عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

وضعیت شیوع بیماری کرونا در تمامی شهرستان های چهارمحال و بختیاری قرمز است

وبدا؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در تمامی شهرستان های استان قرمز است.
به گزارش وبدا؛ سید راشد جزایری با بیان اینکه رفتار کروناویروس متفاوت و غیرقابل پیش بینی و در هر منطقه با توجه به اقلیم آن متفاوت است افزود: تاکنون موج دوم در هیچ یک از استان ها شروع نشده و همچنان در کشور موج اول را پشت سر می گذاریم.
وی با بیان اینکه بیماری کرونا در ۸۰ درصد مبتلایان بدون علامت یا با علایم خفیف بروز می کند اظهار داشت: استان نیز با تبعیت از کشور در ۷۸ درصد موارد بروز علایم در مبتلایان به بیماری های زمینه ای بوده است اما حدود ۱۲.۳ درصد مبتلایان فاقد بیماری زمینه بوده اند.
به گفته وی، همچنان افراد بالای ۶۰ سال، بیماران زمینه ای و افراد چاق به شدت در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
جزایری خاطر نشان کرد: تغییراتی در تحلیل های وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ ایجاد شده است اما همچنان اعتبار اطلاعات به مدت ۲ هفته می باشد.
به گفته وی، بر اساس تحلیل های ۲۲ لغایت ۳۱ خرداد ماه ۹۹ از وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان، شهرستان های لردگان، مالخلیفه و شهرکرد از وضعیت زرد به وضعیت قرمز و شهرستان های فارسان و کوهرنگ از وضعیت قرمز به زرد تغییر پیدا کردند که با توجه به افزایش آمار مبتلایان در روزهای اخیر می توان گفت: تمامی شهرستان ها به حالت قرمز درآمده اند.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از جمله اقدامات موثر در زمینه کنترل بیماری کووید ۱۹، افزایش تعداد نمونه گیری ها بر اساس تشخیص پزشک و غربالگری علامتی متمرکز می باشد.
وی با بیان اینکه، حداقل زمان بروز و تشخیص آزمایش مثبت ۳تا ۵ روز پس از مواجهه نزدیک با فرد مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ می باشد اظهار داشت: با انجام آزمایشات شتاب زده ضمن افزایش احتمال نتایج منفی کاذب، احتمال بروز علایم بیماری پس از اعلام نتایج منفی آزمایشات و انتشار بیشتر ویروس توسط فرد مبتلا با تصور سالم بودن وی بالا می رود.
جزایری در ادامه به راه اندازی آزمایشگاه دوم تشخیص کرونا در استان در بازه زمانی کوتاه با حداکثر توان مسئولین دانشگاه و کادر درمانی اشاره و افزود: با راه اندازی این آزمایشگاه روند پاسخ دهی به نمونه ها تسریع گردید.
وی همچنین به راه اندازی لینک جوابدهی بر روی سایت دانشگاه علوم پزشکی استان به منظور تسهیل دسترسی افراد به نتایج آزمایشاتشان و عدم نیاز به مراجعه حضوری و تسریع در روند کنترل بیماری و پیشگیری از انتشار آن در صورت مثبت بودن پاسخ آزمایشات اشاره داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر لزوم رعایت توصیه های بهداشتی مبنی بر خودداری از برگزاری تجمعات و رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در مواجهه با دیگران افزود: باید جلوتر از کرونا حرکت کرد و پیش از همه گیری آن اقدامات کنترلی اجرا شود.
وی گفت: در همین راستا بازدید های کارشناسان بهداشت محیط و بازدیدهای مشترک از اصناف و مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی تشدید و لازم است برخی مراکز تجمعی و فعالیت های گروهی و فرهنگی مانند اردوها و برگزاری همایش ها همچنان تعطیل بماند.