عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

دکتر علی ابادی :فعالیتهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان شتاب بیشتری به خود گرفته است

دکتر مجید علی آبادی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی درگفتگو با مرکز خبر روابط عمومی با اشاره به اینکه با رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای اخیر بعنوان دانشگاه حل مساله و دانشگاه نقش آفرین در تحولات اجتماعی، فعالیتهای علمی و فناوری واحد بیرجند شتاب بیشتری به خود گرفته است گفت: اگرچه در سالهای گذشته پروژه های کاربردی همچون تولید بیوگاز از ضایعات و همچنین ساخت پیل های سوختی با موفقیت در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند به انجام رسیده ولی شاید بتوان نقطه عطف فعالیتهای پژوهشی و دانش بنیان این واحد دانشگاهی تاسیس مرکز رشد دانشگاه و به تبع آن استقرار هسته ها و واحدهای فناور در دانشگاه است. دکتر مجید علی آبادی فعالیت های فناورانه و دانش بنیان واحد بیرجند، از اواسط سال ۹۶ و با تشکیل هسته فناور شهید مهاجر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند و با ورود علمی به معضلات و مشکلات اساسی کشور از جمله بحث خشکسالی که تقریبا تمامی کشور بخصوص مناطق شرقی را تحت تاثیر قرار داده بود، وارد فاز جدیدی شد. وی افزود: همکاری و همراهی متخصصان و اساتید دانشگاه با نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باعث تحول بزرگی در سطح منطقه و کشور شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی گفت : هنوز کمتر از شش ماه از این همکاری نگذشته بود که اولین نمونه بومی مواد بارورسازی ابرها در ایران به تولید انبوه رسید. وی با اشاره به اینکه کارایی مواد تولید شده به تایید مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها رسید گفت : مدتی بعد تاییدیه بین المللی این مواد توسط رصدخانه مرکزی آب و هوای روسیه نیز صادر گردید. وی گفت : در شرایطی که بخاطر تحریم های ظالمانه امکان ورود مواد به کشور وجود نداشت، پیروتکنیک های تولید شده در اختیار مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها قرار گرفت و این مواد در عملیات بارورسازی ابرها در سراسر کشور به صورت محدود مورد استفاده قرار گرفت. این استاد دانشگاه گفت : در همین ایام، شبیه ساز ابر بعنوان دومین محصول دانش بنیان و استراتژیک هسته فناور شهید مهاجر رونمایی شد. دستگاهی که ساخت آن تنها در انحصار چند کشور دنیا قرار داشت و قادر است مواد ویژه بارورسازی ابرها را مورد آنالیز قرار دهد و تعداد هسته های باران زای تولید شده در ابر مصنوعی را اندازه گیری کند.

دکتر علی آبادی افزود در حال حاضر این دستگاه بعنوان دستگاه مرجع در کل کشور شناخته شده است و مرکز ملی مطالعات و تحقیقات باروری ابرها با حضور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، جدیدترین نمونه مواد تولید شده را توسط این دستگاه مورد آنالیز قرار می دهند. دکتر مجید علی آبادی گفت : در حال حاضر هسته ها و احدهای فناوری متعددی در مرکز رشد واحد بیرجند مشغول به کار هستند و محصولاتی از قبیل نانو نقره، کیتین، کیتوسان، نانوژل چند منظوره بتن،فیلترهای سلولزی خودرو،مکمل های گیاهی، مواد ضدعفونی کننده و همچنین نانو دارو ها با استفاده از زهر عقرب تولید شده و یا در حال تولید می باشند. وی گفت : هم اکنون تحقیقات گسترده ای نیز در زمینه بهبود کیفیت محصولات استراتژیک کشاورزی استان نظیر زرشک، زعفران و عناب در حال انجام است که در صورت موفقیت می تواند نقش بسزایی در توسعه صنایع کشاورزی استان داشته باشد. معاون پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی همچنین گفت :مراحل مقدماتی پروژه های کلان ملی همچون مه زدایی فرودگاه ها و مطالعات آب های ژرف توسط محققین دانشگاه در حال ارزیابی و بررسی است. وی ادامه داد : در حال حاضر خط مشی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند دانشگاه مسئله محور و دانشگاه کارآفرین است، دانشگاهی که فارغ التحصیلان آن بجای دغدغه استخدام در شرکت های دولتی، خودشان کارآفرین و فناور باشند.

دکترعلی آبادی در ادامه کارنامه فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در مبارزه با ویروس کرونا را بسیار درخشان توصیف کرد و افزود در اوایل اسفند ماه سال ۹۸ و با شیوع ویروس کرونا، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند بعنوان اولین و تنها تولید کننده ژل های ضد عفونی کننده دست در سطح استان نقش آفرینی کرد. وی گفت : در حالیکه این محصول در فروشگاه ها و داروخانه ها نایاب شده بود بیش از ۵۰۰۰ بطری ژل ضد عفونی کننده دست توسط حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه تولید و در بین دانشجویان، کارکنان، سازمان ها و ادارات، بانکها و نیروهای مسلح توزیع گردید. دکترعلی آبادی افزود : شرکت دهر آروین ناب مستقر در مرکز رشد دانشگاه در همین زمان موفق به کسب مجوز از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پرشکی گردید و بیش از ۸۰ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده سطوح را بصورت رایگان در اختیار مجمع خیرین سلامت و برخی بیمارستانها قرار داد. معاون پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی همزمان کارگاه تولید ماسک با مشارکت یکی از موسسات خیریه در مجموعه سمای واحد بیرجند به بهره برداری رسید و محصولات آن در اختیار کادر درمانی بیمارستانها قرار گرفت. دکتر علی آبادی در پایان گفت : ظهور ویروس کرونا اگرچه با تبعات مالی برای دانشگاه همراه بود اما باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند بعنوان دانشگاهی پیشرو در مبارزه با ویروس کرونا در سطح استان و حتی کشور مطرح شود، دانشگاهی دغدغه مند و مسئله محور که خود را جزئی از مردم می داند و تمامی امکانات و نیروی انسانی خود را برای حل مشکلات و معضلات ملی به کار گرفته است .