عمومی | دانشگاه جامع علمی کاربردی

آزمون های دانشگاه جامع علمی کاربردی، بارعایت کامل پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست با اصحاب رسانه که صبح امروز در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، به تبیین سیاست‌ها و برنامه آموزشی دوران کرونا و پذیرش مهرماه ۹۹ پرداخت.
در ابتدای این نشست، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: همه گیری ویروس کرونا، دنیا را حتی کشورهای پیشرفته ای که به نظام سلامت و مدیریت خود اطمینان داشتند، غافلگیر کرد. آمریکا و اروپا به عنوان کشورهای پیشرفته هم در این دوران آسیب دیدند، ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه از این آسیب در امان نماند. در این میان نقطه مشترک تمامی کشورها تعطیلی نظام های آموزشی بود و همه کشورها به آموزش های مجازی روی آوردند.
وی افزود: دانشگاه هایی که زیرساخت ها و سابقه آموزش مجازی داشتند کمتر آسیب دیدند. در ایران نیز دانشگاه ها مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی مجبور شدند که خیلی زود خود را با شرایط پیش امده تطبیق دهند. این دانشگاه در حالی که هیچ یک از شرایط لازم و زیرساخت آموزش مجازی را نداشت و دانشجویان و مدرسان نیز آمادگی لازم را نداشتند، از سامانه اموزشهای مجازی خود در ۱۶ فروردین ماه رونمایی کرد.
دکتر محمدحسین امید با بیان این که مراکز آموزشی این دانشگاه نیز آمادگی لازم را برای آموزش های مجازی را نداشتند، عنوان کرد: در نیمسال جاری نزدیک به ۱۱۰ هزار کلاس در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می شد، در حالی که در دانشگاه های سراسری کلاسها بین واحدها تقسیم می شود. در شرایط پیش امده واحدهای استانی، مراکز، دانشجویان و مدرسان آمادگی اجرای این برنامه سنگین را نداشتند. وی اظهار کرد: با وجود تمامی نواقص وکاستی ها، سامانه مجازی دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی شد، اگرچه کندی سرعت و مشکلات در ابتدا وجود داشت اما رفته رفته نواقص برطرف شد. مدرسان نیز به روز شدند و حتی شیوه تدریس و جزوه های برخی از مدرسان نیز به دلیل همین آموزش مجازی تغییر کرد و بهبود یافت.
دکتر محمدحسین امید تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های برخط، یک انقلاب اموزشی را در کشور در راستای آموزش مجازی رقم زد که باعث تحول آموزشی و بازنگری مطالب شد. وی ادامه داد اکنون فرصتی یک ماهه را برای رفع اشکال گذاشتیم چراکه ۶۰ درصد کلاس های آموزشی ما عملی و ۴۰ درصد دیگر تلفیقی از نظری و عملی هستند. بنابراین در استانهایی که مجوز فعالیت ستاد کرونا را دارند کلاس های عملی به صورت حضوری انجام می شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید به این که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آموزش های علمی کاربردی عملی است، اظهار داشت: مابقی دروس نیز باز هم به دو بخش عملی و نظری تقسیم می شود. سامانه مجازی دانشگاه برای دروس نظری راه اندازی شد و در جاهایی که امکان برگزاری کلاس های عملی بود، کلاس ها هم برگزار شد.  برگزاری کلاس‌های عملی دانشجویان این دانشگاه به صورت مجازی به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و دانشجویان می‌توانند در صورت عدم تمایل برای حضور در کلاسهای عملی،این دروس عملی را در نیمسال جاری حذف کنند.
وی اظهار داشت: برخی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به برگزاری کلاس های عملی به صورت حضوری اعتراض دارند، در حالی که برگزاری این کلاس ها صرفا به صورت حضوری امکان دارد و دانشجو باید به صورت حضوری امتحان عملی داده و استاد به دانشجو نمره بدهد. برای آن دسته از دانشجویانی که تمایل به حضور در کلاس های عملی ندارند دو راه وجود دارد؛ نخست اینکه، می توانند دروس عملی را حذف کنند و یا در برخی استان های دارای وضعیت قرمز، هم در بخش نظری و هم در بخش عملی، این اجازه داده شده که آزمون بخش های عملی با تاخیر برگزار شود و نمرات دروس به صورت ناتمام اعلام شود.
دکتر محمدحسین امید با تاکید بر لزوم برگزاری کلاس ها و آزمون های عملی به صورت حضوری تصریح کرد: شاید برخی دانشجویان نیازمند اتمام تحصیلات در این ترم بوده و باید آزمون بدهند و نمره پایانی را بگیرند.از این رو تصمیم گیری به دانشجویان واگذار شده است. اگر برخی دانشجویان اعتراض می‌کنند تصمیم ادامه شرایط تحصیلی به خودشان واگذار شده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی همچنین درباره برگزاری ترم تابستان این دانشگاه عنوان کرد: پیش تر اعلام شده بود که ترم تابستانی حذف و برگزار نمی شود در حالی که شاید برخی دانشجویان نیازمند گذراندن تنها دو واحد عملی تا دانش آموختگی و دریافت مدرک باشند.  از این رو ترم تابستانی نیز برای این دروس عملی و این گروه از دانشجویان برگزار می شود.
وی در خصوص برگزاری امتحانات حضوری دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: از آنجایی که شیوه آموزشی این دانشگاه به صورت مهارت آموزی است، تحت هیچ شرایطی امکان برگزاری آزمون های مجازی برای دروس عملی فراهم نخواهد بود. از این رو قطعا امتحانات دانشجویان این دانشگاه به صورت حضوری انجام می شود.
دکتر محمدحسین امید افزود: طول دوره ترم تحصیلی افزایش یافت و تمدید شد و بازه برگزاری امتحانات نیز تغییر کرد. امتحانات دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی از ۲۱ تیرماه تا ۱۷ مرداد ماه برگزار می‌شود واکنون دانشجویان و مدرسین  تا ۲۱ تیرماه فرصت برای رفع نواقص دارند.
وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: واحدهای استانی و مراکز علمی کاربردی موظف هستند تا امکانات بهداشتی در اختیار دانشجویان بگذارند و دانشجویان نیز باید اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کنند.
وی تاکید کرد: آزمون های دروس نظری  دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در صورت عدم ممنوعیت قانونی توسط ستادهای استانی، به صورت حضوری برگزار خواهد شد. چنانچه ستادهای استانی یا ستاد ملی مبارزه با کرونا ممنوعیتی را اعلام کنند، در مورد زمان و نوع برگزاری ازمونها مجددا ارزیابی و تصمیم گیری خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: اگر شرایط اجرای حضوری برای دروس عملی فراهم نشو، تا فراهم شدن مطلوب شرایط، آن بخش از درس یا حذف می شود و یا به صورت ناتمام اعلام خواهد شد.
دکتر محمدحسین امید ادامه داد: شرایط حذف درس برای دانشجویان همچنان وجود دارد و دانشجویان می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند. البته همه دانشجویان در نیمسال جاری واحدهای نظری را هم در صورت تمایل می توانند حذف کنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی افزود: ما نمی‌توانیم برای ۲۵۰ هزار دانشجو تصمیم‌گیری کنیم و خود دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند دروس خود را در نیمسال جاری حذف کنند. ترم تابستان برای دروس نظری و بخش عملی حتما باید حضوری باشد.  بنابراین چنانچه امکان برگزاری حضوری دروس فراهم نباشد ترم تابستانی برگزار نخواهد شد.
وی گفت: حتی در صورت اتمام بحران همه گیری ویروس کرونا، آموزش مجازی به عنوان یکی از روش های آموزشی ما ادامه خواهد داشت، چراکه دسترسی همه افراد و اساتید برای تبیین برنامه‌ها و تولید محتوا برای برخی از دروس برای نیمسال آینده انجام می‌شود. این کار بخش نظری آموزش دانشگاه را ارتقاء می‌دهد.
وی همچنین درمورد جذب مدرس جدید در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز اظهار داشت: فراخوان چهارم جذب مدرس این دانشگاه از آخر مردادماه منتشر و در نهایت اوایل شهریورماه ۹۹ اعلام می شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: مدرسان جذب شده در فراخوان جدید دانشگاه، در بهمن ۹۹ سر کلاس ها حاضر می شوند. مدرسانی که کد مدرسی آنان غیر فعال شده و پیشتر تدریس می کردند نیز امکان شرکت در این فراخوان را دارند. همچنین مدرسانی که در فراخوان های قبلی مجوز دریافت نکرده اند امکان شرکت در این فراخوان را خواهند داشت.
وی با یادآوری این که فراخوان قبلی جذب مدرس به دلیل شیوع ویروس کرونا به تاخیر افتاد، اظهار داشت: تمامی استان های کشور در این فراخوان می توانند از افرادی که در فراخوان سوم جذب مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد پذیرش قرار دادند، استفاده کنند.