آسیب های عاطفی، تغذیه ای و اجتماعی قرار دارند، گفت: فرزندان، بستگان، همسایگان و دوستان باید با این افراد بیش از پیش، ارتباط تلفنی برقرار و تسهیلاتی را برای دسترسی آنان به مواد غذایی و مراقبت های پزشکی فراهم کنند.
علیزاده عنوان کرد: آموزش های لازم در خصوص تغذیه مناسب برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت به سالمندان ارائه شود همچنین سالمندان باید چندین بار در طول روز در محیط منزل برای حفظ عملکرد ماهیچه ها و جلوگیری از تحلیل عضلانی ناشی از کم تحرکی قدم بزنند.
وی بیان داشت: تا حد امکان، مکمل هایی مانند کلسیم و ویتامین D و همچنین داروهای مورد نیاز سالمندان برای مدت یک تا سه ماه تامین شود تا مجبور به خروج مکرر از منزل نباشند.
علیزاده با اشاره به اینکه برخی مواد غذایی ضروری و پرمصرف از جمله لبنیات، میوه و سبزی و نان بصورت هفتگی برای سالمندان تهیه و به روش مناسب و کاملا بهداشتی در یخچال نگهداری شوند، ادامه داد: برای پیدا کردن خدمات تحویل در منزل، نزدیکان افراد سالمندی که به تنهایی زندگی می کنند، در منطقه محل سکونت خود پیدا کرده و هماهنگی لازم را برای ارسال مواد غذایی میوه و سبزی مورد نیاز هفتگی آنان انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این گروه سنی معمولا مشکل اشتها، هضم و جذب دارند بهتر است از مواد با ارزش غذایی بالا مانند مغزها ازجمله مغز گردو بصورت پودر شده داخل غذاها و یا بصورت مجزا استفاده شود.