عمومی | سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها

«فرهنگ زبان‌ آموز پیشرفته فارسی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی «سمت»، کتاب « فرهنگ زبان‌ آموز پیشرفته فارسی » یکی از جدیدترین آثار گروه زبان‌شناسی «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها» است و این کتاب نخستین فرهنگ زبان‌آموز تک‌زبانه فارسی برای سطح پیشرفته است که به منزله کتابی مرجع برای کسانی که فارسی را به عنوان زبان دوم یا زبان خارجی می‌آموزند طراحی و تدوین شده است.

به نقل از نویسنده‌ کتاب: «فرایند طراحی، نگارش، بررسی و بازنگری، تعدیل و نهایی‌سازی طرح تدوین این فرهنگ چند ماهی به طول انجامید و مراحل اجرایی آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شد. یکی از نخستین تصمیم‌ها مربوط به حجم فرهنگ، تعداد سرواژه‌ها و ساختار کلان (یا کلان‌ساختار) آن با توجه به کاربران (مخاطبان) و اولویت‌ها و راهبردهای انتشاراتی سازمان «سمت» بود. از اینجا به فرهنگی یک جلدی با نزدیک به نهصد صفحه و مهمترین سرواژه‌های مورد نیاز زبان‌آموزان فارسی در سطح پیشرفته رسیدیم؛ البته همراه با مجموعه گوناگونی از اطلاعات مکمل، کلی و راهنما که در بخش‌های پیشین و پسین ارائه می‌گردد.

در ساختار خُرد (یا خرد ساختار) فرهنگ (یعنی ساختار هر مدخل، شامل سرواژه و مجموعه اطلاعاتی که در زیر آن می‌آید)، تنها آگاهی‌های سودمند برای زبان‌آموز درنظرگرفته‌شد، از جمله: نشانه بسامد کاربرد واژه، تصویر در صورت نیاز، صورت‌های نوشتاری یا گفتاریِ دیگرِ واژه، آوانگاریِ تلفظ رسمی و در موارد لزوم، گونه گفتاری (محاورهای) آن، بُرش‌های معناییِ تفکیک شده با شماره و مقوله دستوری هر بُرش، گونه زبانی یا حوزه تخصصیِ سرواژه، تعریف به زبان ساده، شاهد مثال برگرفته از پیکره زبانی و برخی منابع دیگر، ارجاع به سرواژه دیگر در صورت نیاز، اشاره به نکته‌های کاربردی، مهمترین صورت‌های اشتقاقی، ترکیبی یا عبارت‌های اصطلاحیِ مرتبط با سرواژه، همایندهای رایج، مترادف‌ها یا متضادهای سرواژه و ارجاع به تصویرهای گروهی یا رنگی.

آشکار است که هر یک از آگاهی‌های یاد شده در جایی که نیاز باشد، ارائه می‌شوند.

مراحل اجرای طرح را می‌توان چنین برشمرد: طراحی کلان‌ساختار و خردساختار پیکره بنیاد فرهنگ، طراحی، برنامه‌نویسی و ایجاد دادگان اختصاصی فرهنگ، تدوین فهرست کامل سرواژه‌ها و بسامد آنها در درون دادگان، تفکیک معانی با بهره‌گیری از داده‌های پیکرهای، ارائه تعاریف برپایه دو پژوهش جداگانه برای تعیین فهرست واژگان محدود تعریف و الگوهای ساده و یکسان تعریف، تعیین فهرست مقوله‌های دستوری، گزینش تصویر و فرایند تصویرگری، ارائه تلفظ سرواژه‌ها با شیوه ساده آوانگاری، گزینش مجموعه نشانه‌ها و ارجاع‌ها، گزینش مثال‌ها، ترکیب‌ها و اصطلاحات مرتبط از درون پیکره. ...