عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

نماینده ولی فقیه در دیدار با دانشگاهیان کردستان: حمایت جامعه دانشگاهی از تولید ملی و کالای ایرانی در تدبیر علمی برای کیفی‌سازی محصول نهفته است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در جریان دیدار نوروزی خود با جامعه دانشگاهی استان با تبریک سال نو و آرزوی تحقق تحول سازنده خداوندی در زندگی و پیروی آحاد انسانی از تغییر در بهار طبیعت به عنوان فصل رشد و شکوفایی و احیای مجدد ذاتی و معنوی، بویژه با برکت مقارنت ماه های با فضیلت رجب و شعبان، خواستار توفیق خداوندی در مسیر حرکت به سمت خیر و خوبی و تعالی و تکامل بشری با تقویت ایمان انسان ها به خیر مطلق بودن پروردگار شد.

امام جمعه سنندج در این دیدار با تأکید بر این نکته که تقویت ارتباط ایمانی به خیر و توکل به خداوند موجب افزایش توانایی انسان می شود، استفاده بهینه از نعمات و مواهب الهی، ظرفیتها و ذخایر خدادادی را هم منشاء نفع فرد و جامعه عنوان و هر یک از صنوف بشری را در قبال این اصل دارای مسئولیت قلمداد کرد و دانشگاه را به عنوان مرکز تولید علم هادی و راهنمای جامعه برای جلب منافع الهی و بهره برداری خیرخواهانه و خداجویانه از مواهب دانست.

نماینده ولی فقیه در کردستان خطاب به دانشگاهیان این استان ابراز کرد: «دانشگاه هرگز نباید تابع و پیرو جامعه باشد. شما وظیفه سنگین هدایت جامعه را به عهده دارید و باید اثرگذار سازنده باشید. هرگز برای هیچ دانشگاهی عوام زدگی و ظهور عیوب اجتماع در متن و بطن دانشگاه قابل قبول نیست. شما مانند سطح عادی و معمولی جامعه نباید سیاست زده باشید. سیاسی بودن برازنده دانشگاهیان نیست. نخبه دانشگاهی باید بینش سیاسی داشته باشد و روشنگر باشد. ایرادها را بشناسد و برطرف کند و در مسیر هدف کلان انسان سازی برای تربیت نیروی با اخلاق و دارای تخصص با نگرش و بینش وسیع عمل کند.»

حسینی شاهرودی در پیوند با نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری و تلاش برای تحقق آن، وظیفه نهاد دانشگاه را امری بالاتر و والاتر از سطح عادی و معمولی جامعه برشمرد و گفت: «حمایت جامعه دانشگاهی از تولید ملی و کالای ایرانی در تدبیرعلمی برای کیفی سازی محصول، کاهش هزینه تولید و بازاریابی نهفته است.»

وی افزود: «حمایت جامعه دانشگاهی از تولید ملی و کالای ایرانی خرید آن نیست، تلاش برای کیفیت بخشیدن علمی به آن، کاهش هزینه ها با تدبیر برای تولیدکننده و معرفی درست آن به مصرف کننده و کشف بازار جهانی برای آن است.»

حسینی شاهرودی با اشاره به فقدان سابقه تلاش همه جانبه برای شناخت درست از نعمات الهی و بهره برداری نافع از آنها در حوزه های مختلف به مزایا و مخاطرات کشت توت فرنگی در کشاورزی استان کردستان اشاره کرد و دانشگاهیان بومی این منطقه را که قطب تولیدی این محصول زراعی در کشور است به انجام تحقیقات علمی برای سودآور کردن این محصول و به صرفه کردن فرایند کشت و فرآوری کیفی آن به عنوان یک رسالت در مسیر حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی تشویق کرد و چنین اقدامی را متضمن تولید ثروت و توسعه برای استان برشمرد.

وی با اشاره به مطلوب بودن محیط پرورش و اقلیم اورامانات کردستان برای کشت ادویه سماق در انواع مختلف طعم و مزه و خاصیت آن، به عنوان یک مثال روشن مورد غفلت قرار گرفت، توجه به امکان تولید منحصر بفرد این محصول و عرضه آن با درآمدزایی فراوان در سطح جهانی و اشتغال زایی حاصل از آن تأکید کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان با نقد غفلت ها در تدوین برنامه های متمرکز دانشگاهی در سطح بومی محلی و گستره ملی از وجود ظرفیت های خاص منطقه ای، الگو برداری از نمونه های غربی را فاقد نتیجه مطلوب دانست و با تأکید بر ذخیره و موهبت الهی گیاهان دارویی در استان، نبود سیاست و تدبیر متمرکز نهاد دانشگاهی و تحقیقاتی برای استفاده از این مزیت خاص استانی و منطقه ای را قابل سرزنش و ملامت برشمرد.

شاهرودی با ابراز تأسف از اینکه بخش وسیعی از جوانان 20 تا 30 ساله بیکار در منطقه و کشور، جمعیت خروجی از دانشگاه های ما هستند، تجدید نظر در نوع نگرشهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهی را ضروری خواند و نتیجه تقلید از دیگر جوامع را در فعالیتهای بومی درآمدزا مردود دانسته و در این حوزه با اشاره به نوع تلاش های به انجام رسیده برای جذب گردشگر، منطقه را دارای مزیت و امکان تبدیل شدن به قطب جاذبه های گردشگری مذهبی قلمداد کرده و تأکید داشت که نهاد دانشگاه برای تحقیق علمی در راستای کشف و معرفی این نوع ظرفیتها و بومی سازی فرایند استفاده از آنها مکلف به عمل و تدوین برنامه و تدبیر است.

شاهرودی با اشاره به برخی افتخارات جوانان نخبه کشور در بخش های صنعتی و حتی تسلیحاتی اخیر که موجب غضب آمریکا بوده است عنوان کرد که هیچ کشوری در جهان به آشکاری ایران ادعای اجرای اوامر و مناهی خداوندی را ندارد. ما می گوییم یاری رساندن به دین خدا و خلق خدا وظیفه اسلامی است، حال توجه کنید که پیروزی ما در صحنه تولید سلاح های برتر نیز حداقل 60 کشور جهان را از خرید سلاح و پرداخت پول زور به جهان استکباری رها می سازد تا به مدد خلاقیت و علم ایرانی روی پای خود بایستند.