عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

ممنوعیت تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها

بر اساس اعلام معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا ودارو ، تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها ممنوع است و برخی کالاهای سلامت محور نظیر کالاهای آسیب‌رسان سلامت نیز حسب مورد با ممنوعیت و یا محدودیت در تبلیغ و فروش اینترنتی مواجه هستند.

به گزارش وب دا، رییس سازمان غذا و دارو طی نامه ای به رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فاتب تاکید نموده است: با توجه به گزارشهای دریافتی و اخبار واصله، سایت های غیرمجازی به نام داروخانه مجازی (با نام های داروخانه آنلاین، داروخانه آنلاین مثبت سبز، داروکده، ایزی دارو، سلام دارو و عناوین مشابه) نسبت به تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل(داروئی، تغذیه ای، ورزشی، رژیمی) اقدام می کنند.

با توجه به اسناد بالادستی نظیر مواد ۳ و۱۴ قانون مقررات مربوط به امور پزشکی و دارویی، تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بند ج ماده ۷ قانون احکام دائمی توسعه‌ای کشور و قانون منع تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت و غیرمجاز و مقررات جاری، تبلیغ و فروش اینترنتی دارو و مکمل‌ها ممنوع است و برخی کالاهای سلامت محور نظیر کالاهای آسیب‌رسان سلامت نیز حسب مورد با ممنوعیت و یا محدودیت در تبلیغ و فروش اینترنتی مواجه هستند.

جرائم و تخلفات مذکور در فضای مجازی، ارتباط مستقیم با سلامت و بهداشت عمومی داشته و اغلب آثار زیانبار آن غیرقابل جبران بوده و حائز شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نمی‌باشند، و ضرورت دارد که به صورت فوری و بدون فوت وقت مراتب مورد پیگیرد قانونی قرار گیرند.

با رعایت مقررات مربوط به تبلیغ و فروش اقلام غیردارویی توسط داروخانه های حقیقی، مجوز ارائه خدمات آنها توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ناظر محل صادر می گردد. در هر صورت تخلفات احتمالی داروخانه های مورد اشاره توسط دانشگاه مربوطه مستقیماً پیگیری می شود.

رییس سازمان غذا و دارو در  این نامه از رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فاتب در خواست کرد که  با توجه به موارد مذکور و اهمیت، حساسیت، فوریت و ارتباط جرائم و تخلفات مذکور با بهداشت عمومی و سلامت جامعه، اقدامات لازم صورت گیرد.

{jcomments on}