عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان

اجرای "پروژه امنیت غذایی" با هدف تنوع بخشی به محصولات دیم، تناوب و حفظ سلامت و رطوبت خاک و توسعه کشاورزی حفاظتی از دستاوردهای شاخص مرکز بوده است

" سلسله جلسات ارائه گزارش عملکرد سالانه سال ۱۳۹۸" مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان، خرداد ماه سال جاری با حضور دکتر رسول زارع قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام و المسلمین سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان، معاونان و مدیران کل ستادی سازمان با دکتر مراد سپه وند رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی به صورت مجازی برگزار شد.
دکتر رسول زارع قائم مقام سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در سخنان خود با تقدیر از فعالیت های اثربخش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان در سال گذشته، همکاری با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی درخصوص کشت حبوبات پائیزه را ضروری برشمرد و افزود: با شناسایی اراضی مستعد، به ترویج و آموزش این روش بین بهره برداران، بپردازید.
قائم مقام سازمان، فعالیت مرکز رشد و تعدد واحدهای فناور مرکز را از فعالیت های اثربخش مرکز در سال گذشته برشمرد و خواستار ارتقاء کیفیت واحدهای فناور گردید و اظهار داشت: کارایی واحدهای فناور باعث اشتغال زایی بیشتر در استان می گردد و بخش R&B مرکز تحقیقات را بیش از پیش توسعه می دهد.
وی دستاوردهای مرکز در معرفی ارقام جدید و همکاری بین المللی با مرکز ایکاردا را قابل تحسین برشمرد و فعالیت های بخش علوفه، مخلوط ماشک و جو و حفظ ذخایر ژنتیکی، را قابل قبول دانست و بیان داشت: در موضوع نظارت بر نهال شناسنامه دار کارهای خوب و ارزشمندی انجام شده که می تواند الگوی خوبی برای سایر مراکز تحقیقاتی باشد.
دکتر رسول زارع ، توجه به اثربخشی ارقام معرفی شده را موضوعی مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: پس از معرفی یک رقم مناسب، مرکز تحقیقات می باید اطلاعات بیشتری مانند سطح زیر کشت محصول، میزان اشتغال و افزایش درآمد ذینفعان و سایر موارد مهم را احصاء نماید و اثربخشی مطلوب در امنیت غذایی کشور را ارزیابی کند.
قائم مقام سازمان ، در سخنان خود به تقویت همکاری با مراکز تحقیقاتی منطقه ۴ اشاره کرد و افزود: از آنجا که این مراکز از اقلیم و مسائل مشترک برخوردارند، همکاری آنان می تواند سرعت پیشرفت و کیفیت فعالیت ها را افزایش دهد.
دکتر مراد سپه وند رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در راستای ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۸، به تشریح دستاوردهای شاخص مرکز در "پروژه امنیت غذایی" پرداخت، این پروژه با هدف تنوع بخشی به محصولات دیم، تناوب و حفظ سلامت خاک، حفظ رطوبت خاک و توسعه کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم استان انجام می پذیرد.
رئیس مرکز ، با توضیح اینکه معرفی محصولات زراعی، اثربخشی مطلوبی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد به تشریح دیگر دستاوردهای شاخص مرکز پرداخت و آن را اعم از: معرفی ۵۶ رقم و لاین گندم، ۲۸ رقم و لاین نخود، ۲ رقم منداب، ۴ رقم نخود فرنگی، ۴ رقم گلرنگ، ۲۸ رقم و لاین جو، ۱۲ رقم و لاین عدس، ۸ رقم ماشک، ۲ رقم گاودانه و ۳ رقم کلزا، دانست. (برای مثال می توان به معرفی ارقام گندم کبیر، پایا، واران و شالان، معرفی رقم ماشک طلوع، پروژه تعیین میزان بذر مصرفی و تراکم مطلوب گندم و جو، کشت عدس پاییزه، مخلوط ماشک و جو، منداب، نخود علوفه ای، ماشک مراغه ای، نخود پاییزه، نخود بهاره، اشاره داشت).
وی در سخنان خود نقش موثر در معرفی ارقام جدید و تولید هسته های اولیه آنها در فعالیت ها و اقدامات مرکز تحقیقات را شامل: تعداد ۷ رقم گندم با نام های: معراج، ترابی، ستاره، شالان، واران، کلاته، کبیر - باقلا با نام مهتا - عطار اولین رقم شبدر ایرانی - صنوبر کلون البرز، برشمرد. دکتر مراد سپه وند توسعه عمرانی و بیولوژیک باغ گیاه شناسی زاگرس را با دارا بودن ۵ قطعه تخصصی از دیگر اقدامات دانست که گونه ها مستقر شده در آن شامل: گیاهان دارویی (۳۲ گونه)، قطعه زاگرس (۳۵ گونه)، قطعه میوه های وحشی و بومی (۱۲ گونه)، قطعه سیستماتیک گیاهی (۲۶ گونه)، قطعه جشنواره گل های داودی (۵۰۰ ژنو تیپ و رقم) می باشد.
رئیس مرکز ، در سخنان خود به اقدامات در راستای لینک کردن بخش های تحقیقاتی با منابع طبیعی و آبخیزداری اشاره داشت و آن را شامل ۲ طرح در مبحث مدیریت جامع حوضه آبخیز شامل: "مطالعه و کمک به جانمایی سازه ها و اجرای عملیات پروژه سیل خیزی حومه خرم آباد" - "مطالعه و کمک به جانمایی سازه ها و اجرای عملیات پروژه آبخیزداری شول آباد الیگودرز"، برشمرد همچنین در مبحث جنگل و مرتع طرح دیگر با عنوان "پایش و مبارزه با آفت جوانه خوار و برگ خوار درختان بلوط استان لرستان"، در سال گذشته انجام پذیرفته است.
دکتر مراد سپه وند فعالیت مرکز برای ارزیابی مبارزه بیولوژیک در حوزه گیاه پزشکی را شامل طرح "نظارت و پایش فنی تولید و رهاسازی عوامل بیولوژیک در مزارع و باغات استان لرستان" نام برد. وی نظارت بر تولید بذر و نهال اصلاح شده را یکی دیگر از دستاورهای شاخص مرکز در سال گذشته نام برد که شامل محصول گندم و جو (پرورشی ۲، پرورشی ۳، بذر مادری و بذر گواهی شده) جمعا ۲۰۷۴۷ تن می باشد و نظارت بر تولید نهال شناسنامه دار ۱۲۵۰۰۰ اصله بوده است همچنین توسعه مرکز رشد واحدهای فناور از دیگر اقدامات شاخص در سال ۱۳۹۸ می باشد.
رئیس مرکز ، در راستای همکاری های مرکز تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی لرستان با نظام نوین ترویج به فعالیت تعداد: ۶۱ نفر محققان معین- تعداد ۵۷ مرکز جهاد کشاورزی (تعداد مراجعات ۳۲۵ روز بازدید) - هفته انتقال یافته (۸۱۴ نفر روز) - روز مزرعه (۸۲۱ نفر روز) و طرح های تحقیقی – ترویجی ( ۱۱ فقره)، اشاره نمود.
دکتر مراد سپه وند فعالیت های آموزشی مرکز تحقیقات را شامل آموزش بهره برداران (۱۰۱۹۱ نفر روز) – آموزش کارکنان (۹۵۹۹ نفر روز) – آموزش زنان روستایی (۲۴۳۶۳ نفر روز) – آموزش دانش آموزی (۲۸۵ نفر) برشمرد.
وی درخصوص شاخص ترین دستاوردهای انتقال یافته به عرصه اجرا، به کشت پاییزه ارقام اصلاح شده نخود و عدس دیم اشاره داشت و به سه موضوع (تغییر زمان کاشت از بهاره به پاییزه)، (کشت مستقیم حبوبات)، (استفاده از ارقام اصلاح شده) دارای افزایش عملکرد به بیش از ۲ برابر اشاره داشت همچنین معرفی ارقام گندم کبیر، پایا، واران و شالان، معرفی رقم ماشک طلوع و تعیین میزان بذر مصرفی و تراکم مطلوب گندم و جو را فعالیت دیگر مرکز برشمرد.
رئیس مرکز، تدوین سند راهبردی مدیریت جامع خشکسالی استان لرستان را یکی دیگر از اقدامات در جهت انتقال یافته ها به عرصه اجرا دانست که این سند حاوی ۲۲۵ سیاست، رویکرد و راهکار در زمینه محیط زیست، منابع آب، زراعت، باغبانی، شیلات، دام، جنگل و مرتع، آب و فاضلاب، فضای سبز، آموزش، تحقیقات و غیره می باشد همچنین مشارکت جدی در معرفی ۲۳ رقم جدید (در سال ۹۷ و ۹۸)، انتقال پایه های بلوط به باغ گیاه شناسی زاگرس، از دیگر کارهای سال گذشته بوده است.
وی در سخنان خود نقش مرکز در حل مسائل و مشکلات اجرایی را در حوزه های مختلف نظیر آبخیزداری، آبخوان داری، جنگل، گیاهپزشکی، ترویج، زراعت، باغبانی، دام، گیاهان دارویی همچنین آموزش با هدف اشتغال (کمیته امداد، سازمان زندان ها، بهزیستی، سربازان و سنجش مهارت) و همکاری با مرکز رشد را، تشریح داشت.
رئیس مرکز، درآمدهای ناشی از دارایی های فکری مرکز را شامل: قراردادهای پژوهشی و مطالعاتی، خدمات علمی و فنی و خدمات آموزشی نام برد همچنین با تشریح میزان درآمد ناشی از دارائیهای فکری و سایر منابع درآمدها از کل درآمد اختصاصی، نسبت درآمد ناشی از دارایی های فکری را به کل درآمدهای سال گذشته ۷۸/۲۴ درصد نام برد.
دکتر مراد سپه وند در سخنان خود به مقایسه تعداد طرح های انجام یافته در سال ۱۳۹۸ و تعداد محققان دست اندرکار هریک از آنها پرداخت. وی در راستای موفقیت های همکاران در حوزه پژوهش به تعداد ۲۱۴ فقره پروژه، ۴ جلد کتاب و ۷۴ مقاله ISI و علمی-پژوهشی ۱۶ عنوان مقاله همایشی، ۵۲ فقره گزارش نهایی، ۴ عنوان مقاله درج شده در نشریه بازتاب تات، ۶ سخنرانی علمی و ۳ جلسه شورای تات، را حاصل فعالیت های پژوهشی سال گذشته محققان نام برد. وی به کسب امتیاز "خوب" در جشنواره شهید رجایی برای کارهای علمی مرکز اشاره داشت و رتبه مرکز در پایگاه های استنادی بین المللی سامانه علم سنجی برای پایگاه گوگل اسکولار(۶)، WOS ISI (۱۶) و (Scopus) ۱۲، عنوان داشت.
رئیس مرکز، فعالیت های بین المللی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان را شامل پروژه ارتقاء امنیت غذایی و پروژه ملی گندم بنیان نام برد که با هدف افزایش عملکرد گندم آبی و افزایش بهره وری نظام های گندم بنیان و تولید لاین های برتر و امیدبخش جهت معرفی رقم جدید، اجرایی شد. این اقدام در سال ۱۳۹۸ منجر به دستاورد "تولید لاین های برتر و امید بخش و ورود این لاین به پروژه های به نژاد ملی جهت معرفی رقم جدید" گردید.
وی برنامه های مشترک اجرا شده با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی را شامل: ساخت کلیپ یک کارشناس یک توصیه (۴۶ مورد) - سنجش مهارت (۴۱۶ نفر) – دوره مهارتی مجازی (۸ مورد) – کاردانش مشارکتی (۲۸۵ نفر) بیان داشت. دکتر مراد سپه وند اقدامات مرکز در راستای توانمندسازی اعضای هیات علمی جدیدالاستخدام را برگزاری دوره آموزشی "آشنایی با آموزش و ترویج کشاوزی" برای ۷ نفر، دوره آموزشی توانمندسازی اعضای هیات علمی جدیدالانتصاب جنگل و مرتع و آبخیزداری (گلستان) برای یک نفر و دوره آموزشی توانمندسازی اعضای هیات علمی جدیدالاستخدام (دزفول) برای ۳ نفر، بیان داشت.
رئیس مرکز حفظ ذخایر ژنتیکی را از اقدامات موثر مرکز تحقیقات برشمرد و به توضیح درخصوص مشارکت در تالیف فلور ایران (تیره شب بوها) و ( تیره گندمیان) – تالیف فلور ایران (خانواده راش) – هرباریوم منابع طبیعی استان (۱۵۳۰۰ نمونه) – کلکسیون منابع طبیعی (۲۷۵۰ نمونه) – باغ گیاه شناسی زاگرس (۸۵ گونه) و همکاری و نظارت بر اجرای طرح "مکان یابی محوطه های بذرگیری در جنگل های زاگرس" – اداره کل منابع طبیعی، پرداخت.
وی اقدامات صورت گرفته در تقویت زیر ساخت های پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان را نظیر: اجرای ۱۹۰ متر دیوار پیش ساخته در ایستگاه سراب چنگایی خرم آباد، اجرای ۲۰۵ متر دیوار پیش ساخته در پردیس بروجرد، اجرای ۵/۳ هکتار آبیاری تحت فشار در مرکز آموزش الیگودرز، احداث چشمه، آبشار و برکه های باغ گیاه شناسی زاگرس، اجرای آبیاری قطره ای باغ گیاه شاسی زاگرس و نوسازی شبکه آبرسانی پردیس بروجرد، بیان داشت.

روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان