عمومی | دانشگاه سلمان فارسی کازرون

رصد خورشیدگرفتگی اول تیرماه با تلسکوپ دانشگاه سلمان فارسی کازرون / مهندس جنگجو: درصد بیشینه گرفت در این پدیده در کازرون و شیراز بیش از ۶۷ درصد بود

خورشیدگرفتگی روز یکشنبه، اول تیرماه که اندکی بعد از ساعت نه صبح به وقت ایران آغاز شده بود، با حضور مهندس مجتبی جنگجو، مسوول رصدخانه دانشگاه سلمان فارسی کازرون و جمعی از علاقمندان به طور کامل رصد و تصاویری از این رویداد ثبت گردید.

بنا به گزارش روابط عمومی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، مهندس جنگجو در خصوص این رویداد خاطر نشان نمود: خورشیدگرفتگی که امروز به وقوع پیوست، یک خورشیدگرفتگی حلقوی است، به طوری که در زمان بیشترین گرفت، کلِ خورشید به طور کامل تیره نمی‌شود.
مسوول رصدخانه این دانشگاه همچنین افزود: خورشیدگرفتگیِ امروز، بندر چابهار را با ۳/۹۵درصد، بیش از سایر نقاط کشور زیرپوشش قرار داد. همچنین در بندرعباس ۷/۸۱درصد، شیراز ۹/۷۹درصد، کازرون ۵/۶۷درصد و بندر بوشهر ۶۷درصد پوشش در بیشینه گرفت، اتفاق افتاد.
جنگجو در ادامه با اشاره به زیرساخت‌های آماده دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حوزه نجوم گفت: رصدخانه دانشگاه سلمان فارسی کازرون دارای دو تلسکوپ ۸ و ۱۲ اینچی است و در رصد پدیده خورشیدگرفتگی که صبح امروز به وقوع پیوست، از فیلتر مخصوص و تجهیزات کاملی که در این رصدخانه وجود دارد استفاده شد.
وی در پایان تصریح نمود: رصدخانه دانشگاه سلمان فارسی کازرون در حال حاضر بزرگترین رصدخانه جنوب استان فارس می‌باشد که دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر علاقمندان جهت رصد پدیده‌های نجومی و مطالعه و پژوهش، از داده‌های این رصدخانه استفاده می‌نمایند.