عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

جایگاه آموزش های مهارتی در انرژی های تجدید پذیر و تکنسین پروری

به گزارش روابط عمومی دانشکده شریعتی دکتر عسگر زاده مدیر عامل شرکت تابان و پروفسور محمودی دکترای انرژی های تجدید پذیر از دانشگاه کاسل آلمان و رئیس فنی و نایب رئیس هیئت مدیره ی شرکت یورو سولار، روز یکشنبه ۲۵ خرداد ماه۹۹ طی نشستی در دفتر ریاست دانشکده شریعتی با هدف استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های موجود  و هم اندیشی در خصوص تبادل اطلاعات و ایجاد زمینه های همکاری مشترک در خصوص انرژی های خورشیدی به بحث و گفتگو پرداختند.

در این جلسه پروفسور محمودی از مزیت های انرژی خورشیدی و قابلیت های آن به عنوان جایگزین انرژی های پر مصرف دیگر سخن گفت.
سپس دکتر عسگر زاده در این خصوص اظهار داشت: کشور ایران منحصر به فرد در حوزه تولید برق از طریق تابش خورشید می باشد و بهترین مثلث تابش را در کشور داریم.
وی افزود: این اقدام شما در ساخت مدل الگو در بحث راه اندازی و نصب پنل های خورشیدی مبحث درستی است. صنعت سولار و انرژی خورشیدی راهبرد سیستم های تلفن همراه در کشور را طی می کند و دهه آینده دهه انرژی خورشیدی است و باید در این خصوص آموزش دهیم و از طرفی زمینه ارتقاء و اسباب فکر و جستجو را ایجاد و فراهم نماییم.
دکتر عسگر زاده با بیان اینکه باید سطح مطالبه گری دانشجویانمان را با رشد دانش در حوزه ها و مقاطع مختلف افزایش دهیم، تاکید نمود: ما باید برای پیشرفت و استفاده سودمند و بهینه از این انرژی و کاربردهای مهمی که در زندگی بشر دارند به طورصحیح و درست آن را معرفی کنیم و برای تحقق این هدف در دانشجویانمان، ایجاد انگیزه نماییم و با فراهم نمودن زمینه علمی در دانشگاه و بستر بیرونی در جامعه برای اشتغال، در پیشرفت و استفاده مناسب از این انرژی،موفق باشیم،  چرا که دهه ۱۴۰۰ دهه ی ضعف در انرژی های مورد نیاز کشور و اقبال عمومی به سوی انرژی های تجدید پذیر از جمله خورشیدی می باشد و این را بدانید تا عملگرا نباشیم و باور نداشته باشیم نمی توانیم دانشجویانمان به این مسیر، سوق دهیم.
در پایان این جلسه به منظور هم افزایی و برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت ها و توانمندیهای موجود و بهره مندی از نیروهای متخصص و فنی و با تجربه کار میدانی در خصوص انرژی های تجدید پذیر، بنا شد زمینه ای برای بازدید دانشجویان این دانشکده از باغ بهشت سعادت آباد و اولین کارخانه تمام اتوماتیک و بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی تابان در واقع در شهرک صنعتی شیرازو کارآموزی دانشجویان، فراهم گردد و از رشته تازه ایجاد شده ی انرژی تجدید پذیراین دانشکده حمایت شود.
همچنین راه اندازی الگوی ساختمان سبز دانشگاهی با نصب پنل های خورشیدی در جهت بهبود مصرف انرژی و نمونه کارگاهی جهت فعالیت دانشجویان با همکاری این عزیزان در دستور کار قرار گرفت و مقرر گردید زمینه تعامل دانشجویان گروه معماری و اعضای هیات علمی دانشکده نیز بررسی و برنامه ریزی لازم انجام پذیرد.

گفتنی است شرکت تابان، اولین کارخانه تمام اتوماتیک و بزرگترین کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در ایران واقع در شهرک صنعتی شیراز با ظرفیت تولید اولیه ۱۳۰ مگاوات می باشد. در راستای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های اخیر و با توجه به پتانسیل بالای کشور در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی ، شرکت تامین انرژی برق ایرانیان تابان اقدام به احداث کارخانه تولید پنل‌های فتوولتائیک کریستال سیلیکونی با ظرفیت ۲۵۰ مگاوات در سال نمود که فاز اول آن به ظرفیت ۱۳۰ مگاوات در تیر ماه سال ۹۶ به بهره‌برداری رسید. پنل‌های سیلیکونی تابان از نوع چندکریستالی ( پلی کریستالین ) و تک‌کریستالی (مونو کریستالین ) از پرکاربردترین پنل‌های فتوولتائیک با راندمان بالای ۱۷% می‌باشد که با فناوری روز و بالاترین کیفیت مواد اولیه تولید می‌گردند و دارای استحکام بالا می‌باشد.