عمومی | دانشگاه گیلان

سند دانشگاه کارآفرین و جامعه محور توسط معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد

در نشستی که با حضور مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد از سند دانشگاه کارآفرین و جامعه محور که  با استناد از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری با توجه به شرایط کشور تدوین شده است رونمایی شد.

دکتر اسحاق جهانگیری در این نشست با اشاره به اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی کشور دستاوردها و کارهای بزرگی برای حل مشکلات پیش رو انجام داده اند، گفت: نتایج و برون داد تحقیقات و پژوهش های دانشگاه ها امید،‌ نشاط و دلگرمی را به مردم ایران هدیه می کند و آنها را نسبت به آینده کشور خوشبین و امیدوار می سازد.
معاون اول رییس جمهور بالاتر بودن متوسط نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان را یکی از دغدغه های کشور برشمرد و گفت: این یک دغدغه است که نیروی تحصیلکرده و تربیت شده بیکار باشد و اینکه گفته می شود با فعالیت دانشگاه کارآفرین، اشتغال نیروهای تحصیلکرده رصد خواهد شد، می تواند در سیاست های آموزشی و اداری کشور تحول ایجاد کند.
وی با اشاره به ارتباط دولت و دانشگاه که از سال گذشته از سوی دولت در دستور کار قرار گرفت، خاطر نشان کرد: سال گذشته با روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور جلساتی برگزار شد که این جلسات منجر به شکل گیری خوشه هایی در دانشگاه ها شد و گزارش جلسات این خوشه ها از سوی روسای دانشگاه ها به دولت ارسال می شود و دولت در تصمیم گیری ها برای حل مشکلات از این گزارش ها بهره برداری می کند.

دکتر جهانگیری با اشاره به موضوع بودجه دانشگاه های کشور و کاهش درآمدهای ارزی گفت: قطعا اگر کشوری به آینده خود علاقمند است به صورت جدی باید به دانشگاه ها توجه کند چرا که توجه به دانشگاه ها توجه به آینده کشور است. دولت با همه محدودیت های درآمدی تلاش کرده است بودجه دانشگاه ها و مراکز علمی را به طور کامل تخصیص دهد. نگاه ما به پژوهش نگاهی حمایت گرایانه است اگرچه نمی توان از مشکلات چشم پوشی نمود.

وزیر علوم ،‌تحقیقات و فناوری نیز در این نشست با اشاره به رویکرد آموزشی و پژوهشی این وزارتخانه برای حل مسائل و مشکلات کشور گفت: مراکز علمی کشور در بحران کرونا و چالش های اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی پیش رو آماده ورود و همکاری به منظور حل مشکلات هستند تا ارتباط میان دانشگاه و جامعه بیش از پیش مستحکم شود
وی با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط دانشگاه ها و مراکز علمی برای رفع نیازهای صنعت و فناوری های نوین، ارائه راهکار و مباحث فرهنگی و اجتماعی برای آمایش و ساماندهی دانشگاه های کشور،‌ماموریت گرا کردن ،‌کیفی سازی و تجمیع و شبکه سازی واحدهای آموزشی تاکید کرد.
وی با اشاره به برخی از دغدغه های پیش روی این وزارتخانه گفت: موضوع کرونا موجب تحول جدی در دانشگاه ها و استفاده از فناوری های جدید شده است.
در این جلسه همچنین چند تن از روسای دانشگاه ها و مراکز علمی و فناوری کشور از طریق وبینار و نیز معاونان این وزارتخانه به طور جداگانه گزارشی از میزان اشتغال به تحصیل در دانشگاه های کشور، ‌فعالیت های انجام شده در حوزه تقویت مهارت ،‌طرح آمایش آموزش عالی، محقق کردن اهداف محول شده در اقتصاد مقاومتی، وضعیت دانشگاه ها در سطح جهانی و ایران در دوران شیوع کرونا،‌ آموزش الکترونیک، ‌توسعه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان،‌ رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها، ‌احداث پارک های علم و فناوری و میزان درآمدزایی آنها و نیز عملکرد مراکز علمی در مقابله با کرونا نظیر تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی و تحقیقاتی و درمانی و طرح ملی ردیابی ارائه کردند.