عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

گفتمان حاکم بر آثار امیرخانی و مطالعه تطبیقی آن با گفتمان انقلاب اسلامی

«گفتمان حاکم بر آثار امیرخانی و مطالعه تطبیقی آن با گفتمان انقلاب اسلامی» ازسوی صغری صالحی عضو هیات‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش می‌شود.

این پژوهش، ویژگی‏‌های روایی و محتوایی رمان‏‌های امیرخانی را بررسی می‎کند تا بر اساس آن گفتمان حاکم بر آثار او و نویسنده تراز انقلاب بودن را ارزیابی کند. پژوهشگر ضمن اشاره به الگوبرداری امیرخانی از شیوه‎های مدرن یا سنتی، بخشی از پژوهش را نیز، به تحلیل مفاهیم و مضامین مربوط به سنت و مدرنیته در رمان‏‌های او اختصاص می‏‌دهد.

فصل اول این تحقیق، با عنوان «کلیات پژوهش» مواردی همچون بیان مسئله، سوال‏‌های اصلی و فرعی پژوهش، ادبیات موجود، روش‎شناسی، نقاط تمرکز و سازماندهی پژوهش را بیان می‌کند. در فصل دوم، خلاصه‌‏ای از رمان‏‌ها بازگو می‎شود و فصل سوم به تحلیل مضامین مهم درباره سنت و مدرنیته می‏پردازد. فصل چهارم، ادبیات مورد نظر انقلاب بر مبنای نظر متفکران و صاحب‏نظران ادبی را از نظر گذرانده و فصل پنجم، ویژگی‏های فرمی و محتوایی رمان‏‌های وی را بررسی می‏‌کند و در نهایت در فصل ششم، همسو بودن یا نبودن شیوه رمان‏نویسی وی با گفتمان انقلاب نتیجه‏‌گیری می‎شود.

این پژوهش اذعان می‌کند که امیرخانی، در بحث سنت و مدرنیته، در کنار توجه به آداب و رسوم سنتی، به مسائل و سوژه‏‌های مدرن نیز پرداخته است. اما بیشتر، ارزش‎های سنتی را ترویج می‎کند که همسو با ارزش‌‏های مورد انتظار گفتمان انقلاب اسلامی است؛ ارزش‏‌هایی که پژوهشگر آن‌ها را در تقابل با دیدگاه‌‏ها و ارزش‏‌های فرهنگی موافقان غربی کردن جامعه ایران می‌داند و معتقد است فضاسازی‏‌ها، شخصیت‌پردازی‎ها، لحن و زبان داستان، شیوه ارز‏ش‌گذاری‎ها، عادات، منش‌های اجتماعی، سلوک فردی و تیپ‌های شخصیت‏‌های اصلی داستان، بیانگر سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.


صغری صالحی در پاسخ به این سوال که آیا امیرخانی نویسنده تراز انقلابی است؟ می‌گوید که اگر مضمون و یا موضوع، معیار گرفته شود، می‏‌توان گفت که آثار امیرخانی بخشی از این مضامین را پوشش داده است و درون‌مایه داستان‌های او، بیشتر ارزش‌ها و هنجارهای دینی و انقلابی مانند مبارزه‏ با ظلم و ستم و زورگویی، استکبارستیزی، هویت‏‌گرایی، آرمان‏‌گرایی، عدالت‌خواهی، فداکاری و پاکبازی، رشادت و شهادت‌طلبی، عرفان و اخلاق، وحدت و همبستگی و یکدلی و هم‌دردی با دردمندان و نیازمندان و پرهیز از سستی و بی‌تفاوتی است. در واقع، از محتوای آثار ابتدایی او، پاسداشت هویت دینی، ملی و انقلابی با رویکردی واقع‌گرایانه توام با آرمان‏‌گرایی را نتیجه می‏‌گیرد.

به‌طور کلی پژوهشگر، مجموعه رمان‏‌های امیرخانی را به لحاظ محتوایی در بن‏‌مایه‎های انقلابی، دینی، اعتقادی، ارزشی، اخلاقی، تاریخی، اجتماعی و عاشقانه و عارفانه خلاصه می‌کند و در سنجش رابطه رمان‎های وی با ادبیات انقلاب، آن‌ها را بیشتر بیانگر گفتمان‏ ادبیات دینی و ارزشی می‌داند. او در پایان نتیجه می‌گیرد که عفاف و وقار ادبی که از ادبیات داستانی انقلاب، انتظار دارند، در آثار امیرخانی حاکم است و موضع ضددینی و اهانت به ارزش‌های انقلابی ندارد؛ سعی در تصویر‌سازی نوعی مدینه فاضله‌ دارد و به سمت طرح و دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی و رویکرد آرمان‏‌گرایانه و متعهدانه متمایل است.