عمومی | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه:تمرکز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر حوزه فناوری مرتبط با سالمندان

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اصفهان به طور خاص بر فناوری مرتبط با سالمندان با افق ۱۰ ساله متمرکز هستیم .

دکتر شقایق حق جوی جوانمرد جمعه ششم تیرماه در مراسم بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در توضیح چالش های پیش روی دانشگاه در گذر از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: اقتصاد در حال گذار است و زمانی در گذشته اقتصاد به صورت کشاورزی بود و سپس وارد صنعت شد، اما اکنون راه گذر از مشکلات اقتصادی، موفقیت در حوزه دانش بنیان است .

وی با طرح این پرسش که در این گذار چه مشاغلی مهم است و نقش دانشگاه در پیشبرد تحقق اقتصاد دانش بنیان به چه صورت است، گفت: اینکه دانشگاه تنها در بخش تئوری فعال باشد، دیگر جوابگو نیست . دانشگاه ها باید بتوانند خود را به سیستم دانشگاه های کار آفرین و آینده ساز تغییر دهند .

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در این میان، دانشگاه ها برای گذار از اقتصاد نفتی و روی آوردن به حوزه دانش بنیان با چالش هایی رو به رو هستند .

دکتر حق جوی جوانمرد ادامه داد: اینکه آیا دانشگاه ها برای پذیرفتن این نقش در دانشگاه های نسل سوم آماده هستند یا خیر و اینکه دانشگاه بتواند دانشجویی تربیت کند که در نهایت فارغ التحصیلی باشد که محصول تولید کند و بتواند محصولش را بفروشد، بسیار حائز اهمیت است .

وی ادامه داد: چالش دوم این است که آیا دانشگاه های ما مشوق فناوری هستند و آیا با ساختارهای مرتبط کار می کند یا خیر؟ همچنین آیا سیاست ها در کشور مشوق فعالیت های فناورانه است و چه کرده ایم این فضا تقویت شود؟

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نقش دانشگاه را نقش رهبری برای پیشبرد این سبک جدید معرفی کرد و گفت: دانشگاه مسئولیت اجتماعی درست کردن پلتفرم هایی را دارد که دانشجویان بتوانند به رزق و روزی برسند .

دکترحق جوی جوانمرد این نقش دانشگاه ها را در گرو درست کردن عرصه هایی مانند پارک علم و فناوری دانست و افزود: دانشجو در ایران شرایط تسهیل شده ای ندارد و باید در این زمینه برای دانشجویان فعالتر باشیم .

وی با تاکید براینکه حوزه سلامت نه تنها برای فارغ التحصیلان خود فرصت شغلی دارد، اظهار کرد: حوزه سلامت پیشران اشتغال برای همه رشته ها است .

به گفته معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان براساس برنامه ریزی ها، تا برنامه چهارم توسعه، ۳۰ درصد نیازهای کشور باید در حوزه سلامت تامین شود و پیش بینی می شود پزشکی به سمت پیشرفته برود، در این میان باید بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده و مدیریت کنیم .

دکتر حق جوی جوانمرد با بیان اینکه نیازمند سیستم سلامت هوشمند پایدار هستیم، گفت: اصفهان یک استان صنعتی است که می تواند در حوزه سلامت حرف هایی برای گفتن داشته باشد. خوشبختانه زمینه فعالیت جوانان اصفهانی در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان فراهم است و در حال حاضر حدود ۴۰ شرکت فناور در این مرکز مشغول به فعالیت هستند .

وی وجود دانشگاه های معتبر در استان و بیشترین تعداد نخبگان در استان اصفهان را از نقاط قوت این استان دانست و افزود: از سویی دیگر آلودگی هوا، کم آبی و کاهش توریست و تصور اینکه اصفهان استان برخوردار است ما را با چالش رو به کرده است .

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه تاکید کرد: ناامید نیستیم، زیرا با هئیت علمی و دانشجویانی کار می کنیم که انگیزه دارند و امیدوار به موفقیت های بیشتر در این حوزه هستیم .

دکتر حق جوی جوانمرد گفت: در پارک علم و فناوری سلامت اصفهان ۲ مرکز رشد تجهیزات پزشکی و علوم داریی فعال است و در کنار اینها تیم هایی در شاخه های فناوری ها تحول آفرین کار می کنند .

وی اظهار کرد: در حوزه مهندسی بافت، داده کاوی و کارکردن با داده های بزرگ، کار با فناوری پرینترهای سه بعدی، کار در حوزه درمانهای هوشمند شامل سلول و ژن تراپی، رباتیک و توانبخشی هدفمند فعال هستیم .

دکتر حق جوی جوانمرد با بیان اینکه جمعیت ایران به سمت سالمندی در حرکت است، تصریح کرد: در اصفهان به طور خاص بر فناوری مرتبط با سالمندان با افق ۱۰ ساله متمرکز هستیم .

وی علت تاکید بر پارک فناوری را استفاده از مزایای قانونی برای شرکت ها و تسهیل امور آنها دانست و گفت: نیازمند توجه بیشتر سازمان برنامه و بودجه در این حوزه هستیم. در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران ردیف بودجه دارند اما در اصفهان نداریم. درخواست کمک هزینه به اصفهان داریم و قول می دهم کاری کنیم اینجا را تبدیل به مرکزی کنیم که خودش اعتبار آفرین باشد