عمومی | دانشگاه شهرکرد

برگزاری دومین نشست مجازی خیّرین آموزش عالی با حضور وزیر علوم تحقیقات و فنآوری با موضوع ارتقای خوابگاه‌های دانشگاهی کشور


به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، روز دوشنبه۲ تیر۱۳۹۹، دومین نشست مجازی خیّرین آموزش عالی با حضور وزیر علوم تحقیقات و فنآوری با موضوع ارتقای خوابگاه‌های دانشگاهی کشور با حضوردکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان، روسای دانشگاه‌ها و جمعی از خیّرین با موضوع تعمیر، تجهیز و  ارتقای خوابگاه‌های رتبه ۴ و ۵ برگزار شد.

دکتر منصور غلامی در نشست مجازی خیّرین آموزش عالی ضمن  تاکید بر زنده نگه  داشتن فرهنگ مشارکت خیّرین گفت: نمی‌توان این همت عالی خیّرین را در چارچوب اعداد و ارقام مادی تعریف کرد؛ چرا که اراده و انگیزه آنها برای بخشش، ارزش بیشتری دارد و کسانی که هم اراده و توان مادی بالایی داشته باشند در این زمینه بیشتر هزینه می‌کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فنآوری  در ادامه گفت: مردم ما خاطره خوبی از اقدامات خیّرین در بحث تعلیم و تربیت دارند و دانشگاه‌های ما هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب از خدمات خیّرین در حوزه‌های مختلف آموزشی و رفاهی بهره‌مند شده‌اند.

دکتر منصور غلامی تاکید کرد: در سال های گذشته ستاد خیّرین آموزش عالی در بدنه وزارت علوم و همچنین در همه استان‌ها و دانشگاه‌ها تشکیل شده تا بتوانیم این فرهنگ را ترویج و توسعه بدهیم.

وزیر علوم تحقیقات و فنآوری  در ادامه افزود: ما در برهه‌ای از زمان با توسعه آموزش عالی از نظر ساخت و ساز و صدور مجوز مواجه بودیم و گاه پیشتیبانی‌های که لازم باشد از این مراکز صورت نمی‌گرفت به همین جهت دانشگاه‌های کوچک و بزرگ ما در حوزه‌های امکانات و رفاهی نیازمندی‌هایی دارند که مشارکت خیّرین می‌تواند در رفع این نیازها تاثیر گذار باشد.

وزیر علوم تاکید کرد: در حوزه خدمات رفاهی ۴۶۰ هزار متر مربع فضاهای آموزشی، کمک آموزشی و رفاهی توسط خیّرین تکمیل شده است و قرار است ۳۵۵ هزار متر مربع نیز  از فضاهای دانشکده‌ها، رفاهی و آموزشی نیز تکمیل شود.

دکتر غلامی در پایان هدف از برگزاری  این نشست را  مشارکت خیّرین در برنامه تکمیل و تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان امسال دانست تا در سال تحصیلی جدید دانشجویان بتوانند در محیط‌های استاندارد خوابگاهی حضور پیدا کنند.

دکترمجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رییس سازمان امور دانشجویان در این نشست گفت: هیچ دانشجویی نباید به خاطر مشکلات رفاهی و نداشتن سرپناه از تحصیل در دانشگاه های خوب محروم شود و عملکرد پنج تا شش سال اخیر آموزش عالی برای کاهش دغدغه خوابگاه و اسکان دانشجویان بود و در سال ۹۳ ارتقای سطح خوابگاه ها آغاز شد و خوابگاه ها بین رتبه یک تا پنج تقسیم بندی شدند. اما دو عامل فرسودگی ساختمان خوابگاه ها و تراکم در خوابگاه ها باعث عقب ماندگی این برنامه شده است؛ از سال ۹۵ تا سال ۹۸ مبلغ ۲۰۹ میلیارد تومان صرف تعمیر و تجهیز خوابگاه ها کردیم.۹۱۹ خوابگاه در سطح کشور ارتقا یافته که ۵۹ خوابگاه در سطح پنج قرار دارند و در نظر داریم این تعداد باقی مانده را در سال جاری با کمک خیّرین ارتقا دهیم.

رییس سازمان امور دانشجویان افزود: مساحت خوابگاهی ۲ میلیون و ۳۷۵ هزار مترمربع است و برای ارتقا به ۲۳۶ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم تا به رتبه یک یا دو برسند. از تعداد ۹۱۹ خوابگاه ارتقایافته، ۲۷۸ خوابگاه در رتبه چهار، ۱۴۶ خوابگاه در رتبه سه، ۱۲۱ خوابگاه در رتبه ۲ و ۲۹۶ خوابگاه در رتبه یک قرار دارد. برای ارتقای خوابگاه های رتبه چهار هم ۷۳۸ میلیارد تومان بودجه نیاز است.

اولویت ما این است که خیرین با همکاری وزارت علوم به ارتقای خوابگاه های سطح پنج با اولویت ساخت در شهرها و دانشگاه های محروم کمک کنند و سامانه حامیان صندوق رفاه دانشجویان امروز افتتاح شد.