عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

غربالگری تالاسمی بیش از۳هزارو ۷۵۷ زوج / تاکنون نوزاد مبتلا به تالاسمی در سبزوارمتولد نشده است


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوارگفت: طی یک سال گذشته بیش از ۳هزارو ۷۵۷زوج در سبزوار و شهرستان های تحت پوشش از نظر تالاسمی غربالگری شده اند.

وبدا سبزوار / دکتر فاطمه نوده با بیان اینکه تمامی زوجین قبل از ازدواج از نظر تالاسمی بررسی می شوند، در گفتگو با وبدا اظهار کرد: در صورتی که زوجین هر دو ناقل تالاسمی باشند احتمال به دنیا آمدن نوزاد ماژور در هر بارداری، ۲۵ درصد؛ نوزاد مینور، ۵۰ درصد و نوزاد سالم نیز ۲۵ درصد خواهد بود.

وی افزود: زوجین مینورهر ماه تحت نظر و مراقبت توسط مراکز خدمات جامع سلامت بوده و در زمان بارداری، قبل از هفته دهم بارداری، به کلینیک مشاوره ژنتیک مرکز بهداشت ارجاع داده می شوند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان اضافه کرد: در صورت نیاز جهت بررسی جنین از نظر ابتلاء به بیماری تالاسمی ماژور به آزمایشگاه های ژنتیک مرجع کشوری ارجاع داده می شوند و در صورت ابتلاء جنین به تالاسمی ماژور اقدامات درمانی لازم انجام می پذیرد.

دکتر نوده با اشاره به مراقبت صدردصدی زوجین ناقل از لحاظ تالاسمی بیان داشت: طی یک سال گذشته بیش از ۳هزارو ۷۵۷زوج در سبزوار و شهرستان های تحت پوشش از نظر تالاسمی غربالگری شده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح غربالگری تالاسمی زوجین از ۱۳۷۶، تعداد ۱۰۹ زوج ناقل تالاسمی شناسایی و تاکنون نوزاد مبتلا به تالاسمی در سبزوارمتولد نشده است.