عمومی | پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری

اطلاعیه کمیته پیش آگاهی استان مازندران درباره مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات

اطلاعیه کمیته پیش آگاهی استان مازندران درباره مبارزه با آفات و بیماری های مرکبات

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مدیریت حفظ نباتات، اطلاعیه کمیته پیش آگاهی در خصوص کنترل آفات و بیماری های رایج باغات مرکبات نوبت اول، توجه باغداران و بهره‌برداران محترم را به نکات ذیل جلب می‌نماید:

۱- زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات از تاریخ ۲۷ خرداد ۹۹ بمدت ۳ هفته از تاریخ شروع مبارزه در باغات استان تعیین و اعلام می گردد.

۲- میزان مصرف روغن امولسیون شونده با حشره کش و کنه کش توصیه شده ۳ الی ۵ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب توصیه می شود. در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۳ درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

حشره کش های توصیه شده: آپلاود، آدمیرال به میزان ۰.۵ -۰.۷۵ لیتر ، استامی پراید ۰.۵ کیلو، دورسبان ۲ لیتر، دیازینون ۱.۵-۲ لیتر، مالاتیون ۲ - ۲.۵ لیتر، اتیون ۱.۵-۲ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب.

کنه کش های توصیه شده: انویدور ۰.۳۵ لیتر، نیسورون، نئورون ۱ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب.

۳- تاکید می شود قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماریزا باغداران محترم با ارائه نمونه از باغ به کارشناسان حفظ نباتات مراکز خدمات ، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان حوزه عمل یا کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه و بر اساس توصیه های کارشناسی و نسخه گیاهپزشکی صادره از مراجع یاد شده نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور اقدام نمایند.

۴- در باغات آلوده به کنه قرمز مرکبات استفاده از کنه کش های توصیه شده همراه با حشره کش ها بلامانع می باشد.

۵- به منظور جلوگیری از تنش های خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی توصیه می گردد.

۶- تاکید می شود جهت پیشگیری از عواقب سوء احتمالی از سموم و روغن های امولسیون شونده در ظروف اصلی و پلمپ شده بدون بر چسب و مشخصات، تاریخ گذشته و توصیه نشده جداٌ خودداری شود.

۷- توصیه می شود جهت مبارزه با آفت شپشک آرد آلود مرکبات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مربوطه نسبت به تهیه کفشدوزک کریپت از شرکتهای تولیدکننده حشرات مفید اقدام و نسبت به رهاسازی کفشدوزک ۷ تا ۱۰ روز پس از مبارزه شیمیایی اقدام شود.

۸- با توجه به مشاهده آفت پروانه مینوز مرکبات در برخی باغات جوان و نهالستانها بر اساس برنامه مدیریت تلفیقی با بکارگیری روشهای مختلف مبارزه نظیر مبارزه زراعی، مکانیکی، بهداشت کف باغ و نهالستان، تغذیه اصولی و آبیاری در کاهش خسارت آفت اقدام گردد، مبارزه شیمیایی فقط در باغات جوان مرکبات زیر ۵ سال و نهالستانها روی جوانه های نورسته توصیه می گردد.

حشره کش های موثر برای مبارزه شیمیایی بر علیه مینوز مرکبات با رعایت تناوب مصرف کنفیدور به میزان ۰.۵، ورتیمک به میزان ۰.۴ لیتر در هزار لیتر آب توصیه می گردد.

۸- نظر به اهمیت حفظ تعادل طبیعی و حمایت از دشمنان طبیعی آفات، کاهش اثرات سوء زیست محیطی سمپاشی با یکی از حشره کش ها و کنه کش های توصیه شده فقط روی درختان آلوده تاکید می شود لذا از سمپاشی باغات و درختان بدون آفت اجتناب گردد.

۹- به منظور پیشگیری از بروز مقاومت در حشرات و کنه ها تاکید می گردد از ترکیب ۲ حشره کش یا کنه کش هنگام سمپاشی خودداری و تناوب در مصرف سموم از گروه های مختلف رعایت شود.

۱۰- توصیه می شود از اختلاط سموم و روغن ها با کودهای شیمیایی هنگام سمپاشی اکیداٌ خودداری گردد.

۱۱- قبل از شروع سمپاشی به زنبورداران منطقه جهت انتقال کندوهای زنبورعسل به منطقه امن اطلاع رسانی شود.

۱۲- تاکید می گردد به منظور پیشگیری از اثرات سوء تنش های گرمایی، سمپاشی در ساعات خنک صبح ها قبل از ساعت ۱۰ و بعدازظهرها ساعت ۴ به بعد در هوای بدون وزش باد انجام شود.

۱۳- جهت پیشگیری از مسمومیت های احتمالی رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از لباس مخصوص سمپاشی ، ماسک ،عینک ،کلاه ،عدم خوردن و آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سمپاشی و شستن اعضای آلوده بدن بلافاصله پس از اتمام کار با آب و صابون الزامیست.

باغداران محترم برای کسب اطلاعات و راهنمایی های لازم به مراکز ترویج خدمات کشاورزی دهستان ها یا واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه فرمایند.