عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

اختراع تیم دانشگاه علوم پزشکی قزوین در زمینه آنالیز نمونه آب، ثبت ملی شد

سنسور تست pH مجهز به فناوری میکرو الکترو مکانیک (MEMS) برای آنالیز نمونه آب، توسط لیلا بهرامخانی، کارشناس ارشد آموزش پزشکی و مدیر مرکز شبیه‌سازی و آموزش مهارت‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، ثبت ملی شد .

لیلا بهرامخانی، همکارانش در این اختراع را مجتبی زارع، کارشناس ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فریده بهرامخانی، کارشناس ارشد مدیریت تحول و مسوول آموزش ضمن خدمت دانشگاه علوم پزشکی قزوین و دکتر علیرضا ملایی، دستیار تخصصی بالینی رشته بیماری‌های کودکان دانشگاه علوم پزشکی کردستان معرفی کرد و گفت: این دستگاه برای اولین بار در کشور ساخته شده و در مرکز مالکیت معنوی کشور با شماره ۱۰۰۵۶۲، در اسفند سال ۱۳۹۸ ثبت ملی شده و گواهی آن، اردیبهشت ۱۳۹۹ صادر شده است.

بهرامخانی، با اذعان به اینکه، این محصول با توجه به فناوری به‌کار‌‌ رفته، نمونه خارجی ندارد و مشابه آن، پروب‌های شیشه‌ای هستند، گفت: نمونه اختراع شده، نسبت به بقیه‌ سنسورها یا پروب‌های شیشه‌ای تشخیص pH ، دارای سرعت تشخیص بسیار بالا (کمتر از یک ثانیه) و دقت اندازه‌گیری فوق‌العاده بالا (دقت جریان دریافتی ۰۰۰۱/۰) است. وی بیان کرد که علاوه بر این، توانایی اندازه‌گیری با روش برخورد مستقیم با نمونه یا همان قرارگیری در نمونه و همچنین گذاشتن یک قطره نمونه بر روی سنسور را نیز داراست که این اندازه‌گیری به صورت ممتد و در فشارهای بالا می‌تواند انجام پذیرد.

به گفته این مخترع جوان، از دیگر ویژگی مهم در این سنسورها، علاوه بر اندازه بسیار کوچک آن ها که در حد میکرو می باشد، کالیبراسیون آسان است که می‌تواند توسط خود اپراتور به سهولت انجام پذیرد. وی افزود که این سنسورها، قابلیت اندازه‌گیری در فشار بالا، مانند: اندازه‌گیری در اعماق آب سدها را داراست که نسبت به پروب‌های شیشه‌ای که در فشار بالا دچار ترک‌خوردگی و از بین رفتن سنسور می‌شود؛ برتری دارد.

بهرامخانی، با گفتن اینکه کاربرد این اختراع، در آزمایشگاه‌های آنالیز آب آشامیدنی، آزمایشگاه‌های میکروبی و شیمیایی، صنعت کشاورزی، استخرهای پرورش ماهی و صنعت شیلات، شرکت‌های تولید کننده مواد شوینده و بسیاری از صنایع دیگر است؛ بیان کرد: امید است با تولید انبوه این محصول، گامی برای تحقق شعار "سال جهش تولید" که شعار سال ۹۹ است، برداشته شود.