عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

اهدای پلاسما به شکرانه سلامتی در برابر کرونا

وبدا؛ رهایی از ویروس کرونا و بازگشت به چرخه عادی زندگی نعمتی به ارزشمندی حیات دوباره است ، که افراد رهایی یافته از بند کرونا شایسته است با اهدای پلاسمای خون به سایر هموطنان گرفتار در چنگال این ویروس، شکرانه آن را به جا آورد.
به گزارش وبدا به نقل از خبرگزاری ایرنا؛ به گفته متخصصان آنکولوژی، پلاسما درمانی یکی از روش‌های قدیمی درمان است و از سال‌های گذشته تا زمان کشف درمان قطعی و واکسن بیماری، از روش پلاسما درمانی برای درمان سایر بیماران استفاده شده است.
بخش مایع خون، پلاسما نام دارد، پلاسما که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد مایعی است که ۹۱ درصد آن را آب و یک درصد آن را املاح و یون‌های معدنی، هفت درصد آن را پروتئین‌های پلاسما و یک درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، کلوگز و چربی و مورد دفعی تشکیل می‌دهد.
یاخته خونی که در تولید پاتن از سایر یاخته‌های خونی فعال‌تر است، یاخته پلاسما نامیده می شود.
این روزها با شیوع ویروس کرونا و نبود واکسن برای درمان مبتلایان به این ویروس، بار دیگر اهمیت پلاسمای خون مورد توجه قرار گرفته است.
در مواجهه با ویروس کرونا که تاکنون هیچ واکسن و یا روش درمانی قطعی برای آن کشف نشده است با روش‌هایی نظیر پلاسمادرمانی تعدادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند.
در بدن افراد بهبودیافته از بیماری کرونا، آنتی‌بادی برای درمان بیماری وجود دارد که با اهدای پلاسمای خون خود می‌توانند جان افراد مبتلا به کرونا در شرایط حاد را نجات دهند.
بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲۸ خرداد، ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر بهبود یافته‌اند و می‌توانند با اهدای پلاسمای خون جان بیماران بدحال مبتلا به کرونا را نجات دهند.
بر اساس آخرین گزارش‌ها ۲ هزار و ۷۸۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت هستند و به شدت به پلاسمای خون بیماران بهبودیافته نیازمندند از همین رو می‌طلبد تا نسبت به این مهم اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی بهتری صورت گیرد تا جلوی قربانی گرفتن این بیماری که تاکنون ۹ هزار و ۱۸۵ فوتی در کشور برجا گذاشته است را متوقف کرد.
بنا بر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا ۲۸ خرداد، ۱۹۵ هزار و ۵۱ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند که از این تعداد ۱۵۴ هزار و ۸۱۲ نفر بهبود یافته‌اند و می‌توانند با اهدای پلاسمای خون جان بیماران بدحال مبتلا به کرونا را نجات دهند.
در چهارمحال و بختیاری اگر چه تعداد بیماران کرونایی بدحال کم است و تا یک هفته گذشته بسیاری از بخش‌های ICU مراکز درمانی استان خالی از بیمار بود اما با صعودی شدن تعداد بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اخیر، احتمال افزایش بیماران بدحال وجود دارد که با توجه به تجربه موفق این استان در بهبود تعدادی از بیماران بدحال کرونایی با استفاده از روش پلاسمادرمانی، اهدای پلاسمای خون از سوی بهبودیافتگان به یک ضرورت تبدیل شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز از وجود تجهیزات لازم و نیروی انسانی متخصص در خصوص انجام عمل پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا در استان خبر داد و گفت: همه تجهیزات و امکانات لازم در کنار متخصصان توانمند و با تجربه در حوزه پلاسما درمانی در استان وجود دارد.
دکتر مجید شیرانی افزود: روش پلاسما درمانی از روش‌های به نسبت قدیمی است که پلاسمای فرد بیمار که نوعی پادتن به شمار می‌رود پس از بهبودی به بدن بیمار دیگر تزریق می‌شود.
وی تصریح کرد: روش پلاسما درمانی از روش‌های درمانی پیشنهادی در کشور و دنیا است و در تعدادی از استان‌های کشور نیز تاکنون انجام شده و در استان ما نیز نخستین عمل پلاسمادرمانی بیماران مبتلا به کرونا در فروردین ماه امسال انجام گرفت که نتیجه آن موفقیت‌آمیز بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: روش پلاسمادرمانی برای بهبود آن دسته از مبتلایان به ویروس کرونا که در وضعیت وخیمی قرار دارند، کاربرد دارد و اگر چه در اردیبهشت‌ماه تعداد بیماران بدحال در استان روند نزولی داشت و نیاز مبرم به پلاسمادرمانی احساس نمی‌شد، اما اکنون هشت بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه استان بستری هستند که می‌توان با پلاسمادرمانی بیماری آنها را بهبود بخشید.
دکتر شیرانی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون چندین عمل پلاسمادرمانی در بیمارستان هاجر شهرکرد انجام گرفته است و از بهبودیافتگان کرونا دعوت می‌شود تا برای نجات و بهبودی سایر بیماران نسبت به اهدای پلاسمای خون خود اقدام کنند. وی خاطر نشان کرد: تجهیزات پیشرفته و به کارگیری تمامی روش‌های بهداشتی به گونه‌ای است که بهبودیافتگان کرونا نباید نگرانی از بابت اهدای پلاسمای خون داشته باشند و با خیال راحت اقدام به این کار خداپسندانه کنند و مطمئن باشند این اقدام هیچ ضرری برای سلامتی آنها ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون کسانی که اقدام به اهدای پلاسمای خون کرده‌اند، بیشتر از کارکنان و پرسنل مراکز درمانی استان بوده‌اند و از مردم عادی کمتر کسی اقدام به اهدای پلاسمای خون کرده است که این موضوع می‌طلبد فرهنگسازی بهتری در این حوزه شکل گیرد.