عمومی | سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران

پیشتازی سازمان نظام مهندسی گیلان در ارائه خدمات الکترونیکی

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: این سازمان در ارائه خدمات الکترونیکی پیشتاز است.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان، مهندس عبدالرضا قاسمیان گفت: تکریم ارباب رجوع، جلب رضایت اعضا و جلوگیری از بروکراسی اداری موجب شد سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان برای الکترونیکی شدن امور جاری خود و تسریع ارائه خدمات به اعضا برنامه ریزی کند تا ضمن پاسخگویی به نیاز مراجعان، حضور و تردد آنها کاهش یابد و در عین حال به امور ضروری و مورد مطالبه آنها پاسخ داده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان گفت: در خصوص کنترل خدمات مهندسی در سازمان مواردی از قبیل کنترل نقشه، ارجاع نظارت و ثبت نقشه به صورت الکترونیکی انجام می شود، ضمن اینکه ارسال مدارک، کنترل آن و رفع نواقص و ... نیز از طریق سیستم تبادل پیام که در کارتابل الکترونیکی دفاتر مهندسی طراحی تعریف شده، قابل پیگیری و انجام است.

قاسمیان با بیان اینکه ارتباط اعضا و مراجعان سازمان با کارکنان از طریق سامانه گفتگو امکان پذیر است، اظهارداشت: در این سامانه افراد به صورت غیرحضوری می توانند از طریق گفتمان برخط (آنلاین) با پرسنل سازمان ارتباط داشته باشند و سوالات و درخواستهای خود را مطرح کنند، همچنین در این سامانه فضای گفتمان الکترونیکی به صورت متنی و گفتاری برای کاربران مهیاست تا بتوانند به صورت دوطرفه به پرسش و پاسخ بپردازند و امکان ارسال و دریافت مدارک از این سامانه میسر است به طوری که نیاز به مراجعه حضوری را به صفر می رساند.

وی با یادآوری اینکه کنترل نقشه از ابتدای سال ۹۸ به صورت تمام الکترونیکی انجام می شود، تصریح کرد: از طریق کنترل نقشه الکترونیکی بازه زمانی کنترل نقشه کاهش یافته و رفت و آمدهای مکرر برای تبادل نقشه های کاغذی از بین رفته است، ضمن اینکه از این طریق عملکرد کنترلرها به راحتی مورد پایش قرار می‎گیرد و به حضور فیزیکی کنترلر در سازمان و دفاتر نمایندگی نیازی نیست و کنترلرها به صورت یکپارچه و با رعایت قوانین واحد در سطح استان می توانند کار کنترل نقشه را انجام دهند.

قاسمیان در تشریح ثبت نقشه الکترونیکی گفت: دفاتر مهندسی طراحی، فرم درخواست کنترل نقشه و سایر مدارک مربوطه را می توانند از طریق کارتابل دفاتر بارگذاری کنند. پس از ثبت پروژه توسط خدمات مهندسی، بقیه مراحل و نحوه پیگیری از طریق سیستم الکترونیکی و تبادل پیام با دفاتر طراحی صورت می گیرد. همچنین در پروژه های نوساز دفاتر مهندسی طراحی و کارفرمایان می توانند از طریق سایت سازمان نسبت به انجام امور مالی به صورت آنلاین اقدام کنند و نیازی به مراجعه حضوری نیست.

وی در ادامه، تدقیق نحوه ثبت تفکیک آپارتمان و صورتمجلس تفکیکی را مورد اشاره قرار داد و اظهترداشت: کلیه مدارک و نقشه ها به صورت الکترونیکی ارسال شده و پس از طی روال اداری مربوطه، نقشه ها در محل سازمان استان توسط کنترلرهای منتخب کنترل و پس از تایید، توسط دفاتر نمایندگی چاپ و مهر مربوطه بر روی آنها درج می شود و به همراه نامه و با هماهنگی قبلی در اختیار نقشه بردار پروژه قرار می گیرد.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی استان گیلان، مکاتبات سازمان با مراجع صدور در مواردی از قبیل تفکیک آپارتمان، نوساز و توسعه بنا نیز به صورت الکترونیکی انجام می‎شود که علاوه بر سهولت دسترسی، امنیت مکاتبات نیز تامین می‎گردد.

قاسمیان همچنین به ارائه خدمات الکترونیکی واحد عضویت از طریق کارتابل مهندسی از قبیل پرداخت آنلاین حق عضویت، درخواست الکترونیکی صدور کارت المثنی، صدور پروانه اشتغال، تمدید، ارتقا، تجدید و صدور پروانه اشتغال المثنی اشاره کرد.

وی در خصوص دغدغه مهم ناظران در ارسال گزارشات به مراجع صدور پروانه بیان کرد: ارسال گزارش های نظارت مرحله ای و تخلف با امضای الکترونیکی ناظران به سازمان و مراجع صدور پروانه از طریق کارتابل مهندسی از زمستان ۱۳۹۷ امکان پذیر شده است. همچنین ناظرانی که تمایل به همکاری در ارجاع نظارت دارند, می توانند فرم مربوط را از کارتابل خود تکمیل و به سازمان ارسال کنند د و آن دسته از ناظرانی که تمایل به پذیرش پروژه ندارند، می توانند از طریق گزینه اعلام عدم حضور ارجاع نظارت بازه زمانی خاصی را برای خود به عنوان مرخصی مشخص کنند. رویت سوابق مالی و واریزیهای سازمان برای  اعضای محترم نیز از کارتابل امکان پذیر است.

قاسمیان ادامه داد: خدمات الکترونیکی کارفرمایان شامل مشاهده رونوشت گزارشهای ناظرین، پرداختهای کارفرمایان، تقاضای صدور پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و درخواست کارشناس ماده ۲۷ از طریق سایت سازمان به صورت الکترونیکی مقدور است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش سازمان بر این است تا ضمن حفظ ارج نهادن به اعضا و مراجعان و کاهش حضور افراد خللی در انجام ا مور سازمان وارد نیاید.

قاسمیان با بیان اینکه برشماری خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان در یک مصاحبه نمی‎گنجد، اظهارداشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استتن گیلان در اکثر قریب به اتفاق امور خود الکترونیکی است و در حرکت به سمت سازمان تمام الکترونیک تلاش می کند.

وی از آماده بودن زیرساخت آموزش مجازی و دوره های غیرحضوری در سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان سخن گفت و اضافه کرد: با توجه به محدودیت های حقوقی و قانونی و علیرغم آماده بودن بستر LMS (سامانه مدیریت آموزش) مجوز برگزاری دوره ها توسط سازمان از نهادهای بالادست صادر نشده اما برگزاری سمینارهای مجازی در حال انجام است. به عنوان مثال وبینار درسهایی از زلزله منجیل به مناسبت سی‎امین سالگرد زلزله منجیل سال ۶۹ در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ برگزار خواهد شد.

به گفته رییس سازمان نظام مهندسی استان گیلان، از دیگر خدمات الکترونیکی این سازمان ارائه رفاه کارت برای مواردی از جمله رزرو هتل و محل اسکان، خرید بلیط استخر، باشگاه و ... بدون مراجعه به سازمان و تنها از طریق کارتابل مهندسان است.

قاسمیان به توانایی بالای فنی و اجرایی سازمان نظام مهندسی استان گیلان در حوزه فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت:  نشریه الکترونیکی این سازمان به عنوان اولین نشریه تخصصی - الکترونیکی در بین سازمانهای نظام مهندسی ساختمان استانها در دی ماه ۱۳۹۶ شروع به کار کرده است.

وی در پایان ضمن تشکر از همراهی هیات مدیره در به روزرسانی امور سازمان و ارائه خدمات الکترونیکی و همچنین تلاشهای واحد فناوری اطلاعات سازمان در محقق ساختن این امر تاکید کرد: به منظور رفاه مخاطبان سازمان اعم از اعضای محترم و یا کارفرمایان ارجمند و بهره گیری از نظرات آنها سامانه های «نظام پیشنهادات» و «ارتباط با ما» بر روی سایت سازمان پذیرای انتقادات و پیشنهادات است, همچنین برای ارتباط با واحدهای مختلف سامانه http://eservices.guilan-nezam.ir/eservices.htm در دسترس عموم قرار دارد.