عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

کمیته گفتمان سازی و مطالبه گری شکل گرفت

در راستای ارتباط دو سویه دانشجویان با مدیران دانشگاه

به گزارش اداره کل روابط عمومی، با عنایت به اجرای طرح تحول روابط عمومی در سال جاری و با توجه به ماموریت هایی که رهبر معظم انقلاب در دیدارهای دانشجویی خطاب به دانشجویان مطرح کردند، در راستای عمل به منویات معظم له و ماموریت های مورد نظر ایشان شامل مسئله شناسی، حل مسئله، مطالبه گری و گفتمان سازی، کمیته ای جهت گفتمان سازی و مطالبه گری در روابط عمومی تشکیل شده است.

بنابراین گزارش در گام اول این طرح، سوالاتی که توسط دانشجویان شامل ۱) وضعیت غیبت و امتحانات مجازی دانشجویانی که دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند یا کامپیوتر ندارند، ۲) بالا بودن هزینه اینترنت و رایگان نبودن آموزش مجازی برای دانشجویان، ۳)کیفیت نرم افزارهای آموزش مجازی و پایین بودن سطح یادگیری دانشجویان ۴) بی توجهی برخی از اساتید به سامانه سمیاد و مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان در این سامانه از سوی دانشجویان مطرح شد که پاسخ اداره کل خدمات آموزشی دانشگاه در  جهت تنویر افکار عمومی و پاسخ به مطالبات دانشجویان معزز دانشگاه فنی و حرفه ای تهیه شده و در ذیل قابل مشاهده است:

به واحدهای استانی و مراکز تابعه تاکید شده است که در نیم­سال جاری حداکثر مساعدت در زمینه­ ی موجه نمودن غیبت دانشجو در کلاس/درس و امتحانات پایانی را به عمل آورند. بنابراین، در صورتی که غیبت در کلاس و امتحانات، خارج از اختیار دانشجو، از جمله؛ نداشتن اینترنت و گوشی هوشمند و موارد مشابه، با ارائه­ ی مستندات باشد، موجه خواهد شد.

در صورتی­که غیبت در کلاس بیش از حد معمول بوده به گونه­ ای که دانشجو عملاً نتوانسته باشد بخش قابل توجهی از محتوای درس/دروس را فرا گیرد و یا در امتحان/امتحانات پایانی درس/دروس شرکت کند، درس/دروس ناتمام اعلام شده و دانشجو می ­بایست در تابستان سال جاری و یا نیمسال بعدی نسبت به اتمام آن اقدام نماید. در غیر این­ صورت نیز دانشجو می­تواند درخواست حذف درس/دروس مربوطه را ارائه نموده و مراکز موظف به پذیرش آن می ­باشند.


گرچه بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا، تعطیلی کلاس ­های حضوری و آغاز کلاس­های مجازی، مدیران دانشگاه ضمن انجام رایزنی­ های لازم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حداکثر تلاش خود را در زمینه­ ی تخصیص اینترنت رایگان به تمامی دانشجویان دانشگاه به ویژه دانشجویان مناطق محروم به عمل آورده و درصد خوبی از اهداف دانشگاه نیز در این زمینه محقق شده است، اما از یک­طرف با توجه به تقاضای گسترده­ ی ملی در سطح تمامی دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی کشور و از طرف دیگر وجود محدودیت منابع در این زمینه، سبب شده است تا اهداف دانشگاه به طور کامل محقق نشود.

در صورت عدم دسترسی دانشجویان به اینترنت رایگان در برخی از مناطق و استان­ها، به دانشجویان محترم توصیه می­شود به هیچ ­وجه نگران نباشند و در صورت عدم شرکت در کلاس آموزش مجازی و امتحانات پایانی، بخاطر مشکلات مالی و عدم تامین اینترنت، حداکثر تسهیلات آیین­ نامه ­ای که بخش ­هایی از آن در پاسخ قبلی ذکر شده است، برای این افراد به عمل خواهد آمد.


نرم ­افزارهای آموزشی مورد استفاده در دانشگاه فنی ­وحرفه ­ای، همان نرم­ افزارهای معتبر مورد استفاده در سطوح کشوری و جهانی است و در زمینه ی ارائه­­­ ی آموزش­های الکترونیکی در تمام دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور و دانشگاه­های معتبر جهانی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

بدیهی است، عواملی نظیر عدم آشنایی و نحوه ­ی استفاده­ی دانشجویان و برخی از آموزشگران گرامی با نرم­ افزارهای آموزشی موجود، تجربه­ ی اندک دانشجویان و همکاران با روش­های آموزش­های الکترونیکی و ... در این زمینه موثر می­ باشد.

خاطرنشان می­ گردد؛ به استناد آمار و ارقام حقیقی استخراج شده از سامانه­ های یادگیری الکترونیکی مورد استفاده در دانشگاه، اثبات می­شود که با گذشت حدود سه ماه، روز به روز بر میزان توفیق دانشجویان و مدرسان عزیز در این زمینه افزوده شده است.


بی تردید میزان بی ­توجهی مدرسان و دانشجویان به سامانه­ ی سمیاد، در روزهای ابتدایی آغاز آموزش ­های الکترونیکی در دانشگاه، بیشتر بوده و «عدم آمادگی قبلی برای این نوع از آموزش ­ها»، «عدم آشنایی با سامانه­ ی مذکور» و«ضعف در اطلاع ­رسانی به دانشجویان (بخاطر عدم دسترسی به آنان)» را می­ توان عمده ­ترین دلایل این اتفاق دانست. خوشبختانه با گذشت زمان، تعداد قابل توجهی از اساتید (بیش از ۸۰ درصد) و بیش از ۶۰ درصد دانشجویان به این سامانه ورود کرده و این آمار روز به روز در حال افزایش است.