عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان لرستان

روز مزرعه با عناوین " کاشت حبوبات دیم با کشت ارقام پاییزه " و " کاشت حبوبات دیم در تناوب با غلات " در محل پلتفرم ارتقاء امنیت غذایی شهرستان نورآباد برگزار گردید

به منظور اجرای طرح یاوران تولید و انتظام بخشیدن به ارتباط محققان، مروجان، بهره برداران و بررسی اولویت ها و محدودیتهای علمی و فنی موجود در روند تولید و رفع محدودیت ها از طریق تسریع در انتقال یافته های تحقیقاتی و فناوری های جدید، روز شنبه ۳۱ خردادماه سال جاری با هماهنگی مدیریت ترویج مرکز جهاد کشاورزی میربگ شمالی شهرستان دلفان، روز مزرعه با عناوین " کاشت حبوبات دیم با کشت ارقام پاییزه " و " کاشت حبوبات دیم در تناوب با غلات " با حضور مهندس حسین پور معاون پژوهشی مرکز، مهندس احمدی و سرکار خانم دکتر رحمتی محققان غلات دیم، دکتر پزشکپور محقق حبوبات و سرکار خانم مهندس سوری محقق معین بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان، کارشناسان، مروجان و کشاورزان پیشرو منطقه در محل پلتفرم ارتقاء امنیت غذایی شهرستان نورآباد برگزار گردید.

مهندس حسین پور محقق ارشد غلات دیم مرکز مهمترین هدف اجرای تناوب زراعی را افزایش تولید محصولات زراعی عنوان کرد و گفت: کشت متوالی و پشت سر هم یک محصول و یا محصولات هم خانواده نه تنها از لحاظ بازده اقتصادی مقرون به صرفه نیست، بلکه به تدریج باعث فقیر شدن خاک زراعی می گردد.
وی همچنین گفت: حفظ و افزایش حاصلخیزی خاک، جلوگیری از زیاد شدن مواد سمی در خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، کنترل علف­های هرز، کنترل آفات و بیماریهای گیاهی، استفاده مناسب از منابع آب قابل استفاده برای آبیاری و توزیع نیروی انسانی و ماشین آلات از دیگر اهداف اجرای تناوب زراعیست.
حسین پور ادامه داد: کشاورزان همواره آیش را نیز در ابتدای تناوب قرار دهند تا رطوبت بیشتری در خاک برای کشت های بعدی تهیه شود و بافت خاک نیز بهبود یابد.

دکتر پزشکپور محقق ارشد حبوبات مرکز اعمال مدیریت زراعی مناسب و توصیه شده در مزارع نخود و عدس را یکی از مهم‌ترین عوامل موثر و کلیدی برای بهبود و افزایش تولید در زراعت دیم برشمرد و گفت: توجه به اصول آماده سازی بهینه خاک، کاشت در تاریخ مناسب و توصیه شده در منطقه، استفاده از تراکم مطلوب کاشت، کشت مکانیزه با استفاده از بذرکار یا خطی‌کار مناسب، تامین نیاز غذایی گیاه (رعایت فرمول کودی توصیه شده) و مبارزه با علف‌های هرز موجب افزایش تولید نخود و عدس دیم در کشت‌های پاییزه می‌شوند.
پزشکپور گفت: عملکرد حبوبات از جمله عدس و نخود در کشت های بهاره و سنتی به دلیل کوتاه بودن دوره رشد پایین است از این رو کشت پاییزه عمدتا در اوایل مهر تا اواسط آبان انجام می شود.
وی ادامه داد: انتخاب رقم مناسب بسیار در این شرایط حایز اهمیت بوده و در این راستا از ارقام نخود که از عملکرد مناسبی برخوردار بوده و به دماهای زیر صفر تا منفی ۲۰ درجه سانتی گراد تحمل دارد توصیه می شود.
طی دوره ضمن بازدید از محل پلتفرم آخرین دستاوردهای علمی و تحقیقاتی برای بهره برداران ارئه گردید و محققان پاسخگویی سوالات کشاورزان و کارشناسان بودند.

بعد از برگزاری روز مزرعه و با هماهنگی سرکار خانم مهندس سوری محقق معین مرکز جهادکشاورزی میربگ شمالی شهرستان نورآباد و حضور محققان مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان از عرصه کرت های آزمایشی گیاهان دارویی دیم شامل گشنیز، کینوا، زنیان، زیره سبز و سیاه دانه حوزه فعالیت مرکز جهاد کشاورزی بازدید به عمل آمد.

روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان